Vaihtaisinko pakettikortit säilyttääkseni lapsen uskon joulupukkkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lukutaitoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua taas ärsyttää kun ihmiset ei kirjota lahjan antajan nimeä paketteihin. Haluan tietää ketä kiitetään mistäkin lahjasta. Lapset ei osaa vielä lukea mutta olen kertonut että pukki tuo osan lahjoista ja osan antaa sukulaiset.

tätä en ihan ymmärrä. miksi pitää tietää ketä kiitetään mistäkin lahjasta. eikö riitä että ovat jotenkin muistaneet

En edes jaksa uskoa, että lapsi sellaisia alkaisi lukea. Ei meillä ainakaan sellaisia lapset kerkeä tuijotella. Mutta meidän lapset tietää, että muutkin antaa lahjoja kuin vain pukki. Me annamme ihan avoimesti lasten nähden esim. kummilapsille lahjat jne ja auttavat paketoinnissakin ja ovat kaupassa mukana eli tietävät, että mekin annamme toisille lahjoja.

Omani ei vielä joulupukin päälle ymmärrä, mutta ehdottomasti saa kirjoittaa oman nimensä, ja kyllä minustakin lahjasta kiittäminen on aidompaa, jos tietää edes mistä kiittää :D. Ja jossain vaiheessahan lapset saattavat alkaa esim. päiväkodissa tai koulussa alkaa askarrella jotain juttuja, joita voivat antaa vanhemmille tai sukulaisille joululahjaksi, miten sitten se selitetään, että heitä on ohjattu askartelemaan "vaikkapa joululahjaksi"?

Olen ajatellut, että pidän joulupukin vähän lapsen mielikuvituksen varassa - hän voi ajatella, että pukki tuo osan lahjoista, tai vain jakaa lahjat, mutta en rupea salailemaan sitä, että ihmiset antavat toisilleen lahjoja. Ja mieluummin sanoisin lapselle, että jos minun kaikki aikani menee asioista vänkäämiseen/siivoamiseen tms., ei ole sitten intoa etsiä hänelle toivomiaan lahjoja, kuin että "tontut kurkkii ja näkee jos olet tuhma eikä pukki tuo lahjoja".

Meillä ei lapset niitä pakettikortteja juurikaan katsele, paitsi esikoinen joka lahjat jakaa, mutta ei usko enää joulupukkiin. Lahjat pidetään piilossa, joten lapset ei näe yhtään pakettia kotona ennen aattoa, kuopus siis uskoo että pukki tuo kaikki lahjat. Ja vaikka niissä nimi olisikin, en minä muista mitä missäkin paketissa luki, joten yleensä en edes tiedä mikä lahja on keneltäkin. Kiitän lahjan antajia jo silloin kun he lahjat meille tuovat. Itse en koskaan laita nimeäni pakettikortteihin, vaikka saaja ei enää joulupukkiin uskoisikaan.

Mä vaihdoin mun kummeilta saatujen lahjojen pakettikortit niin, että niissä lukee vain lapsen nimi. Enkä itse koskaan kirjoita lukutaitoisten lasten paketteihin, että keneltä ne on. Mulla ei ole tarvetta tuoda kaikille esille sitä, että juuri minä olen ostanut lapselle tämän ja tämän lahjan. Samoin mulle on ihan sama mitä keneltäkin on tullut. Niin kauan kun lapsi uskoo pukkiin, hän kiittää pukkia lahjoista ja ainakin meillä jokainen aikuinen ymmärtää sen eikä odota kiitosta lapselta. Mä hoidan sitten sen kiittämisen eli lähteän kummeilleni viestin, jossa kiitän lahjoista (itse en ole yleensä näkemässä sitä, kun he ne Turkuun tuovat, joten en voi vielä siinä kohtaa kiittää).

Yhteistyössä