Vajaa 2v puheen ymmärtäminen?

Oisko kellään kokemuksia tämmösestä.
Meillä on poika vajaa 2v jonka puheenkehitys on ollut hidasta. Tällähetkellä muutama selvä sana ja jonkin verran epäselviä.
Nyt on ruvennut huolestuttamaan pojan ymmärryspuoli.
Kiellot ja käskyt ei mee perille (joko tuhmuuttaan tai sitten ei ymmärrä)
Tästä epäilin joskus, että kuulossa olisi vikaa,kun ei reagoinut mitenkään, mutta kuulo ok. Samoin jotkut käsitteet hataria, ei ymmärrä esim. ylhäällä, alhaalla, vieressä jne...
Kengät kyllä osaa pyydettäessä tuoda, välillä kyllä tulee väärät kengät.
Samoin lusikan osaa tuoda.

Vähän vaikea selittää, joten varmaa aika sekavaa tekstiä.

Mutta siis lähinnä mitä tommosen 2-vuotiaan pitäisi ymmärtää?
Olenkohan turhaan huolissani?

Perheessä ennestään yksi erityislapsi.

Kokemuksia otan mielellään vastaan!
 
mulla ei just nyt oo 2v lasta joten ihan tarkkaan en osaa vastata, mutta tuntus ettei sen ikäsen kauheesti tarvi noita käsitteitä ymmärtääkään ja uhmaahan ton ikäsellä on jo joten käskyjen perillemeno voi senkin takia takuta.
mä en siis vielä olis huolissaan ollenkaan, mutta jos huolettaa niin ota neuvolassa puheeksi? :)
 
Mulla on kokemusta, meidän poika ihan samanlainen 2-vuotiaana, nyt 5v. Eli puheenviivästymää, muutaman sanan sanoi ja ei ymmärätänyt juuri noita käsitteitä. 3- vuotis neuvolassa asia selvisi että puheentuoton hanakaluutta ja ymmärtämistä ja alkoi puheterapia, olisi mun pitänyt aikasemmin älytä ajattelin. Siitä lähtien poika käynyt puheterapeutilla ja puhe kehittynyt ja ymmärätää käsitteet. Nyt integroidussa päiväkoti ryhmässä missä osataan tukea puhetta siellä muitakin mikä tosi hyvä juttu, pojan itsetuntokin kasvanut. Tavallisessa päiväkotiryhmässä oli vaikeutta kun ei osannut kunnolla ilmaista itseään.
Kyllä 2-vuotiaan tulee jo osata jonkin verran käsitteitä, mulla myös 3-vuotias tyttö jolla oli käsitteet hallussa jo 2-vuotiaana hyvin ja 1-vuotiaana osasi hurjasti sanoja mitä ei veljensä tehnyt. tyttä puhuu todella sujuvasti nyt 3-vuotiaana ja leikitteleee sanoilla/sanonnoilla siis ihan eri juttu kuin pojalla. Näissä asioissa varhainen puuttuminen tärkeää, vaikuttaa kaikkeen lapsen käyttäytymiseen. Kysyin puheterapeutilta että onko se dysfasiaa mutta hän ei anna diagnooseja ja muutenkin ei sitä kuulemma olisi.
 
Yksi meidän lapsista ei sanonut vielä kaksi vuotiaana sanaakaan. ja nyt viidesluokkalaisena on kiitettävä oppilas äidinkielessä. lukee paljon, puhuu hyvin kirjottaa hienoja tarinoita Jne.

ottaisin puheeksi neuvolassa, mutta en vielä turhaan huolestuisi. Ei vajaa kaksi vuotias vielä hirveästi käsitteitä ymmärrä. ja lapset kehittyvät hyvin eri tahtiin. lukekaa kirjoja, anna esineille nimiä ja käytä paljon erilaisia käsitteitä. harvassa kunnassa pääsee puheterapeutillekaan kuin vasta 3-vuotiaana.
 
