Vahinkoraskaus, vauva ehkä sairas, mitä mä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minnaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minnaa"

Vieras
Jouduin syömään viime vuonna perussairauteeni Neotigason-lääkkeitä, jotka saattavat aiheuttaa vakavia sikiön epämuodostumia. Lopetin käytön marraskuussa.

Olin huhtikuussa oksennus/ripulitaudissa. Nyt kuukautiset myöhässä muutamia päiviä. Saatan hätäillä ennenaikaisesti, mutta mulla ei ole koskaan myöhässä. Mietin olisiko toi oksennustauti voinut vaikuttaa niin, että ehkäisypillerit ei olisi toimineet. Lääkäri sanoi, että pitäis käyttää kahta ehkäisymenetelmää, koska en saa tulla raskaaksi ainakaan kahteen vuoteen. Mies ei tykkää kondomista, joten olen syönyt vain e-pillereitä ja lisäksi on keskeytettyä yhdyntää käytetty koko ajan.

Pelottaa ihan kauheasti. Inhoan ajatusta abortista. Kurjaa kun noista lääkkeistä ei löydy mitään prosentuaalista tietoa mistään, että kuinka monella odottajalla todettu aiheuttaneen sikiövaurion. Mitä jos teen abortin ja lapsi olisikin ollut terve?

Vai odotanko siihen asti, kunnes sikiöstä näkee onko elimet miten kehittyneet, ja vasta sitten isot päätökset sen mukaan?

Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?

Kaikesta huolimatta yrittäisin ensimmäiseksi rauhoittua.

Sitten tekisin sen raskaustestin, jotta asia varmistuisi. Ja jos jäisi mietityttämään (esim. epäselvä tulos), niin tekisin muutaman päivän päästä uudestaan.

Sen jälkeen, jos olisin raskaana, niin toivoisin että pienellä voisi olla kaikki hyivn. Sekin on mahdollista. Olisin yhteydessä hoitohenkilökuntaan, ja ehkä asia olisi mahdollista selvittää aiemmin.

Joka tapauksessa en teksii hätiköityjä päätöksiä, sillä minulle lapsi todennäköisesti olisi kumminkin toivottu, kaikissa tapauksissa.

Kiitos vastauksista. Mulla on jo ennestään lapsia, ja tiedän miten ihanaa on olla raskaana ja muutenkin lapset tuovat paljon iloa elämään.

Ajatus siitä, että jos lapsi olisi sairas ja joutuisi kärsimään paljon, on surullinen.

Teen huomenna testin, niin sitten voin ajatella asiaa eteenpäin jos on tarve.

Raskauden maholiisuus lienee melko pieni. Mutta ei se lääkäri huvikseen siitä tuplaehkäisystä puhunut, ei tässä nyt auta se, että mies ei tykkää. Eli kun säikähdyksellä selviät, niin sitten tuplaehkäisy peliin. Olkoon sitten vaikka kuparikierukka ja pillerit tai pillerit ja puikko tai pessari. Mutta tee testi ja hikoile vasta sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Sekä että;29860829:
Voi ei, hankala tilanne, tsemppiä vaikkei se kyl varmaan paljon pelkoa vähennä :hug:

Kiitos <3

Se tässä on tylsintä kun mistään ei tunnu löytyvän tietoa kuinka suuri vaara on prosentuaalisesti kyseessä. Netistä löytyvissa artikkeleissa sanotaan kuitenkin, että hyvin suuri :(

Soitin teratologiseen tietopalveluun. Sain mielestäni todella asiallista ja hyvää neuvontaa sieltä. He sanoivat, että riski on todennäköisesti hyvin pieni, mutta takeita ei voi kukaan tietenkään antaa.

Päätin jatkaa raskautta, nyt viikkoja on 7. Täytyy myöntää, että vieläkin pelottaa aika paljon, koska mikäli lapsi olisi sairas, niin se saattaisi olla todella vakavaa. Abortti kuitenkin on myös sellainen asia, jota mä en nyt pystynyt sitten tekemään.

Yhteistyössä