Vaihdevuodet nyt jo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kuukautiset ovat jo viikon myöhässä. Mitään oireita ei ole, ei rintojen arkuutta, ei turvotusta. Voiko olla, että vaihdevuodet ovat jo alkaneet? Olen 48v.

Vai voiko viikon kuuri Burana 600-tablettia aiheuttaa ongelmia kierrossa?
Raskaana en voi olla, ellei ole jokin neitseellinen sikiäminen.

Minulla on aina ollut hyvin säännöllinen kierto, olen aina tiennyt päivälleen kuukautisten alkamisen. Kuukautiset ovat aina olleet runsaat.
Ei ole ollut aiemmin mitään ongelmia, vaikka erinäisiä lääkekuureja tässä elämän varrella onkin ollut.

Olisiko vihdoinkin vapaus koittanut? Uskallanko jo iloita? Vai onko liian aikaista?

Jo nyt? No voe tokkiinsa, kyllä vuan! Eikä se ole edes "jo". Voivat alkaa jo nelikymppisenä, vaikka harvinaisempaa onkin.
Viikon viivästymän vuoksi en lähtisi hötkyilemään. Seuraa tilannetta muutama kuukausi ja sen jälkeen tarvittaessa ota asia puheeksi gynellä.

Mullee lääkäri nauroi päin naamaa kun menin pyytämään apua vaihdevuosivaivoihin, "ei noin nuorella voi vielä olla mitään vaihdevuosivaivoja, hah hah". Olen 48 v.

Eihän tuo ole mitenkään poikkeuksellisen aikaisin. Käsittääkseni suomalaisilla keskimäärin tulevat viisikymppisenä, joten aika monella tuon ikäisellä ovat alkaneet ja loppuneetkin.

Yhden kierron perusteella ei kannata tehdä suuria päätelmiä. Tulehduskipulääkkeet ehkäisevät ovulaatiota, joten myös ne voivat vaikuttaa kiertoon, ja tämän lisäksi kiertoon voi vaikuttaa moni, moni muukin asia. Jos tiedät, ettet ole harrastanut seksiä kuukausiin, voit hyvin odottaa kuukautisia muutaman ylimääräisenkin viikon, ja jos niitä ei kuulu, mene lääkäriin. Lääkäri sitten selvittää, mistä on kyse. Sehän voi olla seksitauti tai kasvainkin, koskaan ei tiedä.

Mullee lääkäri nauroi päin naamaa kun menin pyytämään apua vaihdevuosivaivoihin, "ei noin nuorella voi vielä olla mitään vaihdevuosivaivoja, hah hah". Olen 48 v.
Ei tietenkään, jos se käsikirjassa lukee. Lääketehtaathan sellaisia rustaa ja keksii sinne kaikenlaisia oletuksia, mihin sitten niiden on pakko uskoa. Monet aineet on testattu vain keinomahalla--- mikä testi se muka on?
Lääkäri ei voi tietää, mitä ihmiset syövät tai juovat:
http://www.syke.fi/hankkeet/EPIC

Kuukautiset ovat jo viikon myöhässä. Mitään oireita ei ole, ei rintojen arkuutta, ei turvotusta. Voiko olla, että vaihdevuodet ovat jo alkaneet? Olen 48v.

Vai voiko viikon kuuri Burana 600-tablettia aiheuttaa ongelmia kierrossa?
Raskaana en voi olla, ellei ole jokin neitseellinen sikiäminen.

Minulla on aina ollut hyvin säännöllinen kierto, olen aina tiennyt päivälleen kuukautisten alkamisen. Kuukautiset ovat aina olleet runsaat.
Ei ole ollut aiemmin mitään ongelmia, vaikka erinäisiä lääkekuureja tässä elämän varrella onkin ollut.

Olisiko vihdoinkin vapaus koittanut? Uskallanko jo iloita? Vai onko liian aikaista?

Vapaus? Sitten kun kuukautiset jäävät lopullisesti pois, niitä alkaakin kaipaamaan. Odotan kauhulla vaihdevuosia, ikää on 56. Jo on tullut pieniä muutoksia kiertoon, saattaa heitellä jopa viikolla tai sitten olla runsaampaa vuotoa. Luulen, että vaihdevuosien jälkeisenä aikana ei voi enää tuntea itseään naiselliseksi, kun kaikki paikat kuivuvat ja rupsahtavat, kasvaa "parta" jne.