Vaikea tilanne (raskaus ja uusi työ)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelottaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelottaa"

Vieras
Aloitin uuden työn pari kuukautta sitten. Nyt on meneillään neljän kuukauden koeaika jonka jälkeen työsuhde on toistaiseksi voimassa oleva.

Olen raskaana ja nyt on meneillään rv21. Minua on alkanut supistella monet sellaiset asiat, joita joudun työssäni tekemään. Autossa istuminen aiheuttaa supisteluja, mutta minulla on 30 kilometrin työmatka, joten väkisinkin sitä autossa istumista tulee vähintään 60 kilsaa lähes joka päivä. Imurointi ja muu vastaava ponnistelu saa myös aikaan kipuja ja supistuksia, samoin saunassa käyminen. Kotona välttelen noita asioista, mutta työssäni joudun tehdä noita kaikkia enkä voi niitä töitä vältellä, koska olen aina yksin vuorossa.

Muutama päivä sitten kävin rakenneultrassa, jossa minulla todettiin marginaalinen istukka. Kätilö oli sitä mieltä, että herkkä supistelu saattaa johtua siitä. Mitä riskejä marginaalisella istukalla on? Kätilö ei suostunut minulle niitä kertomaan, koska painotti vain, että kyllä se istukka sieltä nousee ennen kuin pitää synnyttää. Mutta entäs jos ei nousekkaan?

Nyt sitten mietityttää, että entä jos joudun koeajallani sairauslomalle noiden supisteluiden vuoksi. Edellisessä raskaudessani jouduin jäämään sairauslomalle supisteluiden ja verenpaineen nousun takia jo reippaasti ennen äitiysloman alkua ja pelkään että taas käy samoin. Maksaako työnantaja koeajalla sairausloman aikana palkkaa? Tiedän, että vauva ja oma vointi on tärkeämpi kuin raha, mutta kun silti pelottaa miten tullaan toimeen, jos joudun pitkälle sairauslomalle enkä saa siltä ajalta palkkaa.

Työnantaja maksaa palkkaa sairausloman ajalta, jos työssäolo ehdot täyttyy. Eri aloilla hieman eri kuinka kauan pitää olla yhteenmenoon töissä ennen saikkua. Koeajallahan sut voidaan irtisanoakin...

Ajattelisin itse silti lapsen parasta. Pieni supistelu ei haittaa, jos ei ole kivuliaita.

Työnantaja maksaa palkkaa sairausloman ajalta, jos työssäolo ehdot täyttyy. Eri aloilla hieman eri kuinka kauan pitää olla yhteenmenoon töissä ennen saikkua. Koeajallahan sut voidaan irtisanoakin...

Ajattelisin itse silti lapsen parasta. Pieni supistelu ei haittaa, jos ei ole kivuliaita.
Olen töissä sosiaali- ja terveyspuolella.
Supistukset ovat kivuliaita. Siksi niistä olenkin vähän huolissani. Normaalit harjoitussupparit eivät aiheuta huolta, mutta kun mukana on tosiaan paljon sellaisiakin, joissa kipu säteilee jo alaselälle asti.

Kävin tänään neuvolassa ja terkka oli heti sitä mieltä, että saisin jäädä sairauslomalle, mutta en halunnut. Kehotti kuitenkin kuuntelemaan omaa kehoa ja hakemaan sairauslomaa, jos tuntuu etten enää pysty tehdä niitä töitä, joita pitäis tehdä. Pakko sitä on nyt kuitenkin vaikka hammasta purren käydä töissä, koska ei olis mukavaa menettää hyvää työpaikkaa. Terkka kyllä meinasi, että irtisanominen koeajallakin on vaikeaa, jos työntekijä on raskaana, koska raskaus ja siitä johtuvat poissaolot yms. ei saa olla syy irtisanomiseen edes koeajalla.

Nyt mennään päivä kerrallaan ja jos supistukset oikein kovasti pahenee, niin sitten täytyy miettiä tilannetta uusiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuten kätilö sanoi;28673225:
Istukka nousee kyllä, eikä siitä ole haittaa. Töihin vaan.
Eihän tuosta nousemisesta voi täysin varma olla. Toivottavasti tosiaan nousee ja kaikki menee hyvin, mutta terkka juuri tänään sanoi, että tietää tapauksia, joissa istukka ei ole noussut koko aikana.

Terkka myös kertoi noista riskeistä, joista kätilö ei suostunut kertomaan. Ihmetteli miksi kätilö ei edes varoittanut minua mahdollisesta verenvuodosta, koska istukan reuna saattaa alkaa jossain vaiheessa vuotamaan. Hyvä, että nyt tiedän senkin enkä heti säikähdä, jos vuoto sattuu alkamaan.