Vaikun poistajaa korvasta?

  • Viestiketjun aloittaja earit
  • Ensimmäinen viesti
earit
Tietääkö kukaan onko apteekissa myytävänä korvasuihkeita (tai jotain vastaavaa), jolla saisi vaikun pois lapsen korvasta ja jota saisi käyttää vajaa kolme vuotiaalle??
 
Lumette
En tiiä saako sitä lapsille käyttää, mutta onhan siellä sitä Audisprayta (muistinkohan nimen oikein?). Kysäse, saako lapsenki korvaan laittaa. Kyllä ne Apteekin tädit tietää! :eek:)
 
talouspaperilla
pyyhkäise talouspaperilla pois sellaset mitkä saat mutta itse en tunkisi vielä tuon ikäisen korvaan mitään. kai sillä vaikulla jokin suojaava tarkoitus on...
 
ap.
Juu, en siis ole tunkemassa mitään lapsen korvaan. Siksi tuota suihketta mietinkin, kun siinähän vaikku valuu pois itsestään.
Toki vaikulla on suojaava tarkoitus, mutta meidän lapsella on korvat ihan tukossa =(.

Pitää iltapäivällä apteekin kautta kotia mennä.
 
*yks
En ehkä laittaisi kemikaaleja pienelle lapselle. VAikku suojaa myös bakteereilta ja tunkee niitä pihalle korvasta. Sinällään jos se menee tosi ongelmaksi, siis vaikkua on paljon niin myös terv.keskuksessa ne tietääkseni voi niitä imeä pois.
 
Ceridal/remo-wax
Meille sanottiin terkkarista, että sitä Ceridal -suihketta (öljyä) kannattaa laittaa. Kokeilin sitä jonkin aikaa mutta ei auttanut. Meillä ei muuten ongelmaa, mutta kun korvia katsotaan lääkärissä, sinne ei meinaa nähdä. Sen vuoksi olenkin joka kerta edellisenä ja samana päivänä laittanut niitä korvatippoja (REMO-WAX) niin on vaikku ollut sen verran pehmosta, että ovat ohuella pumpulipuikolla saaneet kaivettua pois. Tämän keinon myös antoivat terkkarista.
 
kata...
Siis ettekö puhdista säännöllisesti lapsen korvia?
Joka saunareissun yhteydessä meillä leikataan kynnet ja "topsitetaan" korvat.
Eli topsipuikolla ihan siitä näkösältä pyöräytellään,ei korvakäytävään tungeta mutta näkyvät töhnät pois.

Jos kovin kuivaa korvavaikkua,silloin Remowax on oiva apu.Muuten riittää ihan pelkällä tai vaikka vedellä kastaa puikkoa taikka perusvoiteeseen ja sillä puhdistaa.
 
Ceridal/remo-wax
Eipä tuo korvien puhdistaminen liity mitenkään siihen, miten sen vaikun saa pois sieltä syvältä. Sinne kun ei mitään saa työntää. Ja se on yksilöllistä miten sitä vaikkua kertyy sinne tärykalvolle. Kyllä meillä puhdistetaan korvat jokaisen kylvyn yhteydessä ja muulloinkin jos huomataan korvassa olevan töhnää. Sitä syvää vaikkua ei edes näe silmillä. Sen vain tietää siitä, näkeekö lääkäri sitä tärykalvoa tutkiessaan korvia vaiko ei. Ja kuulemma jos sitä vaikkua on paljon, voi vaikuttaa jopa kuuloon ja puheen kehitykseen. Onneksi ei meillä ole havaittu mitään sellaiseen viittaavaa.
 
ap.
Kävin nyt apteekista ostamassa tuota Remo-Waxia. Siitä painotettiin, että kun sitä illalla laittaa korvaan, pitää se ehdottomasti aamulla huuhdella vedellä pois, koska se saattaa syövyttää korvassa jotain..(?) (kato näin hyvä muisti, kun en enää muista mitä).

Kyllä minä lapselta vanupuikolla varovasti pyyhin ylimääräisen pois, en koskaa työnnä puikkoa korvakäytävään. Ilmeisesti isältään lapsi on perinyt sen, että korvat täyttyvät vaikusta liiaksi asti.
 
dfggfhg
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kävin nyt apteekista ostamassa tuota Remo-Waxia. Siitä painotettiin, että kun sitä illalla laittaa korvaan, pitää se ehdottomasti aamulla huuhdella vedellä pois, koska se saattaa syövyttää korvassa jotain..(?) (kato näin hyvä muisti, kun en enää muista mitä).
Muistakaa sitten, että huuhteluveden on oltava lämmintä. Kylmä vesi voi aiheuttaa häiriöitä tasapainoelimessä ja huonovointisuutta.
 
