Vain muutaman kuukauden imettäneet! MIKSI LOPETITTE IMETYKSEN?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
nääs
Ei sitä vauvaa voi opettaa imemään "oikein" se on synnynnäinen taipumus, ajatelkaa nyt niitä miljoonia äitejä joille ei ole ikinä edes puhuttu imetyksestä mutta asia luonnistuu ihan itsestään, ja jos vauva ei ime se kuolee nälkään, ikävä kyllä, antakaa vaan sitä pulloa kun meillä niitä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Turha stressi pois:
Alkuperäinen kirjoittaja nääs:
Voi herrajestas, ei ole mitään Imuotetta, uskokaa huviksenne, se on ihan sen vauvan oma tyyli millä se imee, ei sitä voi sille opettaa.
Nyt on pakko peesata tätä, mäkään en ole ikinä ymmärtänyt, miten vastasyntyneelle vois opettaa imuotetta (mulla kolme lasta). Tulee jos on tullakseen, jos ei niin onneksi nykymaailmassa on korvikkeet :)
Imuote opetetaankin äidille; äiti osaa sitten asettaa lapsen rinnalleen oikealla tavalla, jos/kun vauva itse tarraa kiinni miten sattuu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Turha stressi pois:
Voi herrajestas, ei ole mitään Imuotetta, uskokaa huviksenne, se on ihan sen vauvan oma tyyli millä se imee, ei sitä voi sille opettaa.
Nyt on pakko peesata tätä, mäkään en ole ikinä ymmärtänyt, miten vastasyntyneelle vois opettaa imuotetta (mulla kolme lasta). Tulee jos on tullakseen, jos ei niin onneksi nykymaailmassa on korvikkeet :)
No keskosten äitinä voin sanoa, että kyllä se on munkin vauvoille opetettu vaikkeivat sitä itse ymmärtäneet alkuviikkoina :D Mutta tosiaan ei esikoisen kohdalla toiminut millään siltikään.

Ei sitä vauvaa voi opettaa imemään "oikein" se on synnynnäinen taipumus, ajatelkaa nyt niitä miljoonia äitejä joille ei ole ikinä edes puhuttu imetyksestä mutta asia luonnistuu ihan itsestään, ja jos vauva ei ime se kuolee nälkään, ikävä kyllä, antakaa vaan sitä pulloa kun meillä niitä on.
Missähän päin maailmaa tuollaisia äitejä on? :D

nääs
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Pikkusen on suppea maailmankatsomus jollakin.

Pikkusen on suppea maailmankatsomus jollakin.
No laajenna mun maailmankatsomustani: Missä on ne miljoonat äidit, joille ei koskaan ole edes puhuttu imetyksestä? Ei ole siirretty tietoa äidiltä tyttärelle sukupolvien ajan, jne...

Esikoista imetin 3kk ja sitten iski sellaset rintatulehdukset että hui. Imetyshän auttaa mutta esikoisen kohdalla tulehdus ja kivut oli niin pahtat että oli lopetettava. 2 seuraavankin kohdalla tulehduksia ollu ihan jatkuvasti mutta jostain raavin voimat jatkaa. Imettäminen on mulle tosi tärkeetä ja kahden kohdalla kun sain sen tehtyä vuoteen saakka ainakin. Imettäminen on niin pirun helppoa verrattuna tuttelileikkin että ei uskois. Ilmasta, parasta, aina tuoretta ja aina mukana.

