Vaikka mitä ostettavaa olisi kun vain olisi rahaa kaikkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Haaveilija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Haaveilija"

Vieras
Teen töitä lähihoitajana ja olen yhden lapsen yh eli ei se raha näillä tuloilla puussa kasva vaikka ihan kivasti pärjätään. Kaikenlaista tarpeellista ja vähemmän tarpeellista olisi ostettavana, mutta ei mitenkään riitä kaikkeen raha mitä haluaisi. On varmaan monelle teistä tuttu tunne tämä.

Uusi tietokone on ehdoton ostos seuraavasta tilistä koska tämä kone hajoaa varmaan lopullisesti pian. Ilman tietokonetta en halua olla joten seuraava iso hankinta on sitten läppäri.

Mulla on ompelukone ja paljon kankaita mistä ommella verhoja ja vaatteita, mutta ompeluhalut on kateissa huonon ompelukoneen takia. Ei vain jaksa sitä rakkineella enää ommella kun se takkuaa niin helposti. Mietinnässä on, että olisko seuraavasta tilistä varaa ostaa myös uusi ompelukone joka maksaisi n.140€ eli ei kuitenkaan niitä kalleimpia koneita. Saumurikin olisi kiva, mutta se hankinta saa vielä jäädä.

Haluaisin suorittaa avoimessa yliopistossa etäopintoja, mutta perusopinnot maksaa jonkun 200-250€. Toisaalta noihin opintoihin voi lähteä mukaan vähän myöhemminkin, että jos syksyn mittaan olisi sitten varaa tuohon.

Auto olisi todella tarpeellinen tulevaa talvea varten. Nythän pääsen pyörällä kulkemaan töissä pitkälle syksyyn, mutta talvi tulee olemaan ongelma. En oikein uskalla ajaa pyörällä talvella liukkaiden takia ja matkaa töihin kuitenkin nelisen kilometriä. Ei ehkä ongelma monellekaan, mutta itsellä ajoittaista polvikipua joten kävely on huono vaihtoehto. Mutta onko joku muutaman satasen auto kannattava ostos??

Ja olisihan sitten pienempää hankittavaa esim. itselle vaatteita. Lapsella onneksi ihan hyvin vaatteita ja hänelle isäkin ostaa vaatteita. Lisäksi lapselle löytyy käytettynäkin hyvin vaatteita, mutta itselle ei tahdo löytyä ainakaan tämän paikkakunnan huonoilta kirppiksiltä. Ehkä netistä löytyisi paremmin.

Kotiin olisi kiva saa uusia mattoja ja lamppuja. Jotexilta onneksi löysin halvalla mieluiset verhot olohuoneeseen. Haluamani lamput ovat kuitenkin liian kalliita ostettavia nyt.

Olisi ihan joku kesä vuokrata asuntoauto ja lähteä lapsen kanssa ajamaan kohti pohjoista ja ehkä käydä Norjassa asti. Käydä katsomassa Jäämerta. On vain kallista vuokrata asuntoauto ja tuollaiseen reissuun saisi varata varmaan ainakin kaksi viikkoa aikaa, että ei tarvitse hätäisesti kaikkea kiertää. Ja onhan noita matkahaaveita muitakin: esim. Pariisi, Lontoo, Rooma, New York.

Ainahan voi haaveilla kaikenlaisesta, eikö vain. :D

Auto syö kyllä paljon rahaa, vaikka itse auton hankintaan ei paljon menisikään. Vakuutukset, korjaukset, uudet osat jne. Suosittelen pysymään polkupyörässä, tai miten olisi potkuri? :) itse haaveilen että joskus asutaan maalla ja potkuttelen talvisin duuniin...

Kannattaa nyt vielä ostaa jos mahdollisuus on. Vuoden päästä hinnat on jo vähintään kaksinkertaistuneet tiukan vastuunkannon myötä. Kiitos kokoomus että tulevalla kuukauden palkalla ei osteta edes paskapaperia.

[QUOTE="vieras";28882296]Talveksi kannattaa vaihdattaa nastalliset renkaat ja muistaa vieläkin tarkemmin kypärä.[/QUOTE]

Onko ne nastalliset renkaat niin hyvät, että uskaltaa pyöräillä? Jotkut laittaa nastallisen renkaan vain eteen ja sanovat, että olisi varmaan raskasta jos molemmat olisivat nastarenkaat. Mutta eipä se liukkaus ole ainoa ongelma vaan ongelma on sekin, että pyörätiet on harvemmin aurattuna aamulla siihen aikaan kun mun pitää töihin. :( Näitä pienen paikkakunnan "ihanuuksia" tämä.