Ceridal/remo-wax
Kauhistus. Meille ei ole koskaan sanottu mitään tuosta huuhtelemisesta. Toivottavasti ei ole lapsen korvalle käynyt mitään. Miten se huuhtelu käytännössä tapahtuu? Ihan jatkoa ajatellen. Onneksi ei ole montaa kertaa tarvinnut kyseistä ainetta laittaa. Haisee ihan kauheelle.
 
ap.
Niin, en tiedä sit tuosta syövyttävyydestä, kun ei siitä tuoteselostuksessakaan mainittu. Mut huuhtelu mainittiin ja sitä apteekissakin painottivat.

Illalla laitoin sit noita tippoja lapsen korvaan (meni miten meni, kun toinen rimpuili) ja kieltämättä ihan kauhea haju. Tänään sit meni liinavaatteet pesuun.

Nyt aamusella huuhdeltiin korvat. Käytin apuna ruiskua, johon laitoin kädenlämpöistä vettä. Sekin meni miten meni, kun lapsen kanssa nämä asiat on vähän vaikeampia.

Toivottavasti nyt edes vähän vaikkua saatiin pois tällä tavalla.
 
dfggfhg
Oma korvakäytäväni meni tukkoon vaikusta, kun työnsin pumpulipuikolla vahat tulpaksi. Terveyskeskuksessa sairaanhoitaja huuhteli korvaani useita kertoja isolla (50 ml) ruiskulla. Vesi oli aika lämmintä, lämpimämpää kuin kädenlämpöinen.
 
Ceridal
Meidän vaikkukorvat (4kk ja 2v) saavat aina tarpeen tullen suihkautuksen apteekin Ceridalia korviinsa illalla. Aamulla vaikku on jo "valunut" korvan suulle ja on helppo ottaa vanulapulla pois. Välillä, jos korvat on ihan vaikussa, täytyy laitta kolmenakin iltana peräkkäin, jotta sulaa ja valuu pois. Liika vaikku voi mm. hidastaa puheenkehitystä, kun ei kuule omaa mölinäänsä. Meillä ainakin toimii Ceridal.
 
11-vee
Itse oon 11-vuotias lapsi. Ymmärrän kaiken korvan huuhtelusta. Oon kokenut melkein joka vuosi saman jutun. Pienenä se oli inhottavaa, mutta vähän se vaan tuntuu. Itselläni huuhdellaan aina ruiskulla. Korvasta tullut vaikku on inhottavan näköistä ainakin mun mielestä.
 
Plip.
Itse käyn huuhteluttamassa korvat tk:ssa muutaman kerran vuodessa, kun vaikkua kertyy pikku hiljaa niin paljon, että korva menee ihan tukkoon, eikä sillä oikeasti kuule enää niin hyvin. On kuulemma ahtaat korvakäytävät. Siellä suosittelevat suihkuttamaan ceridalia kerran viikossa (mulla se vain tuppaa aina unohtumaan), eikä sitä kuulemma tarvitse huuhdella pois. Pitääkin muuten taas tänä iltana suihkauttaa ennen nukkumaanmenoa:)
 
Anna-Mari
Itselläni vaikkua korviin kertyy aika runsaasti. Käyn kerran kahdessa kuussa terkkarilla. Imulla se ne korvat joutuu huuhtelemaan. Huono kuulo mulla tottakai sitten on.
 
...i
Meillä neuvolalääkäri kehoitti käyttämään myös ceridal- lotionia vauvan (4kk) korviin. Mietin vain et kuin suurella paineella ja kuinka paljon sitä voidetta sieltä tulee pienen korvaan et voisko sitä annostella muuten?
 
ceridal testattu
Meillä sumuttaminen ei onnistunut ollenkaan. Meillä toimi parhaiten se että kastoin korvapuikon ceridal öljyyn ja sillä putsasin korvan. Niin että korvaan myös jäi öljyä jonkin verran. Kun vähän ajan päästä putsaa uudelleen lähtee vaha tosi hyvin.
 
dfggfhg
No nyt tuli lapselle taas tukkoon. Koitin nuppineulalla saada syvällä olevaa vaikkua pois mutta siinä kävikin sitten huonosti, nyt ei lapsi kuule enää toisella korvalla mitään. Ja kaiken lisäksi vaikku on vieläkin siellä. En suosittele muille nuppineulan käyttöä, mutta ainakaan pahoinvointia siitä ei seurannut. Mutta virheistä oppii, ja nyt toisen korvan aion puhdistaa varovaisemmin.
Ei ole rahaa ostaa Audisprayta, mutta eikös audispray koostu pelkästä merivedestä, jolloin voin itse sitä valmistaa lisäämällä suolaa naapuruston uima-altaasta otettuun veteen ?
Uima altaan vesihän on desinfioitua jolloin ei pääse pöpöjä korvaan.
 

Yhteistyössä