Vajaa 4 kk ja yökkäilee ja puistattelee kiinteille???

Hei,

ollaan aloitettu kiinteät jotka oikein PUISTATTAA vauvaa?! Aloitettiin perunalla 5pv ja koitin myös porkkanaa joka on makeampi, että jos se olikin perunan maku, mutta samanlaisia yrjöreaktioita oli havaittavissa. Onko ihan normaalia ja jatkanko vaan antoa ja otan uusia makuja listalle vai pitääkö pitää taukoa??

Ajattelin tänään koittaa kaupan luumulla josko se makeus/sakeus onkin se syy. Jospa mun itsetehdyissä onkin sen verran klönttejä vaikka teen siitä melkein velliä maidolla?

Onko muilla vastaavaa ja miten olette toimineet?

Kiitos :flower:

Miksi noin pienelle edes tarjoat kiinteitä? Vauva ei varmaankaan vaan ole vielä ollenkaan valmis kiinteiden syömiseen ja sen takia puistattaa. Meilläkin kun siirryttiin karkeampaan ruokaan tuli puistatuksia. Pidettiin jonkun aikaa taukoa karkeista ruuista ja sitten yritettiin uudestaan.

Laitatko sen perunan porkkanan sellasen sihdin läpi vai muussaatko vaan haarukalla...meillä pitää kaksi kertaa vetää sihdin läpi ennen kuin suostui syömään...mutta kuapan soseet maistuu kyllä....kun on tarpeeksi soseista.

Hei, kiitos (mukavista) vastauksista. pitää koittaa tuota sihtiä vielä. Ollaan maisteltu sellainen pieni jääkuutiopalanen kerrallaan, eikä edes sitä kokonaan. Tuli vaan paniikki kun monet kertovat että heillä on alettu ahmia kiinteitä heti innolla ja meillä yökkäillään. Siis kärsivällisyyttä :wave:

Ihan normaalia on että totuttelussa menee viikkoja, kuukausiakin. Meilläkin molemmat ovat edenneet tosi hitaasti tuossa ruokailusssa. Teillä on niin pieni vauva kyseessä, että minusta voit ihan hyvin pitää taukoa ja kokeilla sitten myöhemmin uudelleen. Jos haluat jatkaa harjoittelua nyt niin 6kk ikään asti riittää ihan hyvin sellainen maisteluharjoittelu eli vain totutellaan makuihin ja siihen syömiseen.

Aluksi teelusikan kärjellinen on saavutus, se on ihan hyvä alku. Peruna (ja muut) kannattaa hienontaa tosiaan siivilän läpi ja sitten löysentää äidinmaidolla/korvikkeella, jotta maussa on jotain tuttuakin. Meillä pelkkä peruna yökötti molempia, mutta kuopus sitten "ihastui" muutaman viikon päästä porkkanaan ja esikoinen kesäkurpitsaan. Määrät tosin oli pieniä ehkä ruokalusikka max. kaksi. Tietenkin voit kokeilla antaa jotain kaupan hedelmäsosetta, ne on makeita ja tosi hienojakoisia. Itse olen kuitenkin henk.koht. sitä mieltä, että hyvä lähteä perunalla liikkeelle (kuten olette tehneetkin) kun se on kuitenkin se perusjuttu.

Joillakin lapsilla myös se lusikan valinta voi olla tarkkaa. Ikenet kun on vielä niin arat, niin meillä ihan ehdoton esikoisella oli sellainen tosi pehmeä silikonipäinen lusikka. Kuopus taas tykkästyi tavalliseen muovilusikkaan.

Kyllä se siitä ajan kanssa ihan varmasti onnistuu, ei hätää!

Meillä aloitettiin kiinteät 6 kk, viikko maisteltiin perunaa ja toinen peruna-porkkanaa. Itkuksi meni melkein joka kerta, vasta kolmannella viikolla alkoi vähitellen sujumaan. Tosin luumua söi paremmin jo toisella viikolla kun maha jumahti kiinteistä, makean perään siis :)

meidän poika oksensi alkuun kaiken kiinteän mitä yritettiin antaa. edelleenkään ei tykkää hirveästi vauvojen ruoasta, mutta aikuisten ruokia söisi kyllä. voit varautua puistatteluun, yököttelyyn ja vastahakoisuuteen vielä pitkän aikaa. älä ota stressia, kyllä se ajastaan menee. minä sotkin vellipulloon maitoa ja soseita velliksi ja totutin makuihin pullolla, sen jälkeen lusikalla syöminen pelkkää sosetta siis oli helpompaa

Kiinteiden aloitus suositellaan aloitettavaksi noin 6 kk paikkeilla mutta tottahan toki voi aloittaa aikaisemmin jos vauva on valmis.
Yökkäilyt ja puistattelut on normaalia ja voi myös merkitä ettei vauva ole vielä valmis. Ellei nielemisreflexi ole vielä kehittynyt tarpeeksi, voi olla että syöminen on ikävä kokemus vauvalle. Silloin kannattaa pitää muutaman viikon tauko ja koittaa uudestaan. Mitä sitä turhaa kiirehtia, antaa vauvan päättää vauhti :)
Kuitenkaan en menisi heti antamaan makeampaa ennen kun pystyy kunnolla syömään/nielemään, kantsis pysyä vielä viljatuotteissa tai kasviksissa. Eihan lapselle anneta normaalistikaan jälkkäriä ellei vihanneskeitto maistu... ;)

Millainen lusikka on käytössä?
Esikoisen kanssa muistan huomanneeni ruokahalun parantumista lusikan vaihtumisen myötä. Eli syötä muovisella ja mahdollisimman kapealla ja litteällä lusikalla. Liian leveä tai iso lusikka saattaa aiheuttaa yökkimistä. Laita sosetta ihan vain lusikan kärkeen, äläkä työnnä lusikkaa liian syvälle suuhun... =)

Meillä neiti 4,5 kk yökkäilee mun soseille mutta kaupan soseet menee alas ihan eri tavalla, paitsi peruna-parsa :)
Eli meillä on kyse ainakin siitä että mun tekemät soseet ei ole neiti sihtikurkulle tarpeeksi hienoa tai sitten maku ei vaan ole hyvä. Mä aloitin soseisiin totuttamisen ihan sen vuoksi että oma maito alkaa hiipumaan. Mä meinaan kyllä totuttaa myös omiin soseisiin vaikka yökkäilisikin, kun kuitenkin alas menee itkutta. Nytkin on bataatti-porkkana kuutiot sulamassa. Hedelmäsosetta sitten jälkkärinä. Kärsivällisyyttä sinne aloittajalle!

Yhteistyössä