Vaikka toisin voisi kuvitella, niin kasvissyönti lihottaa.....

Olen siis lopettanut lihan kalan ja kanan syönnin. Ruokavalioni koostuu vihanneksista soijasta riisistä pastasta ja maitotuotteista.. Tätä nyt on jatkunut noin hieman yli tai alle kuukausi niin olen lihonut 3kg!!! Liikun paljon nyt varsinkin kun ole kesätöissä siivoojana ja se työ on hyvin fyysisesti rankkaa. :eek:
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Helekutti
Oikeasti, en eläissäni ole tavannut laihaa kasvissyöjää. Ja sen terveellisyydestäkin voidaan olla montaa mieltä, ihminen kun nääs on sekasyöjä eikä muuksi muutu.
 
vieras
Aika moni laittaa jostakin syystä kasvisruokaan liikaa rasvaa/suolaa jne...
Itse olen ollut 13v kasvissyöjä ja paino nimenomaan pysynyt paremmin kurissa näin. Saa syödä herkkujakin niin paljon kuin jaksaa =)
 
noh
et ehkä ole tarkkaillut sitten muuten ruokavaliotasi niin tarkkaan, pasta ja riisi EI laihduta.
Valitettavasti ruokaloissa ja ravintoloissakin melkein kaikki kasvispääruuat pilataan kermoilla ja muilla maitorasvoilla...
 
mä en tajuu
Mä en käsitä miksi kasvissyönnin ajatellaan olevan jotenkin hoikistavaa hommaa?

Kaikki mua lihottava on kasvisperäistä. Sipsit ja suklaa kärkipäässä. Ehkä jos jättäisin maidon pois niin alkais tapahtumaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mä en tajuu:
Mä en käsitä miksi kasvissyönnin ajatellaan olevan jotenkin hoikistavaa hommaa?
En minäkään. Monet kasvissyönnin aloittajat korvaavat sitä terveellistä ja proteiinipitoista (rasvatonta) lihaa jollakin pastalla tai riisillä. Onneksi olen vannoutunut lihansyöjä, enkä muuksi muutu.
 
Sitä helposti korvaa "puuttuvat" ainekset sitten rasvalla ja sokerilla, välipaloilla ym mässäämisellä. Kannattaa lukea ravintoarvoista ym. paljon, että osaa tehdä kasvisruuasta täyttävämpää! Mä oon kans huomannu pari erittäin lihavaa kasvissyöjää... Ja eväänä ruokatunnilla ollut vaaleaa leipää, päällä vaikka mitä rasvaista, sokeroituja jogurtteja ym. Se on se kaikki "ylimääräinen" mikä siinä lihottaa. Turhaa energiaa, ja liian vähän kuitenkaan mitään ravitsevaa. Esim. vaaleaa leipää syö 4 siivua siinä missä yhden kunnon reissarin!!!
Ite olin kasvissyöjä melkein 10 vuotta. Itellä oli kyllä hyvä olo ja terveempi kroppa silloin. Nykyään syön myös lihaa, mutta silti ruokavalioon kuuluu todella paljon kasviksia ym lisuketta. Enää en osais syödä ateriaa, joka koostuis pelkästä lihasta ja lisukkeesta(peruna, pasta ym.)

Paljon pitää ottaa asioista selvää, että saa tarvittavat ravinteet!
googleta vaik vegaanisivuja ym. paljon hyviä vinkkejä ja reseptejä!
 
vieras
Voi pyhä sylvi, mitä yksinkertaistusta! :D :D Sekä liha- että kasvisruoka voi olla yhtä lihottavaa.... tiedoksi vain..

Ja kyllä on olemassa paaaljon hoikkia kasvissyöjiä..
 
Siis kaikki hiilarit mulla on täysjyvää ja perunaa en syö juuri ollenkaan... Ja ruisleipää.. Proteiniiniä saan maidosta jugurtista ja juustoista.. Ne juustot on varmaanki se pahin :ashamed:

Perusruokani voisi olla soijarouhe paprika sipuli t-murska pastakastike ja siihen täysjyvä pastaa.. Tai sitten riisiä soijaa ja kasviksia pannulla käytettynä...
 
