Vahingonkorvaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ullis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Ullis"

Vieras
Hei

mitä tarkoittaa tarkalleen vahingonkorvaus? Mikä määritellään esimerkiksi taloudelliseksi vahingoksi, eli paljonko sitä pitää syntyä, että katsotaan sen olevan taloudellinen vahinko...

Omassa tilanteessani minulle on syntyy muutamia satoja euroja sijaisasumisen kustannuksia (yhteensä ainakin 600), koska olen joutunut kosteusvaurion vuoksi muuttamaan väliaikaisesti pois vuokra-asunnostani. Asunto on yksiö, jossa todettiin olleen kosteusvahinko jo ennen muuttoani (ehdin asua 7 kk ennen kuin vahinko todettiin).

Oma kotivakuutukseni ei korvannut mitään, koska vahinko on aiheutunut asunnon omistajan huolimattomuuden takia. Vesivuoto johtui virheellisesti asennetusta astianpesukoneesta.

Minulle tuo summa on tietysti iso, koska elän opintotuella. Vuokraa en ole joutunut maksamaan. Riittääkö tuo hyvitetty vuokra korvaukseksi (käsittääkseni vuokra pitää hyvittää joka tapauksessa) vai voinko vaatia myös sijaisasumisen korvattavaksi? Sijaisasunto on kalliimpi kuin tuo vuokra-asunto.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Sen voin sanoa, että ala hankalaksi. Ole oikea kusipää. Sellainen käytös toimii nykyään paremmin.

Vaadi kaikkea, asumiset, polttoaineet, henkiset kärsimykset ym. Prosessi ottaa aikansa, mutta voi palkita reilusti.

Sen voin sanoa, että ala hankalaksi. Ole oikea kusipää. Sellainen käytös toimii nykyään paremmin.

Vaadi kaikkea, asumiset, polttoaineet, henkiset kärsimykset ym. Prosessi ottaa aikansa, mutta voi palkita reilusti.

Niinpä, saatat olla ihan oikeassa. Ainakin minua kohtaan olla vähintäänkin nuivia, jos nyt ei kuitenkaan kusipäitä. Mutta ilman taistelua tuntuu olevan mitään korvauksia vaikea saada.

Kiitos sulle :) oisko jollain muulla vielä vinkkiä?

Ei vastaa asunnon omistaja muusta kuin siitä, ettei hän saa periä vuokraa siltä ajalta kun asunto on asumiskelvoton. Hän ei siis vastaa sijaisasuntosi kuluista, vaan sinä.

[QUOTE="Ullis";29346432]Mites vahingonkorvauslaki sitten? Vahingon aiheuttaja on sen mukaan kuitenkin velvollinen korvaamaan hänen tuottamuksestaan aiheutuneet taloudelliset vahingot.[/QUOTE]

Sijaisasunnon vuokraaminen ei ole tuottamuksesta aiheutunut taloudellinen vahinko. Vuokranantaja ei ole vastuussa siitä, että ap vuokrasi aiempaa asuntoa kalliimman sijaisasunnon. Se on ihan ap:n vastuulla.

Se voisi olla korvattavaa, jos esim. ap:n huonekaluja olisi tuhoutunut vesivahingon yhteydessä. Ja silloinkin vain, jos vahinko katsottaisiin tuottamukselliseksi.

Yhteistyössä