Jossakin päin ei ole tapana puhua näistä asioista joista me täällä teemme suuria julkisia ongelmia. Jos valtioita kaipaat mainitsen tässä esimerkkinä Romanian.
Romaniassa siis ei äidit, tyttäret, siskot, tädit yms puhu imetyksestä keskenään?

onnistunut
Mulla ei onnistunut ekan lapsen kohdalla imetys hyvin, inhosin sitä ylikaiken ja jouduin käyttämään rintakumia, joka on ihan ahterista. Mutta imetin kuitenkin 4 kk... Toinen lapseni on nyt 1.5 kk ja nännit oli heti alkuun verilla ja sairaan kipeet ja eikun taas hiton kumit käyttöön!! Yritin päästä niistä eroon, mutta heti meni nännit kipeiks. Sitten aloin tehdä niin, että imetin ainakin kerran päivässä ilman kumia ja välillä alotin imetyksen ilman ja välillä otin pois alun jälkeen. Imetin aina istuillaan, mutta jokin kaunis päivä sitten imetinkin makuulteen ja se ei tehnykkään niin kipeetä ja pystyin jättämään kumin pois, ote oli ilmeisesti niin paljon parempi. Sen jälkeen maitoa on alkanut tulla enemmän ja vauva syö nopeemmin kerrallaan.
En ois koskaan uskonu, että onnistuisin imettämisessä, mutta olen siitä kyllä onnellinen ekan epäonnistumisen jälkeen.

Zemppiä ap:lle jatkoitka imetystä tai et!!! Hyvä huomata et aika monella ollut imetyksen kans ongelmia, ei se oo niin yksinkertaista et tissi vaan suuhun!

toka
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Olet ilmeisesti antanut korvikkeen pullosta? :( Hörppyyttämällä tai ruiskulla annettaessa se ei haittaa imuotetta. Eka imetys loppui muutamaan kuukauteen kun ei kukaan ollut tuota minulle kertonut. Toka kun tuli ja jouduin antamaan lisämaitoa alussa niin kätilö näytti miten hörppyytetään. Tällä kertaa ei mennyt kuin viikko niin päästiin korvikkeista eroon ku lapsi oli rinnalla paljon enemmän ja imi enemmän, kun kätilö neuvoi miten lisäruokinta kannattaa tehdä. Ekan kanssa jäin ihan yksin ja kun esikoinenkin oli niin olin ihan hukassa, tuuppasin pieneen vauvaan ihan liikaa maitoa joten ei enää suostunut rinnalle.

Rinnoilla kestää oikeasti vain 2-3 päivää nostaa maitomäärät osittaisesta täyteen, mutta jos vauvaa hylkii rintaa vahvasti, niin saattaa olla jo liian myöhäistä. Voisit tosin ehkä vielä kokeilla? Mä voin kirjottaa tähän ne ohjeet mitä sain itse jos haluat ne, JOS haluat vielä yrittää.
Lääkäri antoi ison kiivassanaisen saarnan imetyshörhölle kätilölle Kätilöopistolla tuosta hörppyytys -skeidasta. Koska imeminen on REFLEKSI, se ei todellakaan kärsi pullon antamisesta. Suurta typeryyttä nuo imuotteen kärsimis -jutut.
Kyllä!
Oli karseeta katsella vierestä kun lapsi Haluaa imeä ja saada siitä turvallisen olon mutta kätilö vaan hörppyyttää, eikä voinut antaa tuttipulloa vaikka ollaan sitä jouduttu käyttää Aina.

nääs
Jossakin päin ei ole tapana puhua näistä asioista joista me täällä teemme suuria julkisia ongelmia. Jos valtioita kaipaat mainitsen tässä esimerkkinä Romanian.
Romaniassa siis ei äidit, tyttäret, siskot, tädit yms puhu imetyksestä keskenään?
No käyppä siellä kysäsemässä joltain jonka muksut kuolee toisensa perään heti synnyttyään kun tissi ei maistu. Opetappa sille se imetysote. Mie meen nyt nukkumaan.

tuttipullohelvetti
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Imettäminen on niin pirun helppoa verrattuna tuttelileikkin että ei uskois. Ilmasta, parasta, aina tuoretta ja aina mukana.
mulla loppuu maito :(( mä en yksinkertaisesti ehdi pumppaamaan. hirveä syyllisyyden tuska etten yritä tarpeeksi.

