Vain muutaman kuukauden imettäneet! MIKSI LOPETITTE IMETYKSEN?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vaikeeta oli
Mä kans toivoin kovasti et saisin imettää lastani edes sen puoli vuotta, mutta toisin kävi. Vauva ei koskaan oppinut kunnolla imemään rintaa, rintakumin kanssa sai ainoastaan otteen, mutta sen kanssa maito ei koskaan noussut niin hyvin että olisi pelkästään sillä pärjännyt. Vauva imi 1,5 tuntia, nukahti hetkeksi ja jatkoi taas, ei koskaan nukkunut pitempiä pätkiä. Kun sitten kokeiltiin antaa pullosta, oikein ahmi pullollisen ja nukkui monta tuntia putkeen tyytyväisenä. Mielestäni sekä lapsen että äidin hyvinvointi on tärkeämpää kuin pakonomainen imetys, jos vauva ei osaa/tykkää imeä tai jos se väsyttää äidin kokonaan. Osittaisimetin ja pumppasin 2 kk ikään saakka ja 3 kk iässä lopetin rinnan tarjoamisen kokonaan, kun vauva alkoi vain itseä sen nähdessään. Ja yritin kyllä hakea apua imetykseen alussa, kävimme vielä erikseen sairaalassa imetystukihenkilön luona opissa, mutta eipä se enää tilannetta korjannut kun alusta saakka oltiin väärillä raiteilla. En enää tunne huonoa omatuntoa imetyksen epäonnistumisesta, tiedän että tein sen mitä pystyin ja saihan lapsi kuitenkin alussa ne tärkeimmät hyödyt äidinmaidosta. Terve lapsi on korvikkeellakin kasvanut!

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Koko ketjua lukematta, tahtoisitko imettää pitempään? Ja olisiko mahdollista ottaa yhteys imetystukihenkilöön? Ja lisäksi annatko korvikkeen ennen vai jälkeen tissin?
Mä vastaan omasta puolestani että ei, en tahtoisi.
En tiedä olisiko ajatukset erillaisia jos ei sellaista kammoa olisi koko touhuun saanut, mutta nyt tuntuu että en missään nimessä.
Kolmen kuukauden painajainenkin tuntuu ihan liian pitältä ajalta.

kake
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vertaistukea kai tällä avauksella haen :/.
Lapsi nyt 10 viikkoa ja alkanut hylkimään rintaa. Imuote on päin vittua.
Saanut korviketta ja nyt yhä enemmän alkanut huutamaan heti kun näkeekin tissin. Välillä ei suostu imemään ollenkaan, välillä imee kaksi-kolme kertaa, kunnes alkaa huutamaan.

Rintakumi ei auta :(.
just tämän takia lopetin. plus maito ei vaan riittänyt mihinkään ja lopulta tissi ei tosiaankaan vaan kelvannut.
kauhea kauna ollut mooonta kuukautta asiasta mutta nyt jo alkaa tulla uudet murheet ;D

Niin siis piti kirjoittaa aloittajalle, että nykyään suositellaan että annat ensin vähän lisämaitoa ja päälle tissiä niin, että lapsi yhdistää täyden masun tunteen siihen tissiin, eikä pulloon. Näin ollen lapsi ei halua pulloa enemmän kuin tissiä. Mutta se nyt ei ollut teidän ainoa ongelma.
Vieläköhän ap on linjoilla?

?????
en lukenu yhtäkään muuta vastausta,mutta sen takia lapsi syntyessään oli jo yli nelikilosia, ei synnärillä riittäny mun maito,eikä oikeestaan kenenkään maito,kotiin kun tultiin niin yritin imettää päivästä toiseen..mutta vauva senkuin itki...oisko pitänyt vauvaa hoitaa kun se vaan itki..ja itki..tottakai annoin tarjosin rintoja mutta ei riittänyt,niin oisko nälässä pitänyt pitää???????????Oisko sitten ap ollut tyytyväinen???

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Koko ketjua lukematta, tahtoisitko imettää pitempään? Ja olisiko mahdollista ottaa yhteys imetystukihenkilöön? Ja lisäksi annatko korvikkeen ennen vai jälkeen tissin?
Mä vastaan omasta puolestani että ei, en tahtoisi.
En tiedä olisiko ajatukset erillaisia jos ei sellaista kammoa olisi koko touhuun saanut, mutta nyt tuntuu että en missään nimessä.
Kolmen kuukauden painajainenkin tuntuu ihan liian pitältä ajalta.
Harmi että sinun kokemuksesi on tällainen. Toivottavasti kuitenkin avoimesti yrität toisenkin kerran, sillä imetyskerrat ovat erilaisia. :)
En missään nimessä ole korvikevastainen, joten minulle on sinänsä sama kuka milläkin lapsensa ruokkii.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Alkuperäinen kirjoittaja mammalii harmailee:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Miksi ihmeessä istuit ja imetit yöllä? Eikös yöllä yleensä olla maate ja nukuta?
Mä vastaan nyt tähän omasta kokemuksesta..