  • Surullinen
Reactions: Lispetti
Helekutti
Mä en näe kyllä mitään eroa tumman ja vaalean leivän välillä, samaa hiilarimättöä ne on molemmat. Okei, toisessa on kuitua mutta se ei olekaan mikään ravinne eikä edes kasvissyöjälle kovin hyvä koska estää niiden loppujenkin ravinteiden imeytymistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on muuten niin, mun kasvisyöjätutut on niitä pyöreempii!
Ja sun kasvissyöjätuttujen perusteella on hyvä vetää yleistyksiä.. :)

Vastapainoksi sinulle, mun kasvissyöjätutut ovat hoikkia ja paljon valistuneempia terveellisestä ruokavaliosta ja ravintoarvoista kuin nämä sekasyöjätuttuni.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Mä oon kasvissyöjä ja olin hoikka siihen asti, kun tuli stressiä/isoja vastoinkäymisiä elämässä ja tuli herkuteltua (suklaa, sipsit, hampurilaisateriat yms epäterveelliset). Ja suurin osa kasvissyöjä tutuista on hoikkia /normaalipainoisia. Kasvissyöjä kun joutuu kiinnittämään huomiota ruokavalioon, jotta saa kaikki tärkeät ravintoaineet. Ja mä syön vain runsaskuituista ruisleipää, täysjyvä/tummaa pastaa ja tummaa riisiä jne.
 
Ainoat kasvissyöjät jotka mä tunnen ovat todella hoikkia. :/
Olin itsekin aikanaan kasvisyöjä ja laihduin pysyvästi 5 kg lähes hetkessä kun luovuin lihasta. Muita elämäntapoja en muuttanut silloin.
Nykyään olen semivegetaristi jo vuosia ja se on ollut ihan vähän lihottavampaa.. mutta helpompaa kuntoilun kannalta:)
 
niih
Tarkkailuun:juustot, kerma, öljyyn säilötyt tuotteet, pähkinät, avocado sekä suolaiset jutut kuten oliivit, fetat ja vastaavat.
Hauduta, paahda tai keitä äläkä paista. Ala varata vaikka jokapäiväinen öljymäärä pilttipurkkiin ja margariinimäärä toiseen äläkä ylitä niitä.
Varo myös karkkeja ja suklaata.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika moni laittaa jostakin syystä kasvisruokaan liikaa rasvaa/suolaa jne...
Itse olen ollut 13v kasvissyöjä ja paino nimenomaan pysynyt paremmin kurissa näin. Saa syödä herkkujakin niin paljon kuin jaksaa =)
Niinpä, kyse on nimenomaan siitä miten sen kasvisruuaksi kutsumansa valmistaa. Lautasellinen pastaa pestokastikkeella yms., ei todellakaan hoikista. Meillä syödää "oikeata" kasvisruokaa ja hoikkia ollaan. Se että heittää johonkin peruslautaselliseen persiljaa päälle ei tee lihottavasta mössöstä sitä ksvisruokaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Oikeasti, en eläissäni ole tavannut laihaa kasvissyöjää. Ja sen terveellisyydestäkin voidaan olla montaa mieltä, ihminen kun nääs on sekasyöjä eikä muuksi muutu.
Jaa. Mä olen kasvissyöjä ollut monta vuotta ja olen laiha 165/49.
 
että näin
Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
Olen siis lopettanut lihan kalan ja kanan syönnin. Ruokavalioni koostuu vihanneksista soijasta riisistä pastasta ja maitotuotteista.. Tätä nyt on jatkunut noin hieman yli tai alle kuukausi niin olen lihonut 3kg!!! Liikun paljon nyt varsinkin kun ole kesätöissä siivoojana ja se työ on hyvin fyysisesti rankkaa. :eek:
Tää on siis sun subjektiivinen kokemus, eikä sen pohjalta voi todellakaan yleistää. Ihminen lihoo, jos syö enemmän kuin kuluttaa, olipa se ruoka sitten kasvisruokaa tai liharuokaa. Itse olen kasvissyöjä ja koko ikäni olen ollut erittäin hoikka. Myös muut tuntemani kasvissyöjät ovat hoikkia/normaalipainoisia.
 

Yhteistyössä