No käyppä siellä kysäsemässä joltain jonka muksut kuolee toisensa perään heti synnyttyään kun tissi ei maistu. Opetappa sille se imetysote. Mie meen nyt nukkumaan.
En käy, koska mielestäni tuo ei mitenkään liity kysymykseeni siitä, että missäpäin maailmaa on miljoonia naisia joilta imetys onnistuu vaikkei heille ole siitä koskaan mitään puhuttu.
Hyvää yötä.

No siihen oli oikeastaan aika monta syytä. En saanut rintakumia oikein kunnolla koskaan pois käytöstä, koska totuttuaan siihen poika sai hirvittäviä raivareita, kun maito suihkusi suoraan suuhun. Olisi tietenkin pitänyt yrittää sinnikkäämmin päästä eroon kumista, mutta nälkäänsä huutavan vauvan kanssa sitä helposti tekee sen, minkä tietää sillä hetkellä helpottavan.

Poika oli muutenkin todella levoton syöjä, riuhtoi päätään ja hakkasi vapaalla kädellä. Rintakumi irtosi helposti kesken imetyksen. Ainoastaan alkuvaiheessa ja väsyneenä vauva imi rauhallisesti, ja silloin imetys olikin ihanaa. Muuten se olikin yhtä taistelua.

Vauvalla ei myöskään noussut paino riittävästi. Iltaisin se karjui nälkäänsä, kun ei vaan suostunut kunnolla imemään. Nukahti sitten kamalan parkumisen jälkeen, yhä nälissään. Tämä loppui kuin seinään, kun aloin antaa pullosta maitoa, aluksi iltaisin, mutta koska se oli niin paljon miellyttävämpää, niin vähitellen yhä enemmän. Poika huoli rintaa koko ajan huonommin.

Yöimetyksenkin lopetin pojan ollessa 4kk, kun ei enää muutamaan yöhön huolinut rintaa. Maidontulo olikin tässä vaiheessa niin vähäistä, että käytännössä imetin koko aamuyön. Kaikki ollaan nukuttu paremmin, kun aloin yölläkin syöttää pullosta.

Ehdottomasti olisin halunnut imettää pidempään. Jos joskus vielä saan vauvan, en ota sitä kätilöiden tyrkyttämää hemmetin kumia vastaan ollenkaan. Kyllä ne vauvat on ennenkin sen tissin suuhunsa saaneet.

fifi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Olet ilmeisesti antanut korvikkeen pullosta? :( Hörppyyttämällä tai ruiskulla annettaessa se ei haittaa imuotetta. Eka imetys loppui muutamaan kuukauteen kun ei kukaan ollut tuota minulle kertonut. Toka kun tuli ja jouduin antamaan lisämaitoa alussa niin kätilö näytti miten hörppyytetään. Tällä kertaa ei mennyt kuin viikko niin päästiin korvikkeista eroon ku lapsi oli rinnalla paljon enemmän ja imi enemmän, kun kätilö neuvoi miten lisäruokinta kannattaa tehdä. Ekan kanssa jäin ihan yksin ja kun esikoinenkin oli niin olin ihan hukassa, tuuppasin pieneen vauvaan ihan liikaa maitoa joten ei enää suostunut rinnalle.

Rinnoilla kestää oikeasti vain 2-3 päivää nostaa maitomäärät osittaisesta täyteen, mutta jos vauvaa hylkii rintaa vahvasti, niin saattaa olla jo liian myöhäistä. Voisit tosin ehkä vielä kokeilla? Mä voin kirjottaa tähän ne ohjeet mitä sain itse jos haluat ne, JOS haluat vielä yrittää.
Oi jos viitsisit??! Olisi todella kultaista sinulta =)

Todellakin HALUAN imettää. Tässä ei ole nyt siitä kysymys.

Olen tunteja kävellyt lapsi käsivarrellani rinnalla, istunut, maannut, keinutellut...Mitä tahansa.

