Vaikeasta synnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asiaa

Vieras
Heips!

Osaako kukaan verrata normaaleja supistuksia ja oksitosiinilla aikaan saatuja? Ovatko ne normaalit vähemmän kivuliaita? Itselläni käynnistys ja tuskaisia supistuksia jotka eivät tunteihin tehneet yhtään mitään. Kun tippaa pienennettiin niin supistukset loppuivat...

Pohdin koko ajan että uskallanko koskaan yrittää uutta raskautta. Raskaana oleminen ja vauvan kanssa oleminen ovat elämäni upeimmat kokemukset, mutta se synnytys... ja erityisesti jälkivaivat. Olen sektiopelkoinen, joten sekään ei oikein innosta.

Itse näen painajaisia synnytyksestä edelleen ja siitä on 3,5kk. Kivut alapäässä ovat jo onneksi hellittäneet (2,5kk synn. jälkeen), kaikki vaivat tosin eivät ole ohi. Synnytys käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi. Mulla avautuminen kesti ""vaan"" 14h, sain epiduraalin joka meni vikaan eikä auttanut kuin puoleksi tunniksi. Kipupumppu ei auttanut yhtään koska pisto oli liian ylhäällä. Vihreän lapsiveden takia en voinut saada kohdunkaulan puudutteita tai spinaalia. Ponnistaminen kesti 3h. Yli nelikiloinen esikoiseni tuli avosuisena tarjontana (ja päänympärys muutenkin huimat 37cm), ja koska napanuora oli tiukasti 2 kertaa kaulan ympäri se veti häntä aina takaisin kohtuun kun sain ponnistettua alemmas. Lopuksi revittiin imukupilla (ensin väärään suuntaan, koska ei tiedetty että tulee kasvot ylöspäin). Sain laajan episiotomian ja 3. asteen repeämät, joita ommeltiin yli tunti.

Onko jollain tällaisen jälkeen helppoa kokemusta? Miten uskalsit? Jos valitsit sektion, niin kuinka se ja siitä toipuminen sujuivat?

Pupu

No olihan tuossa jo kokemusta kerrakseen! En ihmettele, että on traumoja jäänyt. Tuossa olisi ollut jo milteipä sektion paikka.

itse ehdottomasti olisin halunnut sektion. olin aiemmin ""yhtä"" vaativassa leikkauksessa. Ja viikon päästä jo lähes kunnossa, parissa viikossa lähes kokonaan toipunut.

Itse repesin myös ja istumakiltoa oli 2vk ja särkylääkeitä söin 3vk kolme kertaa päivässä jne. Ja toipumiseen meni 2kk.

Sektiossa ensimmäiset päivät ovat kivuliaita mutta kun parin päivän päästä aloittaa kävelemään normaalisti niin se on miltei siinä.

Viikon päästä on todella jo lähes täysin kunnossa.

Sain ekassa ja kolmannessa synnytyksessä oksitosiinia vauhdittamaan supistuksia, niin kyllä mulla toisen synnytyksen supistukset oli kivuttomampia ja jotenkin helpommin hallittavissa koko synnytys muutenkin.

en kans yhtään ihmettele et on traumoja jääny..itelläni nyt reilu 4kk vanha poika ja oli kanssa mielestäni tuskaisen kipee synnytys..

supistuksia tuli koko alkuvkon eikä tiheentynyt ollenkaan tuli vaan n.8min. välein ja aina vaan kivuliaampia.keskiviikkona lähettiin tyksiin kun ei enää kestäny,17h jälkeen totesivat et tarvitaan varmaan käynnistys tipat,ite olin jo aivan poikki ja mietin jaksanko edes ponnistaa poikaa pihalle..

tippojen jälkeen ne supistukset oli järkyttäviä,paljon kivuliaampia kun ns.normaalit supistukset.epiduraalin sain n.puoltuntii ennen pojan syntymää eli ei paljon siitäkään apua ollut.

pyysin varmaan 3 tuntia epiduraalia mut ei vaan antanu kun viime tipassa..ihmetyttää..??

ponnistusvaihe kesti reilu tunnin ja repeytymiä ei tullut laisinkaan eikä tikkejä yhtään,eli siinä vaiheessa kaikki meni hyvin ja toipuminen nopeesti..kunnes 2vkoa synnytyksen jälkeen alkoi hirveää kipua ja verenvuotoa,niinpaljon sitä verta tuli et lähti taju ja tyksiin suoraan ja heti kaavintaan.

totesivat että istukasta oli jäänyt palasia...vaikka synnytyksen jälkeen tarkastuksessa kaiken piti olla ok.

mullakin tosiaan jäi vähän kammo tosta hommasta,ja tällä hetkellä mietin että kyllä sai olla viiminen reissu sinne tossa asiassa..mut olen kuulut et toinen synnytys yleensä helpompi..??kai sekin on yksilöllistä..ja ajan kanssa varmaan joskus voi ehkä mielikin muuttua..=)tsemppiä sulle!!

Minulle laitettiin oksitosiinia nopeuttamaan supistuksia. Mielestäni supistukset oksitosiinin jälkeen eivät tuntuneet sen kivuliaammilta. En huomannut eroa.

Sinulla oli kyllä rankka synnytys. Tosi ikävää, että uusi raskaus mietityttää hankalan synnyttyksen vuoksi. Minua taas mietityttää uskallanko hankkiutua raskaaksi, kun edellinen raskausaika oli niin vaikea. Synnyttää voisin kyllä uudelleen. Että näin päin täällä.

Yhteistyössä