Mä en voi imettää maaten, koska mulla tulee maitoa niin reilusti toisesta tissistä imettämisen aikana, että maidonkerääjänkin joudun välistä tyhjentämään kun imetän, joten jos imettäisin makuultaan olis kaikki paikat aivan maidossa ja tulis kauhee vaatteiden vaihto rumba 2-3x yössä..
Sänkyyn muovifrotee alle, sitten monta monta pyyhettä, aina imetyksen jälkeen voi sen päälimmäisen märän kiskoa alta pois. Harsoja vielä avuksi :D
Ehkä menee helpommin et nousee istumaan.. :D Meillä kun vauvakin nukkuu omassa sängyssään kun mun nukkumisesta ei tuu mitään jos on vieressä..

"chisu"
Esikoistani imetin osittain 3,5 kk siihen ikään sai jo korvikettakin, imi kans liian usein ja myönnän rehellisesti että laiskuuttani sit aloin antaa korviketta. Nyt toista lastani 3kk asti, mutta korviketta saanut rinnalla lähes koko ajan. Sama syy siis, en viittinyt koko ajan tissitellä. Esikoinenkin vasta 1,8v. niin hermostu kun äiti oli koko ajan imettämässä. Huono omatunto kyllä hieman on, koska maitoa varmasti olisi riittävästi tullut kun vaan olis jaksanu koko ajan antaa imee.... myös sen myönnän ärsyttäneen mua kun ruokavalion täytyy olla niin rajallinen. Ei kahvia, mausteita, hiilihapollisia juomia jne jne. toisaalta esikoiseni on ollut tosi terve, vaikkei saanut rintaa kuin 3,5kk.

Pikavastaus
Minä olisin voinut imettää vaikka miten pitkään, lapsi päätti ettei huoli. Yritin kaikki mahdolliset konstit: vaihdoin asentoa, paikkaa, aikaa, yritin imettää tiheästi ja vähemmän tiheästi ja suunnilleen päällän seisten. Ainut milloin lapsi suostui rintaa syömään oli yöllä ja silloinkin heräsi vain kerran syömään.

-R-
Neiti lopetti tissinsyömisen ollessaan vajaa 2 kk. Siihen asti söi tissistä tosi hyvin, maitoa tuli (välillä liiankin kovasti), eikä neiti juonut pullosta. Sitten yhtäkkisesti ei tissi enää kelvannutkaan. Yritin kaikki konstit... Pumppasin ahkerasti vielä kuukauden omaa maitoa, mutta jäädessäni kotiin kolmistaan esikoisen ja vauvan kanssa, pumppauksesta säännöllisesti ei tullu yhtään mitään.
Esikoinen myös lopetti itse samalla kun hänellä todettiin maitoallergia ja alkoi saamaan erikoiskorvikkeita. En saanut esikoiselle maitoa riittämään, piti syöttää korviketta lisäksi...

Lisäksi minulla oli imetyksen aikana tosi tukala olo, mulla oli aivan sietämätön kutina kainaloissa aina kun lapsi imi... :( Olisin kyllä tämän inhottavan vaivan kanssa taistellut vähän pitempään, mutta ei väkisillä.

mämämä
Mä imetin 4kk. Harmitti silloin lopettaa kyllä, mutta ei nyt enää tietenkään(lapsi 13kk).
Maitoa tuli tosi hyvin, oli oikeen suihkutissit. Mutta valitettavasti lapsi tuli allergiseksi ja kaikenlisäksi minä jouduin alottamaan sellaiset lääkkeet joiden kanssa ei saa imettää. Oli kyllä kova paikka silloin, mutta lohdutukseksi ap:lle, se harmitus kyllä unohtuu!

Semmoisia pulloja muuten on jotka on samantyylisiä kuin tissi, esim. me käytettiin Aventtia jos olin jossain käymässä ja isä ruokki vauvaa.

hohoijaaaa
Alkuperäinen kirjoittaja imetä vaan!;19624106:
Ne jotka ei kehtaa imettää, lopettavat ja sitten vielä keksivät maailman kuluneimman selityksen "maito loppu"
Voi jestas, mitä jurpoja täällä roikkuu. Eiköhän tuo imettäminen ole sitä laiskan hommaa, enemmän vaivaa niiden kaupan pakkausten hakemiseen ja kuskaamisen menee, kuin sen tissin esille ottamiseen.

Yhteistyössä