[QUOTE="mami";28882309]Auto syö kyllä paljon rahaa, vaikka itse auton hankintaan ei paljon menisikään. Vakuutukset, korjaukset, uudet osat jne. Suosittelen pysymään polkupyörässä, tai miten olisi potkuri? :) itse haaveilen että joskus asutaan maalla ja potkuttelen talvisin duuniin...[/QUOTE]

Äh mä inhoan potkukelkkaa kun on aika raskasta kuitenkin sillä potkutella, mutta toki siinä kunto nousisi. Ja miten se onnistuu jos tiet on hiekoitettu kuten ne aina yleensä on sieltä missä mun pitää töihin mennä. Ainaki se kelkka mitä mä olen joskus käyttänyt on aika matala ja haluaisin korkeamman, mutta en tiedä onko niitä tuota korkeampia.

Mene vaan pyörällä. Sitä lapset, nuoret ja opiskelijatkin ovat tehneet kautta aikojen ja vieläkin ilman nastoja (jotka tietysti hankit). Jos tulee paha kohta, niin talutat ja jos oikein paha, niin menet taksilla. Silti moninverroin halvempaa kuin autonpito, josta voi tulla ihan hirveitä laskuja.

[QUOTE="a p";28882327]En mä aio ostaa mitää osamaksulla.[/QUOTE]

Oikein hyvä :)
happy-face-thumbs-up-300x259.jpg

[QUOTE="vieras";28882334]Mene vaan pyörällä. Sitä lapset, nuoret ja opiskelijatkin ovat tehneet kautta aikojen ja vieläkin ilman nastoja (jotka tietysti hankit). Jos tulee paha kohta, niin talutat ja jos oikein paha, niin menet taksilla. Silti moninverroin halvempaa kuin autonpito, josta voi tulla ihan hirveitä laskuja.[/QUOTE]

Jos mulla on rahaa hankkia auto niin sitten hankin sen. Ei palsta sitä päätä. Kyllä se suoraan sanottuna helpottaisi elämää ja pääsisi kulkemaan pidemmällekin asioille eikä aina tarvitse etsiä laina-autoa tai kyytiä.

[QUOTE="a p";28882346]Jos mulla on rahaa hankkia auto niin sitten hankin sen. Ei palsta sitä päätä. Kyllä se suoraan sanottuna helpottaisi elämää ja pääsisi kulkemaan pidemmällekin asioille eikä aina tarvitse etsiä laina-autoa tai kyytiä.[/QUOTE]
Ahaa, otit järkevät neuvot henkilökohtaisena loukkauksena :D. No ihan miten vaan.

[QUOTE="vieras";28882334]Mene vaan pyörällä. Sitä lapset, nuoret ja opiskelijatkin ovat tehneet kautta aikojen ja vieläkin ilman nastoja (jotka tietysti hankit). Jos tulee paha kohta, niin talutat ja jos oikein paha, niin menet taksilla. Silti moninverroin halvempaa kuin autonpito, josta voi tulla ihan hirveitä laskuja.[/QUOTE]

Pyöräily ihan tolkuttoman kivaa. Itse olen ollut aina kova polkemaan mutta sairauteni vuoksi oli monta vuotta niin ettei tullut poljettua. Tänä kesänä sitten on ja joka paikkaan. Sen voi ottaa retkenä vaikka menisikin kauppaan :D

Niinhän sitä ostettavaa oliskin vaikka kuinka, ja sen takia välttelen ostoskeskuksia ja käyn vain ruokakaupassa. Pahimpia ovat sisustus- ja lahjatavaraliikkeet, joissa on hurjat määrät tavaraa, jotka olisi niin kiva saada itselle.

Kuitenkin kun tarkemmin ajattelee, niin esim. Pentik on täynnä aivan turhaa roinaa, jota ei tarvitse. Mulla oli lahjakortti Pentikiin, ja kävin juuri ostamassa sillä kaksi kivaa (ale)mattoa ja jääkaappimagneetteja. Niidenkin löytäminen oli työn takana, kun suurin osa tavaroista on jotain hopeoituja poroja.

Vähemmälläkin pärjää aivan hyvin, kun vaan asennoituu oikein eikä turhaan mene kauppoihin kiusaamaan itseään. Jotexilta, Ellokselta jne. tulee helposti tilattua liikaa kamaa, kannattaa miettiä tarkkaan että mitä oikeasti tarvitsee ja onko tilatut tavarat varmasti mieleisiä (monta pakettia olen palauttanut, onneksi).

