Vaippaikäinen tarhassa.

• Viestiketjun aloittaja Murmeli
  • Ensimmäinen viesti
Murmeli
Moi!

Ihan piti tulla tänne riiheen, ku meijän 1v1kk tyttö on nyt ollu 2vk tarhassa ja heti tutustumiskäynnillä sanottiin päin naamaa, ettei me sitten huolita housuvaippoja! Ai miks, kysyin. No, ettei tartte ottaa housuja lapselta pois. Tavallinen teippivaippa on parempi! Olin ihan että aha, vai niin. Soitin sitten kotiin päästyäni lastenhoidon ohjaajalle ja kysyin, että voiks tää olla totta. Hänkin sano, että hän kyllä ymmärtää tämän asian hoitajien kannalta, kun heiltä on monta lasta hoidettavanaan ja pälä pälä!! Kysyin, että eikö heillä oo aikaa hoitaa mun lasta vai mitä. Yritti jotain selitellä. Mutta entäs jos käyttäisinkin lapsellani kestovaippoja!?! En sitä kysynyt, mutta onks tää käytäntö vaan tässä yhdessä päiväkodissa, joka on näköjään täynnä patalaiskoja ämmiä. Sitä paitsi kysymys on vanhemman toiveen ja lapsensa hoitamistavan tyrmäämisestä ja loukkaamisesta. Tämän mun lapsen kummitäti on töissä toisessa tarhassa ja ei voinut käsittää koko asiaa. Heillä on kun taas on 1vee kaksoset kestovaipoilla ja housu- ja teippivaippalaisia. Piti juttua lähinnä vitsinä. Mitä se onkin mielestäni! Olen kyllä todella loukkaantunut ja otan sen henkilökohtaisena loukkaamisena ja määräilynä, että näitä vaippoja et saa ja näitä vaippoja saat tuoda lapsellesi laitettavaksi.
Että miten sen heille selittäisin nostamatta hirveetä haloota?!

hikka
mun käsittääkseni se on ihan yleinen tapa, että tarhassa käytetään teippivaippoja. useimmissa tarhoissa näin on. ei kyse ole siitä, etteikö ne hoitajat ehtisi sun lastasi hoitaa tai että he olisivat "patalaiskoja ämmiä" vaan siitä, että ne vaipat on tosiaan paljon nopeampi vaihtaa, jos talvisaikaan ei tartte joka lapselta ottaa pois päällyshousuja, sukkahousuja, pikkuhousuja, sukkia, välihousuja ynnä muita virityksiä joka vaipanvaihdolla ja joka lapselta. siihen menisi yhden hoitajan koko työpäivän mittainen panos pelkkiin vaipan vaihtoihin, jos kaikilla olisi housuvaipat. niille hoitsuille jää siis paljon enemmän aikaa hoitaa sitä sun lastasi kun niillä ei mene koko päivää pelkkiin vaipan vaihtoihin! mieti esim päikkäreiltä nousua tai ulos lähtöä tai muuta tällaista tilannetta jossa pari hoitajaa yrittää saada vaipat vaihdettua koko vaippaikäisten laumalta samalla kertaa.

Meijän pojan pk:ssa onkanssa teippivaippa pyyntö samoin oli entisessä työpaikassani.
Tietysti voit kokeilla miltä tuntuu vaihtaa esim 6-8 lasta housuvaipat kun kaikille tulee sukkahousut ja muut kuviota päälle joten tällä sästetään hoitajen aikaa jotta voivat olla enemmän lasten kanssa muuallakin kuin WC:ssä.
Itse olen teippejen kannalla ja suosin niitä mise taas haluaa housuja joten kompromissi meillä on kotona molempia :D

tais tulla sekava teksi ku näin yöllä kirjottaa.... :p

Mä käytän pelkkiä housuvaippoja kotona, enkä osaa vaippaa lainkaan laittaa (siis teippivaippaa) hyvin niin etten riisu kaikkia muita pois ensin ja sitten seisaaltaan teippaisin sen kiinni... kai sitä oppisi tehokkaaksi jos viitsisi opetella. Mutta ymmärrän hyvin että päiväkodissa teippivaippa on hoitajien kannalta kätevämpi, enkä usko että lapsenkaan kannalta teippi ja housuvaipassa niin suurta eroa on että siitä haloo kannattaisi nostaa. =)

3lasta
Ota myös huomioon se että jos lapsi tekee kakat kun on lapsikatraan kanssa ulkona. Ei hän voi jättää toisia lapsia ulos odottamaan että käy vaihtamassa yhdelle lapselle puhtaan vaipan. Kaikki lapset on otettava sisälle mukaan. Nopeampi se on teippivaippa ottaa pois, pyyhkäistä pyllykkä (edellyttäen että on kiinteä kakka tai ei ole röhnännyt koko pyllyä) ja vaihtaa uusi tilalle ja vaatteet nostaa päälle.

Kaikesta ei tarvitse heti ottaa nokkiinsa vaan kunnioittaa toisen työtapoja. Pidä sinä kotona housuvaippoja ja osta tarhaan teipit. Ei kai tuo nyt voi niin kauhea juttu olla!

50luvunäitee
mietipä itse millaista olisi vaihtaa useammalle lapselle vaipat "lennosta". housujen, sukkahousujen yms riisuminen vie aikaa ja sen "tavallisen" vaipan sujautat siitä välistä pois riisumatta niitä, teipit kiinni ja menoksi.
tarhassa toimitaan isommassa ryhmässä kuin kotona ja jo siitäkin syystä on ne tietyt "tarhan säännöt" ja tottumukset. ei niitä ilkeyttään ole tehty vaan helpottamaan päivää ja jotta tädeille jää tasapuolisesti kaikille lapsille aikaa.