Kaksivuotiaasi ei puhunut sanakaan! ei ole kysymys pelkästä puhumisesta. Voi olla että 2-vuotias ei puhu mutta kyllä hän jo ymmärtää esim. jos kysytään missä lamppu niinkuin jo 1-vuotiaalta kysytään ja hän näyttää sormellaan lamppua, tätä ei meidän poika tehnyt. Kyllä 2v pitäisi ymmärätää kysymys missä ja ei esim. osaa tuoda oikeaa tavaraa kun pyydetään jotain yksinkertaista tuomaan mitä jo 1-vuotiaskin jo ymmärtää. kyllähän se on normaalia että puhetta ei tule mutta toinen juttu on tosiaan jos ei käsitteitä ymmärrä ja eikä yhtään mitään yksinkertaista juttua pyydetäessä tee kun ei ymmärrä kysymystä. No tätä on niin vaikea selittää, haluan vain sanoa "Kääkälle" että kysy ei vaan ole mistään mitä ei voi korjata jos puututaan ajoissa asiaan ja myöhemminkin voidaan korjata mutta se on työläämpää sitten kouluiässä. lapsesi ei ole tyhmä eikä tuhma vaikka mekin niin aluksi luulimme omastamme!
Sitten vielä Kääkkä sulle yksi juttu. Ryhmä missä meidän poika on niin siellä käytetää puheentukena joillekin lapsille tukiviittomia ja poika on myös oppinut viittomat ja käsillä näyttämään jos ei osaa jotain asiaa kertoa ja tulee hyvin ymmärretyksi jos nuo viittomat olisin älynnyt silloin käyttä kun poika oli pieni niin olisi kyllä ollut suureksi avuksi. Jotkut viitovat vauvoille se kuulemma edistää puheenkehitystä, yhdessä vauvalehdessä oli siitä juttua, ihan hauska juttu sinänsä ja niitä viittomia voi keksiä ihan itsekin.
 
ja kyllähän kääkkä sanoi lapsen osaavan tuoda pyydettäessä tavaroita jne. ja nuo käsitteet ylhäällä jne. ovat kyllä vielä vaikeita tuon ikäiselle. esimerkiksi päivähoitosuunnitelmissa oletetaan neljävuotiaan osaavan tavalliset sijaintikäsitteet. toki osa lapsista ne hallitsee jo paljon aikaisemmin.

Toki kannattaa puhua omista epäilyistään neuvolassa ja monesti äiti on jo vaistonnut lapsen vaikeuksia ennen kuin niitä on "virallisesti" todettukaan. Et mianinnut millä tavalla tuon perheen toinen lapsi on erityislapsi, onko hänellä ongelmia puheen tuotossa tai ymmärtämisessä?

mutta kuten jo totesin lapset ovat yksilöitä, aivan kuten me aikuisetkin, ja he oppivat asiat hyvin erilaisessa rytmissä.
 
Eli siis poikamme täyttää tammikuun alussa 2v.
Puhetta ei siis tule kuin 4 selvää sanaa ja loppu on semmosta vokaalipuhetta. Jokeltelu jäänyt kokonaan pois, siis se mammam jne...
Ja nyt siis huolena tuo puheen ymmärtäminen. Eli siis kengät osaa tuoda pyydettäessä, mutta jos pyytää tuomaan kengät mitkä on vaikka kiikun alla, niin niitä ei yleensä löydy.
Samoin noista kielloista, poika kun on kova kiipeämään ja jos sanot että tule alas sieltä, niin yleensä se menee siihen että poika on haettava pois. Ja tätä mietin että ymmärtääkö käskyä alas vai tekeekö "tuhmuuttaan". Toisaalta ymmärtää kyllä jos kysyy, että missä lamppu, niin osoitta siihen suuntaan.
Ja lähinnä sitä just ajattelin, että mitä tuon ikäisen kuuluu ymmärtää.

Ja ehkä tämä huoli vaan kasvaa, kun perheessä on jo yksi erityislapsi ja yksi normaali lapsi, joka kehittynyt ajallaan. Ja tämä on jotain siltä väliltä.

Kids6: Tällä erityislapsella on SI-häiriö, motorisenohjailun vaikeus ja muuta pientä "vikaa". Puhepuolella myös ongelmaa ja ymmärtäminen? en osaa sanoa miten paljon ymmärtää.
 

Yhteistyössä