Avoimen yliopiston kurssit on turhan kalliita. Etkö voisi hakea yhteishaussa opiskelupaikkaa? Opintoja voi kuitenkin siirtää tarvittaessa ja opiskella etänä sen verran mitä pystyy.

Auto on kallis pitää, vaikka se helpottaakin arkea. Pääsisitkö kulkemaan bussilla ja ehkä hankkimaan arvokortin kuukausikortin sijaan? Pyöräilet ja kävelet aina kuin mahdollista, mutta menet bussilla tarvittaessa.

Uuden läppärin minäkin tarvitsisin kun edellinen kone on hajoamispisteessä. Onneksi normaaliin käyttöön niitäkin saa melko edullisesti, kun ei tarvitse mitään supertehokasta myllyä.

Tsemppiä ja kärsivällisyyttä, kyllä niitä haaveita saa toteuttaa sitten vähän kerrallaan. Mua risoo tällä hetkellä eniten yhteensopimaton ja monenkirjava sisustus, mutta panostan siihen sitten kun on rahaa. Nyt mennään tällä mitä on. :)

Avoimen yliopiston kurssit on turhan kalliita. Etkö voisi hakea yhteishaussa opiskelupaikkaa? Opintoja voi kuitenkin siirtää tarvittaessa ja opiskella etänä sen verran mitä pystyy.

Auto on kallis pitää, vaikka se helpottaakin arkea. Pääsisitkö kulkemaan bussilla ja ehkä hankkimaan arvokortin kuukausikortin sijaan? Pyöräilet ja kävelet aina kuin mahdollista, mutta menet bussilla tarvittaessa.

En pidä avoimen yliopiston opintoja turhana joten kyllä olen niistä valmis maksamaan. Avoin on mulle sen takia paras, että siellä voi opiskella täysin etänä. Tutkinto-opiskelu ei ole mahdollista koska yliopistot liian kaukana ja töissä on käytävä.

Ei täällä ole mitään sellaista julkista liikennettä, että tässä keskustassa ja sen lähiseudulla pääsisi bussilla kulkemaan. :D Bussit kulkevat sivukylissä keräämässä koululaiset kyytiin ja sitten on muutamia vuoroja joillekin toisille paikkakunnille. Ei mitenkään mahdollista kulkea töihin bussilla. Kävely on aika mahdoton ajatus polven takia, ei voi luottaa siihen että se olisi kivuton noin pitkällä matkalla ja kipeytynyt polvi hidastaa matkaa paljon.

Niinhän sitä ostettavaa oliskin vaikka kuinka, ja sen takia välttelen ostoskeskuksia ja käyn vain ruokakaupassa. Pahimpia ovat sisustus- ja lahjatavaraliikkeet, joissa on hurjat määrät tavaraa, jotka olisi niin kiva saada itselle.

Kuitenkin kun tarkemmin ajattelee, niin esim. Pentik on täynnä aivan turhaa roinaa, jota ei tarvitse. Mulla oli lahjakortti Pentikiin, ja kävin juuri ostamassa sillä kaksi kivaa (ale)mattoa ja jääkaappimagneetteja. Niidenkin löytäminen oli työn takana, kun suurin osa tavaroista on jotain hopeoituja poroja.

Vähemmälläkin pärjää aivan hyvin, kun vaan asennoituu oikein eikä turhaan mene kauppoihin kiusaamaan itseään. Jotexilta, Ellokselta jne. tulee helposti tilattua liikaa kamaa, kannattaa miettiä tarkkaan että mitä oikeasti tarvitsee ja onko tilatut tavarat varmasti mieleisiä (monta pakettia olen palauttanut, onneksi).

Uuden läppärin minäkin tarvitsisin kun edellinen kone on hajoamispisteessä. Onneksi normaaliin käyttöön niitäkin saa melko edullisesti, kun ei tarvitse mitään supertehokasta myllyä.

Tsemppiä ja kärsivällisyyttä, kyllä niitä haaveita saa toteuttaa sitten vähän kerrallaan. Mua risoo tällä hetkellä eniten yhteensopimaton ja monenkirjava sisustus, mutta panostan siihen sitten kun on rahaa. Nyt mennään tällä mitä on. :)

samaa mieltä varsinkin pentikistä ja melkein kaikesta mitä kirjoitit. Meillä on liian vanha parisänky (patjat surkeassa kunnossa). Mutta ei oikein osaa ostaa itselleen mitään, vain lapsille.

Yhteistyössä