Vaitiolovelvollisuudesta...vrt ketju pph painajainen

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kuvittellinen esimerkki:
Täällä palstalla nimimerkki lekuri purkaa illalla tuntojaan:
Olen kyllä palkkani ansainnut, taas tänään olan takaa sai tehdä töitä. Kävi vastaanotolla järkyttävän lihava nuori rouva, vanhalta viinalta tuoksahtaen ja tiedän että miehensäkin on viinan menevä, lapsia 4 ja heistä ei viitsi edes puhua.No rouvalla oli asiana nyrkin kokoinen visvasyylä anuksen suuaukolla, arvatkaa teinkö töitä sen kanssa...

Kuvitteellinen esimerkki jatkuu. Pastamamamma törmää tk:n aulassa päivällä vanhaan luokkakaveriinsa, on lihonut todella paljon, viinakin tuoksahtaa. Kuullut kylillä että mies joka ilta kapakassa ja lapsia 4.
Sitten palstamamma illalla lukee ketjun ja jää miettimään... noinkohan voisi olla.
Ja ketjun kohde lukee itse ketjun ja miltähän hänestä tuntuu.

Äskenkään ei mainittu mitään kotipaikkakunnasta, ammateista ym.
Kysymykseni on: Onko teistä ok kirjoittaa palstalle kohtalaisen yksityiskohtaisia kuvauksia asioista, joita on saanut tietoonsa ammatissa, jossa on vaitiolovelvollisuus? Onko lääkäri eri asia kuin hoitotäti?
Tuo ypph ketju kyllä haiskahti provolta, koska tuntuu oikeasti oudolta, että ammatissa toimiva ihminen tulisi palstalle päivittelemään. Päivittely tyylillä "sairaita lapsia tuodaan hoitoon" on kuitenkin täysin eri asia kuin tarkka kuvaus.
 
"vieras"
Noh, ei lääkäri LAIN mukaan tee mitään väärin. Ei siinä tullut sellaista tietoa ettäkö kukaan voisi mennä 100% takuuseen ihmisestä.

Toisekseen, minulla ja monilla hoitoalalla työskentelevillä on tapana kääntää sitä juttua, eli jos todellisuudessa oli äiti niin saatetaankin kertoa isästä jne. Tulee se tapahtuma kerrottua mutta vaikka eri henkilöillä. Siksi joskus saattaa kuulostaa yksityiskohtaiselta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26021020]Kuvittellinen esimerkki:
Täällä palstalla nimimerkki lekuri purkaa illalla tuntojaan:
Olen kyllä palkkani ansainnut, taas tänään olan takaa sai tehdä töitä. Kävi vastaanotolla järkyttävän lihava nuori rouva, vanhalta viinalta tuoksahtaen ja tiedän että miehensäkin on viinan menevä, lapsia 4 ja heistä ei viitsi edes puhua.No rouvalla oli asiana nyrkin kokoinen visvasyylä anuksen suuaukolla, arvatkaa teinkö töitä sen kanssa...

Kuvitteellinen esimerkki jatkuu. Pastamamamma törmää tk:n aulassa päivällä vanhaan luokkakaveriinsa, on lihonut todella paljon, viinakin tuoksahtaa. Kuullut kylillä että mies joka ilta kapakassa ja lapsia 4.
Sitten palstamamma illalla lukee ketjun ja jää miettimään... noinkohan voisi olla.
Ja ketjun kohde lukee itse ketjun ja miltähän hänestä tuntuu.

Äskenkään ei mainittu mitään kotipaikkakunnasta, ammateista ym.
Kysymykseni on: Onko teistä ok kirjoittaa palstalle kohtalaisen yksityiskohtaisia kuvauksia asioista, joita on saanut tietoonsa ammatissa, jossa on vaitiolovelvollisuus? Onko lääkäri eri asia kuin hoitotäti?
Tuo ypph ketju kyllä haiskahti provolta, koska tuntuu oikeasti oudolta, että ammatissa toimiva ihminen tulisi palstalle päivittelemään. Päivittely tyylillä "sairaita lapsia tuodaan hoitoon" on kuitenkin täysin eri asia kuin tarkka kuvaus.[/QUOTE]

ootko noin pinnallinen! hei haloo! Ihminen tulee sinun luokse ja sanot läski perseeks! ei mee minuun mitä opin kun luin yrtti lääke tiedettä!
 
Oikeastihan lääkäri oli hieman muuttanut yksityiskohtia ennen kuin avautui siitä palstalle. Todellisuudessa potilas olikin pilvessä, operaatio olikin joku muu läheltä liippaava jne. Utelias palstaämmä ei vain tätä tajua ja tekee omia johtopäätöksiään ja kirjoittaa niistä vielä naamakirjaankin.
 
Mun mielestä sen pph:n jutuista ei voi ketään tunnistaa. Ja vaikka olisikin tapahtunut samankaltainen tapaus, ei voi olla täysin varma että se on sama.

Sen sijaan eräs tuttu pph hölisee hoitolapsensa asioita ympäri kyliä joskus ihan lapsen kuullenkin ja puhuu sille lapsellekin niin töykeästi että oon ihan hoomoilasena että pitääkö siihen jotakin puuttua. Toisaalta raja on häilyvä. Kai hän saa omien työvuorojensa hankalia ajankohtia manata. Ei vaan tee sitä kovin hienotunteisesti. No ainakin selvää että mun lapset ei mee sinne. Enkä tosiaan tiedä mitä kolttosia lapsi on aiemmin tehnyt että johtuuko asenne siitä.

Aivan varmaa kuitenkin on että pph:lle en omia lapsiani laita. Ovat niin vilkkaita ettei kenenkään yksittäisen hermo voi kestää ilman vertaistukea. Toinen syy on juuri se lääkäriinlähtökysymys. Nää on erittäin tapaturma-alttiita. Ja sitten vielä tuo asioiden huutelu ympäri kyliä. Oma hoitotätini menetti muhun hermonsa useinkin, muistan ne kerrat vieläkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26021151:
Oikeastihan lääkäri oli hieman muuttanut yksityiskohtia ennen kuin avautui siitä palstalle. Todellisuudessa potilas olikin pilvessä, operaatio olikin joku muu läheltä liippaava jne.
Näin voisin kuvitella tapahtuneen. Ja näin teen itsekin, jos joskus koen tarvetta avautua jostain potilaasta jollekulle: muutan yksityiskohtia, kerron jotkut asiat ympäripyöreästi, ja kukaan ei voi tunnistaa potilasta.
 
Onhan tuossa isompi lauma, jolle soitettiin ja joita vaitilovelvollisuus ei koske.
Jokainen niiden perhepäivähoitajan miehen hoitoon jääneiden lasten vanhempi varmasti tuosta kirjoituksesta itsensä tunnistaa.
"Hei mun lapsen hoitaja soitti tänään mulle, että sopiiko, että lapseni jää hänen miehensä hoitoon siksi aikaa, kun pitää lähteä kuumeista lasta viemään lääkäriin kun lapsen vanhempia ei tavoiteta".

Aivan sama mulle tunnistaako joku näistä itsensä vai ei...minusta hoitajan huoli ja närkästys oli oikeutettua...
en voi ymmärtää sellaista ihmistä joka ei meinaa, kuin suurinpiirtein pakottamalla tulla sairaan lapsensa luokse sairaalaan!
 

Yhteistyössä