Maitoa TULEE mutta imuote on totaalisen hukassa :(
Yritin etsiä ihan sitä paperia mitä sain kätilöltä mutten löytänyt. Muistan ne kuitenkin aika hyvin =)

1. Lisämaito: Annetaan pienissä annoksissa tilanteesta riippuen joko juuri ennen tai jälkeen imetyksen. Muutaman viikon ikäiselle lapselle 20-30 ml kerralla. Jos lapsi on todella itkuinen jo ruokailua aloittaessa, annetaan maito juuri ennen imetystä. Jos lapsi pitkän imemisen jälkeen (molemmista rinnoista) vaikuttaa vielä nälkäiseltä, niin jälkeen. Maito annetaan joko pienestä mukista (esim tuttipullon korkki, snapsilasi) tai ruiskulla. Jos lapsi suostuu, niin lisämaidon jälkeen takaisin rinnalle. Lisämaitoa annetaan siis ihan vähän kerrallaan, mutta voi antaa usein jos on tarpeellista. Ideana on matkia imetetyn lapsen syömisrytmiä. Imetetty lapsi syö huomattavasti vähemmän kerralla mutta useammin verrattuna korviketta saavaan vauvaan. Kun lisämaitoa menee enää alle 100ml päivässä, voi sen jättää pois kokonaan.

2. Imetysasento: Äiti mahdollisimman rentona. Äiti asettuu ensiksi, sitten lapsi. Helppoja asentoja pienen vauvan kanssa ovat makuulteen vatsat vastakkain ja tyynyjen tukemana. Sohvallekin voi tyynyin kasata sopivan nojatuolin jotta voi olla rentona. Tähän voi aluks tarvita ulkopuolista apua :D Mä pyysin miestä ojentamaan lapsen mulle jotten vääntyisi outoihin asentoihin vaa olin rentona miehen laittaessa lasta rinnalle.

3. Oikea imuote: Alahuulen tulee olla rullalla ja rinnan syvällä lapsen suussa. Runsas ihokontakti edistää lapsen suun aukomista. Lapsi otetaan rinnalle vasta nälkäisenä, mutta ennen kun rupeaa itkemään. Jos lapsi hylkii rintaa, saattaa kyse olla muusta hädästä: Vaihda vaippa aluksi, yritä rauhoitella lasta ilman rintaa. Jos lasta painostetaan rinnalle saattaa hän hylkiä entistä enemmän. Eli ei kiukuttelevaa lasta rinnalle. "Rauhallisesti itkevän" lapsen voi ottaa rinnalle. Lasta voi myös rauhoitella tutilla jolloin sitten yritetään varovaisesti laittaa rinta tilalle lapsen rauhoituttua.

4. Lypsäminen: Lapsen lopetettua imeminen kannattaa jatkaa lypsämistä tai pumppausta vielä muutama minuutti. Jokainen tippa lisää maitomääriä ja lypsäminen tuottaa äidille oksitosiinia joka edesauttaa herumista.

5. Äidin jaksaminen: Kotityöt paussille, käyttäkää kaikkien apua hyväksenne. (Jos tämä tapa toimii,) käynnistyy imetys kunnolla muutamassa päivässä jolloin voi kuroa taas muut tekemiset kiinni.

Toivottavasti sujuu, imetys on kyllä ihanaa ja helppoa nyt kun se "toimii" :) Ekan lapsen kanssa tuli usein mietittyä miksi kukaan edes haluaa imettää, niin kauheata venkslausta se oli.

