Vainajan pukeminen omaisten toimesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietin...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietin...

Vieras
Ei taida olla hirveän yleinen tapa että omaiset pukevat vainajan, usein kait hautaustoimisto hoitaa asian. Mutta ilmeisesti omaisetkin saavat sen tehdä, ja varsinkin lapsen kuoltua sitä tapahtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja Mietin...:
Ei taida olla hirveän yleinen tapa että omaiset pukevat vainajan, usein kait hautaustoimisto hoitaa asian. Mutta ilmeisesti omaisetkin saavat sen tehdä, ja varsinkin lapsen kuoltua sitä tapahtuu?

porukat olis saanu pikkuveljen pukee mut ei pystytty. Toimitettiin kyllä tarvittavat vaatteet ja lippiksen.

Kyllä se mahdollista on, ja oikeasti itse ainakin omat läheiseni toivon puettavan omiin vaatteisiin, eikä siihen paperipaitaan, joka muuten tulee arkkuun.

Kannattaa itse ehdottaa, eivät varmaankaan sitä kysy suoraan hautaustoimistossa.

Omaiset saa mennä pukemaan vainajan omiin vaatteisiin arkutuksen yhteydessä. Monestihan omaiset ovat läsnä arkutus tilanteessa. Vainajalle saa pukea omat vaatteet itse tai antaa ne hautaustoimstolle joka sitte hoitaa pukemisen. Jos ei itse pysty pukemaan niin ennen siunausta näkee sitten vielä omissa vaatteissa.
Ortodokseilla hyvinkin normaali käytäntö.

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Chrissylle :hug:
Mun äiti puki veljensä vaimon kanssa mun isän äidin jo sairaalassa. Henkilökunta auttoi pesemisessä.

kiitos :heart:

Veljelle tehtiin vielä avaus niin ei meidän porukoista ollu siihen ja sit ilmeisesti jouduttiin vähä fiksaamaan kun oli arkku auki..

Omaiset voivat osallistua pukemiseen hautaustoimiston ihmisen kanssa tai kokonaan pukea vainajan itse niin halutessaan.
Tämä toive tulee vain esittää hautaustoimistossa. Myös omat vaatteet voidaan laittaa vainajan päälle.
Joku epäili paidan olevan paperia, joka vainajille laitetaan päälle. Hänelle tiedoksi, että kyseessä on kyllä aivan kangas, ei paperi.
Suomessa on myös yritys (en nyt äkkiä nimeä muista) joka valmistaa hieman erilaisia "paratiisipaitoja", jollaisen myös voi halutessaan omaiselleen tilata.

Poikkeuksena tulee muistaa tietenkin se, ettei aina voi osallistua pukemiseen, jos vainaja esim. pahan kolarin uhri, jolloin vainajaa ei edes näytetä vaan se kielletään jo patologian laitoksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Tara80:
Omaiset saa mennä pukemaan vainajan omiin vaatteisiin arkutuksen yhteydessä. Monestihan omaiset ovat läsnä arkutus tilanteessa. Vainajalle saa pukea omat vaatteet itse tai antaa ne hautaustoimstolle joka sitte hoitaa pukemisen. Jos ei itse pysty pukemaan niin ennen siunausta näkee sitten vielä omissa vaatteissa.

me ollaa ort. ja meil oli arkku auki. vaatteet oli lempivaatteet ja teemu selänteen pelipaita ja anaheimin lippis. Mukaan laitettiin joululahjat( osa ) ja äidin kultainen risti kiedottiin käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

me ollaa ort. ja meil oli arkku auki. vaatteet oli lempivaatteet ja teemu selänteen pelipaita ja anaheimin lippis. Mukaan laitettiin joululahjat( osa ) ja äidin kultainen risti kiedottiin käteen.

Minkä ikäinen sinun veli oli?

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Osanottoni...todella surullista :(

Milloin tämä onnettomuus tapahtui?

Yhteistyössä