vaihdevuodet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Miten kuukautiset oirehtivat kun vaihdevuodet lähestyvät? Olen aina luullut että kuukautiset tulevat epäsäännöllisemmin ja harvemmin, mutta äsken kuulin jostain että ne päinvastoin tulevat tiheämpään tahtiin?? En tiedä kumpaa versioita uskoa? Olen kiitollinen vastauksistanne! :flower:

Käy tsekkaamassa fsh hormonisi taso tk:ssa. Kierron ajankohta tärkeä verikokeen ajankohdalle.

Niin kuulin että väli pitenee ja määrä lisääntyy, mutta tutuille käynyt näin synnytyksen jälkeen ja ei vaihdevuodet tiettävästi uhkaa.

Mulla menkkojen väli lyhenee koko ajan ja se on ärsyttävää. Jos kierto on 24 päivää tuntuu, ett menkat on koko ajan. Hormonikierukka sekoitti kierron pituuden ja vuodon määrän. Nyt on poistosta 4 kk ja vuodon määrä on ekaa kertaa sama kuin ennen kierukkaa. Ikää tulee huomenna 34v. Eli ei kait vielä vaihdevuodet?...Iiik. :/

Mulla on nyt synnytyksen jälkeen (synnytyksestä yli vuosi aikaa) kp noin 23. Aikoinaan monia vuosia sitten kun en syönyt pillereitä kp oli noin 29-32. Ihmettelen vaan miksi kp nykyään vain noin 23?

Mulla on nyt synnytyksen jälkeen (synnytyksestä yli vuosi aikaa) kp noin 23. Aikoinaan monia vuosia sitten kun en syönyt pillereitä kp oli noin 29-32. Ihmettelen vaan miksi kp nykyään vain noin 23? \|O

Sama täällä, mutta ehkä menossa päinvastoin. Paitsi muuttuivat jo kolmenkympin jälkeen lyhyemmiksi ja niukemmiksi. Tosin nyt synnytyksen jälkeen alkaneet hiljalleen pidentyä ja määrä lisääntyä (no kohtuhan jää hiukka suuremmaksi kuin ennen raskautta, eikä palaudu samaksi).

Mulla on vielä toinenkin vaihdevuosi oire(?). Yöhikoilu. Viime yönä heräsin ukkoseen ja olin aivan hikinen. Olen huomannut tämän monesti ennenkin. Tosin yöhikoilu alkoi jo lasten syntymän jälkeen. Olin silloin 25v ja 26v, etten kyllä usko tätä vaihdevuosioireiksi. Kai.

Vaihdevuodet ovat hyvin yksilöllinen asia. Kannattaa kysellä omalta äidiltä osviittaa. Itselläni on ikää 45 fsh:ni oli 20 ja tulin luomusti raskaaksi. Nyt menossa 23 raskausviikko. Olen myös kuullut että ruokavaliolla pystyy vaikuttamaan vaihdevuosiin. Esim soijan syönti (jugurtti,jauho, maito ja pavut)ehkäisee vihdevuosi oireita. Itse olen ollut soijan suurkuluttaja jo vuosia. Samnoin vihreä voittoinen ruokavalio kasvattaa bakteerikannan, joka stimuloi hyvänlaatuista hormoonituotantoa ja ehkäisee myös vaihdevuosioireita.

FSH eli follikkeleita stimuloiva hormoni, eli aivolisäkkeen erittämä, vaikuttaa munasarjoihin, nousee kun vaihdevuodet lähenee, joissakin olen nähnyt viitearvoja että alle 10-12 pitäisi olla.

Tuo 45 on jo korkea. Mutta tulit raskaaksi. Eli ehkä ei kannata tsekata jos lapsia haluaa, ettei tule lisäpaineita.

Yhteistyössä