imu
Hei! En tiedä onko täällä jo puitu kielijänneasiaa. Kuopuksellani oli jotenkin "pinnallinen" imuote muihin muksuihini verraten. Laitoksella lääkäri jotain mainitsikin jänteestä, mutta se ohitettiin... Parin kk iässä hammaslääkäri nipsasi kielijännettä jollon kieli ylsi pidemmälle. Kielikärki ei muistuttanut selvästi enää sydäntä. Tämä toimenpide ei tietenkään auta kaikissa tapauksissa, mutta asian voi ottaa puheeksi neuvolassa. Tärkeintä kuitenkin on että äiti on onnellinen, koska vauva aistii äidin stressin ja koko imetystouhu menee näinollen riitaiseksi... Vastaan ei ole tullut yhtään ihmistä, joka olisi kärsinyt pulloruokinnasta... Äitejä kyllä imetyspainostuksesta...

halinen
Itsellä imetyksen alku oli takkuinen eka 1,5kk, mutta eri syystä. Ymmärrän täysin halusi imettää. Saitkin jo hyviä neuvoja, kannattaa pyytää jotakuta näyttämään sitä imuotetta. Meillä imetys sujuu nykyään mainiosti, lapsi 9kk. Hyvää jatkoa sinulle ja lapsellesi!!

ap
Sairastan tälläkin hetkellä rintatulehdusta ja eilinen päivä meni sängyssä maaten kun kuume oli niin kova ja paikkoja särki kuin helvetissä. Nyt antibiootit onneksi helpottavat oloa.

Yöllä nuo syötöt vielä jotakuinkin sujuu, kun imetysväli on pidempi ja rinnat ehtivät täyttyä maidosta.

Minusta kyllä on olemassa niitä IMUOTTEITA. Oikeita ja vääriä. Olen kokenut molemmat ja EDELLEEN TUNNEN sen, koska lapsella on oikea imuote = suu on apposen auki ja lapsi nieleskelee tasaisesti.

Väärän imuotteen ollessa päällä lapsi imee rintaa kuin tuttia, lupsuttamalla, ei nieleksi eli maitoakaan ei tuolloin tule.

iitu
Juu ja ei. Lapsen refleksejä pitää vahvistaa, muuten ne häviävät. Lapsen pitäis saada tulla rinnalle heti synnyttyään, mutta nykyään mukeloita pestään ja punnitaan ja yms ja yms ja hyvä jos laps saa olla rinnalla ollenkaan. Kehitysmaissahan vastasyntyneet ja pienet vauvat on tissillä monta kertaa tunnissa. Täällä annetaan heti korviketta jos laps suvaitsee häiritä äitiänsä kerran tunnissa.

suska
Mulla oli aluksi imetys ihan helvettiä kun se imuote oli kanssa väärä. Sattui niin saatanasti. Opettelin otteita, kävi imetysohjaajaa jne. Lopuksi otin rintakumin käyttöön ja imetys lähti sen kanssa pikkuhiljaa sujumaan. Ja kumista päästin kanssa ihan helposti eroon, vaikka olin asennoitunut imettämään sen kanssa pitkäänkin.

fifi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sairastan tälläkin hetkellä rintatulehdusta ja eilinen päivä meni sängyssä maaten kun kuume oli niin kova ja paikkoja särki kuin helvetissä. Nyt antibiootit onneksi helpottavat oloa.

Yöllä nuo syötöt vielä jotakuinkin sujuu, kun imetysväli on pidempi ja rinnat ehtivät täyttyä maidosta.

Minusta kyllä on olemassa niitä IMUOTTEITA. Oikeita ja vääriä. Olen kokenut molemmat ja EDELLEEN TUNNEN sen, koska lapsella on oikea imuote = suu on apposen auki ja lapsi nieleskelee tasaisesti.

Väärän imuotteen ollessa päällä lapsi imee rintaa kuin tuttia, lupsuttamalla, ei nieleksi eli maitoakaan ei tuolloin tule.
Olet aivan oikeassa! Imuotteen "opettelemisessa" on kyse synnynnäisen refleksin vahvistamisella. Refleksi on olemassa vaikka ote olisi väärä; se on vain hieman heikompi. Tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat!

Onko muuten lapsen kielenkanta tarkistettu? Ettei kieli ole liian lyhyt?

Yhteistyössä