Vajaa 4 v. tulee viereen nukkumaan?

  • Viestiketjun aloittaja mami30
  • Ensimmäinen viesti
mami30
Miten yleistä on, että vajaa 4 v. lapsi tulee yöllä viereen nukkumaan monta kertaa yössä?

Meidän poika on 3 v 10 kk ja tyttö 2 v 2 kk. Nukutaan vielä tällä hetkellä kaikki samassa huoneessa VANHEMPIEN TOIVEESTA. Kuitenkin molemmilla lapsilla oma sänky. Lapset ovat olleet päiväkodissa joulukuusta asti minkä jälkeen pojalla tullut sylinkaipuuta/ äidin kaipuuta. Ymmärrän tämän kyllä koska mullakin lapsia ollut ikävä kun ovat pitkän päivän hoidossa. Joka ilta tulee kainaloon "rauhoittumaan" mistä sitten " passitan" omaan sänkyyn nukkumaan.

Nyttemmin on kuitenkin tullut ongelmaksi, että tulee myös yöllä viereen nukkumaan 1-4 kertaa yössä. Koska olen aika herkkäuninen, koen tämän aika ongelmalliseksi, kun yöt jäävät katkonaisiksi.

Nyt olen jäänyt hoitovapaalle noin puoleksi vuodeksi jonka aikana meillä onkin suunnitelmissa siirtää lapset nukkumaan omaan, viereiseen huoneeseen nukkumaan. Ollaan oltu jo katselemassa huoneeseen uutta sisustusta, siis lapsille sovivan näköistä.

Antakaa vinkkejä, millä saisin pojan pysymään omassa sängyssä ja sittemmin myös omassa huoneessa nukkumassa???!! Tyttö nukkuu vielä pinnasängyssä mutta eri huoneeseen muuton aikana saa isoveljen sängyn ja isoveli saa äitin sängyn uusilla patjoilla. Äitille ja iskälle hommataan uusi parisänky..

Vinkkejä? Kommenttia?
 
Meillä noista
yökulkemisista päästiin sillä, että lapsi ekan kerran herätessään (yöllä/iltayöllä) saa kiputtaa vanhempien väliin. Siinä nukkuu aamuun asti, ja kenenkään yöuni ei häiriinny. Tällä tavoin saatiin unirauha lapsen valvottamalle (=uupuneelle)äidille, joka sai sitä ennen ravata lapsen huonessa vähintään 10 kertaa yössä (totinen tosi). Lapsi lähentelee 4v ikää, enkä koe asiaa ongelmana. Myös esikko sai nukkua aikanaan meidän kanssa, koululaisenakin vielä. Lapsi voi kokea turvattomuuden tunnetta, eikä siihen auta kuin aikuisen läheisyys. Tuo hoitoon meno on tosiaan voinut aiheuttaa lapselle sen verran ongelmia, että hakeutuu lähellesi sitten vaikka yöllä, sitä turvaa hakemaan, joka päiväsaikaan jää ymmärrettävistä syistä saamatta. Jos oma yöunesi ei häiriinny lapsen läheisyydestä, mikset antaisi tulla viereesi, onhan hän vielä niin pieni. Kohta lähtee jo kouluun (2v!) joten aika tosiaan menee nopeasti....
 
Nii meilläkin nukkuu kohta 4v poika välissä,siirrän kyllä välillä omaan sänkyyn.Meilläkin on vielä pojan sänky vanhempien makkarissa,on vaa helpompi niin,ku ei kuitenkaan nukkus omassa huoneessa vielä yksin kun ei vielä ole sisarusta. =)
 
Me nukutaan kanssa samassa huoneessa ja siirrettiin tytön sänky ihan oman sänkymme viereen niin että yletyn pitämään kädestä kiinni tai halaamaankin tarvittaessa. Aika harvoin enää tulee samaan sänkyyn. Muuten sekin olis ihan ok juttu, mutta kun en saa oikein itse silloin nukuttua.
 
Hei,
minä en pysty nukkumaan hyvin jos lapsi on vieressä ja 3v poikani tuli yhdessä vaiheessa joka yö väliin, ja palautuksen jälkeen uudelleenkin.

Onnistuimme lopettamaan tämän kun juteltiin pojan kanssa asiasta ja sovittiin että saa toivomansa videon jos nukkuu 5 yötä omassa sängyssä. Teimme kalenterin joka olin sängyn vieressä jossa oli 5 numeroitua palloa ja aina aamulla ruksasimme pallon. Parina ekana yönä tuli useammin, mutta jäi aina palautuksen jälkeen omaan sänkyynsä tyytyväisenä kun muistutti videosta. Joskus kolmantena neljäntenä yönä kun käveli meidän sängyn viereen ja muistutin videosta, selitti että tuli vaan antamaan suukon ja meni itse omaan sänkyyn.

Tuo viisi yötä riitti, eikä sen jälkeen ole tullut kun ihan satunnaisesti joskus.
 
Mun viisivuotias tulee joka yö viereen. Vissiin alle kymmenen kertaa koko elämänsä aikana nukkunut aamuun asti omassa sängyssä. Itse olen niin sikeäuninen etten herää vaikka päällä pompittaisiin, joten ei ole tullut palauteltua mukulaa öisin. Toivon että teini-ikään mennessä alkaa nukkua yksin... :)
 
Meillä myös lähes joka yö joku lapsista vieressä, joskus kaksikin. Ainakin aamuyöstä.
Itse en koe asiaa ongelmalliseksi. Iselläni uni häiriintyisi enemmän jos joutuisin siirtämään lapsia takaisin omiin sänkyihinsä.
Lapset kasvavat eivätkä sitten enää viereen tule. Meidän vanhin (8v.) ei ole enää vieressä köllötellyt.
 

Yhteistyössä