vaihdevuosien ensioireet

• Viestiketjun aloittaja armi
  • Ensimmäinen viesti
armi
Olen 44v ja kuukautiset olleet tähän asti suht säännölliset.
Nyt on jo viikon myöhässä, alavatsa on ollu koko ajan samallalailla kipee kun silloin kun kuukautiset alkaa. Rinnat, varsinkin nännit on arat. Heräämisiä aamuyöstä tapahtuu vähän väliä. Onko tää nyt sitä mitä ajattelen eli vaihtarit alkaa??

minäkin
No mulla alko vuosi sitten kovilla vuodoilla (normaalisti niukat) olin pois töistä kuukautisten takia, sitten alkoi unettomuus, hikipuuskat, masennuin/ahdistuin syystä ei mistään. Nyt olen 44-vuotias kohta 45v., sain joulukuussa lääkäriltä keltarauhashormooni valmisteen kuukautisia tasaamaan. Lääkärini suosittele myös yhdistelmähormoni valmistetta 3 kuukaudeksi. (en ole vielä aloittanut). FSH hormoonitaso oli 8,1 eli suht normaali vielä, mutta estrogeni oli 0.09 joka on jo vähän matala. Siis kyse on presmenopaussivaiheesta, ei vielä ihan vaihtareista.

Kuumat aallot
No hei kannattas varmaan tehdä raskaustesti varmuuden vuoksi ettei tarvii yöunia menettää mutta onko se mahdollista eli onko käytetty ehkäisyä vai ei? Mulla alkoi vuosi sitten vaihdevuodet eli olin 44v, menkat alkoi reistailee välit rupesi pitenemää ja tuli kuumia aaltoja + öisin heräilyä ym keljua oloa. Että silleen ne alkaa vaihdevuodet. Kannattaa menää gynelle ja mittauttaa hormoniarvot, näkyy papa-näytteessä.

Yhteistyössä