Vain kuukupin käyttäjille asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunetar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
googleta, kuukuppikunnan sivuilla on ohjeita. Ei sitä kuppia pestä saippualla, sille on oma puhdistusaine, tai sit voi käyttää pesuainetta, jonka ph on neutraali. Pesun lisäksi kuppi pitää keittää (steriloida) välillä, vähintäänkin kuukautisten jälkeen ja ennen seuraavien alkua.

googleta, kuukuppikunnan sivuilla on ohjeita. Ei sitä kuppia pestä saippualla, sille on oma puhdistusaine, tai sit voi käyttää pesuainetta, jonka ph on neutraali. Pesun lisäksi kuppi pitää keittää (steriloida) välillä, vähintäänkin kuukautisten jälkeen ja ennen seuraavien alkua.

Niin olen tehnytkin. Ph-neutraalia saippuaa ja tottakai olen steriloinutkin sen.
Sinne reikiin kertyy kuivaa verta (ruskeaa ällöä tönjää), samoin niihin kirjaimien yms poimujen väleihin. Kuppi on niin oksettavan näköinen, etten kykene enää käyttää sitä. Eikä se ole kuin vasta 4 vuotta ollut käytössä. :(

No käytön jälkeenhän kuppi pestään ensin pelkällä kylmällä vedellä, jolla veri irtoaa. Sitten vasta puhtaan näköinen kuppi pestään lämpimällä saippuavedellä. Ei siihen silloin mitään kerry.

Etikka vois auttaa. Mulla ei jää mitään tuollaisia töhniä mihinkään, kaikki lähtee kun pesen kupin. Laitan kuppiin vettä ja puristan kupin suun kämmentä vasten, jolloin vesi valuu läpi niistä rei'istä puhdistaen ne. Et ole kyl kovin hyvin pessyt kuppia, jos siihen on jäänyt verta.
Etikkavettä siis, jos se vaikka auttais.

Itse olen ajoittain keitellyt kuppiani etikkavedessä ja sen jälkeen vielä kunnolla pesuaineella pessyt. Pinttymiä saa pois hankaamalla vanutyynyllä ja reiät voi pyöritellä vanupuikolla. Uudeksi toimivaksi tavaksi keksin myös ihmesienen, sillä lähtee hyvin! Kuppia kannattaa kuurata kesken menkkojenkin, niin ei niin helposti jää pinttymiä.

Reikiä puhdistan välillä hammasväliharjalla. Vanupuikko on liian paksu. Samalla harjalla jynssään myös niitä kirjaimien kohtia ja reunan poimuja. Aika hyvänä on pysynyt. Tosin meidän vesi on aika rautapitoista, joten siitä jo ajan myötä kuppiin on tullut vähän tummempi sävy kauttaaltaan. Oliskohan 3 vuotta tuo kuppi ollut, en muista tarkasti. Nyt on kuppi tauolla raskauden takia, mutta aion samaa kuppia kyllä käyttää edelleen, kun on taas ajankohtaista ja paikat alkaa kestämään.

Niin olen tehnytkin. Ph-neutraalia saippuaa ja tottakai olen steriloinutkin sen.
Sinne reikiin kertyy kuivaa verta (ruskeaa ällöä tönjää), samoin niihin kirjaimien yms poimujen väleihin. Kuppi on niin oksettavan näköinen, etten kykene enää käyttää sitä. Eikä se ole kuin vasta 4 vuotta ollut käytössä. :(

Ei sitä uuden väriseksi saa millään konstein, mutta mekaaninen hankaus voi auttaa jos siellä ihan kokonaisia kökkeröitä on.

Elinkaarilaskelmissa kupposen käyttöiäksi mainitaan usein 5 vuotta, joten voihan tuon halutessaan heittää jo kohtalaisella omallatunnolla menemäänkin.

Yhteistyössä