Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämä on mulle ihan todella kova paikka. Olen YRITTÄNYT. Jumankauta en ole muuta tehnytkään viimeisen kymmenen viikon aikana. Olen imettänyt lapsentahtisesti.
Lapsi on saanut rintaa jokaiseen vinkaisuunsa.
Aluksi imetys sujuikin suht hyvin ja lapsi oli napakasti rinnassa kiinni. Sitten yhtäkkiä rinnanpää muuttui sukkelaksi ja ihan selvästi on nänni vain "puoliksi" suussa, toisin sanoen nänni on muotoutunut semmoiseksi, että on toisesta päästä "korkeampi" kuin toisesta.
Laitan rintaa 50 kertaa vauivan suuhun, hän imaisee 2-3 kertaa kunnes sylkee rinnan suustaan huomatessaan, että maitoa ei tule.
TODELLA harvoin saa rinnan päästä kunnolla kiinni. Sen tunnen itsekin kun ote on oikea ja maitoa todella tulee rinnasta. Silloin istun kuin jäykkä paska sohvan reunalla ja teen kaikkeni, että hyvä imuote ei irtoaisi, koska uuden löytymiseen menee taas puoli tuntia ja hiestä märkänä rääkyvä nälkäinen lapsi...
Tämä on kamalaa myös siksi, että TODELLAKIN TIEDÄN yrittäneeni ja haluaisin NIIN PALJON imettää. Mutta MITEN? Millä saan sen imuotteen korjattua?
Mä kirjotan nyt neuvoja sillä asenteella, että saat ottaa ne jos haluat. En yritä nyt painostaa enkä todellakaan tuomitse sinua. Näitä voi kokeilla, ne voivat toimia tai sitten eivät.
-Oletteko paljon ihokkain? Eli ilman mitään paineita imemiseen. Ihan hengailette vain, iho ihoa vasten. Vauvan imuote on refleksi joka kumpuaa geeneistä. Refleksi vahvistuu oksitosiinin myötä. Oksitosiinia tulee ihokontaktista (ja imemisestä...)
-Ota rinta ns C-otteella tai hampurilaisotteella käsiin, eli käsi c-kirjaimen muotoiseksi, otat tiukan otteen rinnasta jolloin se on hieman litteämpi. Sillä kutittelet lapsen nenää tai ylähuulta ja annat lapsen haukata rinta suuhun.
-Voitko saada ammattilaiselta imetysohjausta? Onko joku neuvolasta auttanut?
-Hiero rintaa ja lypsä siihen tippa maistiaisiksi lapselle ennen kuin imetät. Jos lapsi ei siltikään suostu imemään, niin hänellä ei taida olla nälkä. Jos lapsi kovasti huutaa, niin kokeile rauhoittaa sylissä, kävellen, tai vaikkapa kantoliinassa jos sellaisen omistat. Joskus lapset itkevät väsymystänsä, ja rauhallinen vanhempi tuttipulloineen saa lapsen rauhoittumaan, ei maidon avulla vaan rauhallisen läsnäolon ja imemisen takia.
-Usein helpoimmaksi asennoksi koetaan makuultaan imettäminen, napa napaa vasten.
Muista itse juoda tarpeeksi ja pyydä vaikka miestäsi antamaan rentouttava hartiahieronta tai jotain muuta pientä jotta olo olisi rennompi =) Nyt tämä varmaan tuntuu isolta ja kipeältä asialta, mutta kävi kummin päin tahansa (imetys joko jatkuu tai loppuu) niin jälkeenpäin se ei enää näytä yhtä kriittiseltä.