Leppis74
Tietysti tapa millä pyydetään on aika ratkaiseva. Jos ovella rääkästään et ne teippivaipat sit vaan käy, tulee pakostakin hiukan pahaolo.

Mut omassa työssäni olen juuri sen todennut et teipit on nopeammat mut kyl meitin päikkiksel laitettiin ne housuvaipatkin eikä jätetty pyllyä paljaaksi.

Ja kestovaippailu on vaan niin et vanhemmathan niitä sit raijaa edestakas, ei sen kummempaa. Tietty varmaan toiveena olis teipit mut ei tuo kestoilu paljoa muuta, taitaa vanhemmat joutuu opettaa hoitajii miten se käy käytännös jos ei satu olee kestoiluu kotona harrastavia hoitajia.

Eli ystävällisyys ja rauhallisuus kehiin. Hoidon aloitus on iso muutos perheessä. Jaksamista sinulle :flower:

restless
Joo itse olen päiväkodissa ollut töissä ja talviaikaan on aivan kauheeta, kun just saat kaikki talvitamineet päälle, niin onkin tullu kakka ja joudut taas kaikki vaatteet riisumaan. Hirvittävä homma. Näin ollen teippivaipat kätevämpiä ja päväkodeissa missä olen työskennellyt on jokaisessa toivomus, että ei housuvaippoja. Äidit ovat asian ottaneet hyvin vastaan ja ymmärtäneet kyllä miksi!

Meillä oli tyttö alkuun pph:ssa ja silloin käytin pelkkiä teippivaippoja. Kun siirryttiin housuihin, pph kysyi, josko voisin hoitoon viedä niitä teippejä. Joten kun tarhaan siirryttiin, kysyi hoitajilta minkälaisia vaippoja he suosivat. Joten heidän toiveestaan vein sinne niitä teippivaippoja. Mulle se on aivan sama missä vaipoissa mun lapseni päivän viettää, pääasia on, että on edes jonkin moinen vaippa! Itse siis suosin niitä housuvaippoja kotona. Mutta ymmärrän kyllä hoitajien pointin, ei ole mukava riisua ja pukea hirmuista laumaa vaipan vaihdon aikana.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2004 klo 22:43 Murmeli kirjoitti:
Moi!

Ihan piti tulla tänne riiheen, ku meijän 1v1kk tyttö on nyt ollu 2vk tarhassa ja heti tutustumiskäynnillä sanottiin päin naamaa, ettei me sitten huolita housuvaippoja! Ai miks, kysyin. No, ettei tartte ottaa housuja lapselta pois. Tavallinen teippivaippa on parempi! Olin ihan että aha, vai niin. Soitin sitten kotiin päästyäni lastenhoidon ohjaajalle ja kysyin, että voiks tää olla totta. Hänkin sano, että hän kyllä ymmärtää tämän asian hoitajien kannalta, kun heiltä on monta lasta hoidettavanaan ja pälä pälä!! Kysyin, että eikö heillä oo aikaa hoitaa mun lasta vai mitä. Yritti jotain selitellä. Mutta entäs jos käyttäisinkin lapsellani kestovaippoja!?! En sitä kysynyt, mutta onks tää käytäntö vaan tässä yhdessä päiväkodissa, joka on näköjään täynnä patalaiskoja ämmiä. Sitä paitsi kysymys on vanhemman toiveen ja lapsensa hoitamistavan tyrmäämisestä ja loukkaamisesta. Tämän mun lapsen kummitäti on töissä toisessa tarhassa ja ei voinut käsittää koko asiaa. Heillä on kun taas on 1vee kaksoset kestovaipoilla ja housu- ja teippivaippalaisia. Piti juttua lähinnä vitsinä. Mitä se onkin mielestäni! Olen kyllä todella loukkaantunut ja otan sen henkilökohtaisena loukkaamisena ja määräilynä, että näitä vaippoja et saa ja näitä vaippoja saat tuoda lapsellesi laitettavaksi.
Että miten sen heille selittäisin nostamatta hirveetä haloota?!
Kuinka monta vaipallista siinä ryhmässä on? Meiän ryhmässä oli aikoinaan vaipallisia 12 kappaletta ja ymmärrättävistä syistä pyydettiin mielummin teipillisiä vaippoja....asia on tietenkin toinen jos sinä ilmoitat että lapsesi on valmis odottamaan vuoroaan vaikka kuinka kauan jos teidänkin lapsen ryhmässä on paljon vaipallisia...

Tässä ei laiskuudesta ole ollenkaan kysymys vaan siitä ettei lasten tarvitse odottaa tuhottoman kauan omaa aikaansa vessatuksessa....vaan että vaipat on käteviä vaihtaa. Parasta olisi kun pääsisit itse kokeilemaan 12 lapsen vessatusta housuvaipoilla ;)

Murmeli
Meidän tyttö on nuorin koko porukasta 1v1kk. Seuraavat kaks ovat 1v9kk ja loput isompia. Ryhmä 1-3 vuotiaat. Eli ei niitä vaippalaisia kovin montaa oo. Edelleen olen sitä mieltä, että laiskuus on huipussaan hoitajilla tai sitten ne jotenkin pelkää housuvaippoja. Hoitajia on käsittääkseni 4 ja lapsia 12.

Että tämmöstä.

Terv.Murmeli

Murmeli
Aivan unohtui kertoa, että tämä on meidän toinen lapsi. Vanhempi on eskarilainen 6vee. Ja itse olen myös ollut tarhassa töissä, tosin yli 3vuotiaitten ryhmässä. Tiedän että kiirettä pitää välillä...

Yhteistyössä