Vähennetäänkö kotih.tuki ansiosidonnaisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä

Vieras
Eli minä äiti olen jäämässä kotihoidontuelle ja mies on ansiosidonnaisella. Vähennetäänkö miehen ansiosidonnaisesta kotihoidontuki(hoitoraha)?

Jos teen keikkatyötä hoitovapaalla, onko siinä mitään rajoituksia mitä saa esim. tienata? Tai paljonka saa työskennellä? Tai saako työskennellä muulle kuin omalle työnantajalla?

googletin samaa aihepiiriä ja monissa vastauksissa tuli että se vähennettäisiiin... Mutta mikä on totuus? Onpa pikkasen väärin jos mies on töissä ja tienaa vaikka 2000? ni kotiäiti saa hoitorahan. Mutta jos molemmat kotona, nainen hoitorahalla ja mies ansiosidonnaisella, ni rangaistaan vähentämällä toinen tuki toisesta...

Keikkatyötä voit tehdä ihan niin paljon kun haluat ja se ei vaikuta kotihoidontukeen, mutta hoitolisään (ja ehkä kuntalisään) se vaikuttaa. Yleensä on oltava lupa työnantajalta, jos vakityö.

Onko kenelläkään tuoretta kokemusta asiasta? Mies opiskelee liiton rahalla, on siis päivät pois kotoa eikä voi hoitaa lapsia ja itse olen jäämässä kotihoidontuelle. Jos ja kun teen välillä keikkahommia niin vähennetäänkö miehen ansiosidonnaisesta kotihoidontuki?! Silloinhan ei vähennetä jos en tee keikkaa... Mies on yrittänyt soittaa 3 päivää liittoon mut linjat on vähän varattuja :( stressaa...

Olenko mä nyt ihan pihalla, kun olen siinä uskossa, ettei kotihoidontukeen ole mitenkään sidoksissa tuloihin? Noista tulosidonnaisista lisäosisita en tiedä, mutta anakaan Helsingissä tuohon kuntalisään ei tulot vaikuta.

Onko kenelläkään tuoretta kokemusta asiasta? Mies opiskelee liiton rahalla, on siis päivät pois kotoa eikä voi hoitaa lapsia ja itse olen jäämässä kotihoidontuelle. Jos ja kun teen välillä keikkahommia niin vähennetäänkö miehen ansiosidonnaisesta kotihoidontuki?! Silloinhan ei vähennetä jos en tee keikkaa... Mies on yrittänyt soittaa 3 päivää liittoon mut linjat on vähän varattuja :( stressaa...

Ei vähennetä ansiosidonnaisesta kotihoidontukea kun tuen saaja olet sinä. Pyytävät laittamaan kotihoidontukipäätöksen liitteeksi hakemukseen ja esim. IAET-kassassa vielä piti erikseen täyttää kohta "kuka lasta hoitaa" tms. ja siihen laitettiin minun nimi.

Mieheni opiskeli vuosi sitten ansiosidonnaisella eikä koskaan vähennetty muuten kuin sitten kun mies opiskelujen ohella sai uudelta alaltaan keikkahommaa (satunnaisia sairastuurauksia tai lomatuurauksia) niin niistä tuloista tehtiin vähennys. Sekään ei mene suoraan niin että euro eurosta vaan puolet miehen tienaamista euroista vähennettiin.

Minun keikkatuloillani ei ole ollut mitään merkitystä miehen päivärahaan.

Alkuperäinen kirjoittaja eikös;26680574:
Eikö se mene niin että amaan talouteen ei makseta kahta eri tukea, eli vähennetään automaattisesti miehen päivärahasta?

Ei mene.

Voihan samassa taloudessa olla vaikka sairaspäivärahalainen ja työtön. Kumman tuesta vähennetään toisen tuki?

Samoin ihmiset saavat työttömyysrahaa tai kh-tukea ja asumistukea eikä niitäkään vähennetä toisistaan saati päivärahasta.

Eihän opiskeleva isä voi hoitaa lapsia kotona joten oletetaan että lapsen äiti tai joku muu henkilö lapsia hoitaa joten kotihoidontuki maksetaan normaalisti. Silloin jos alunperinkin kotihoidontuen saajana on ollut isä niin silloin luultavasti tuki kannattaa siirtää puolison nimiin.

[QUOTE="noo";26680608]Se kotihoidontuki on perhekohtanen. Oli kumpi tahansa työttömyysrahalla vähentää kotihoidonki ansiosidonnaistakin.[/QUOTE]

No tämä nyt ainakin on kukkua. Minulle kh-tukipäätös oli tehty jo aikaa ennen miehen lomautusta, kassaan laitettiin päätös kotihoidontuesta ja tieto siitä että minä olen lapsen pääasiallinen hoitaja eikä asiassa ollut mitään kyseenalaista. Mitään vähennyksiä ei tehty kotihoidontuen osalta, ei myöskään minun keikkatulojeni osalta.

Ei mene.

Voihan samassa taloudessa olla vaikka sairaspäivärahalainen ja työtön. Kumman tuesta vähennetään toisen tuki?

Samoin ihmiset saavat työttömyysrahaa tai kh-tukea ja asumistukea eikä niitäkään vähennetä toisistaan saati päivärahasta.

Eihän opiskeleva isä voi hoitaa lapsia kotona joten oletetaan että lapsen äiti tai joku muu henkilö lapsia hoitaa joten kotihoidontuki maksetaan normaalisti. Silloin jos alunperinkin kotihoidontuen saajana on ollut isä niin silloin luultavasti tuki kannattaa siirtää puolison nimiin.

Huonosti ilmaisin itseni, mutta tätä tarkoitin:

Miten kotihoidontuki vaikuttaa päivärahaani ja voinko saada samanaikaisesti ansiosidonnaista päivärahaa sekä kotihoidontukea?
Jos kotihoidontuki on myönnetty ansiopäivärahan hakijalle, kotihoidontuki vähennetään hakijan päivärahasta.
Eli henkilö voi saada samanaikaisesti ansiopäivärahaa ja kotihoidontukea. Kunnallista lisää ei vähennetä.
Myös puolison saama lasten kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahan hakijan työttömyyspäivärahasta. Vähennystä ei tehdä, jos
1.puoliso on työttömänä ja lasten kotihoidon tuki maksetaan puolisolle.
2.puoliso hoitaa itse lasta eikä puolisolla tämän lapsenhoidon takia ole oikeutta työttömyysetuuteen.
Jos lapsi on säännöllisesti osankin aikaa hoidossa kodin ulkopuolella, lasten kotihoidontuki vähennetään hakijan työttömyyspäivärahasta.
Huom! Jos puolisolla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen työsuhteen, yritystoiminnan, opiskelun tai työkyvyttömyyden vuoksi, kotihoidontuki vähennetään ansiopäivärahahakijan työttömyyspäivärahasta,
Mikäli perhe saa kotihoidontukea, tulee kassaan toimittaa Kelan päätöksen liitteenä kotihoidontukea koskeva kysely.

No, meillä minä saan kotihoidontukea ja mies työkyvyttömyyseläkettä ja kumpikaan ei vaikuta toiseen. Ainoastaan miehen saama eläke vaikuttaa kht lisäosaan, mutta meillä minä saan senkin täysimääräisenä, kun miehen tulot eivät ylitä rajaa.
Sama ihminen ei voi saada kahta eri etuutta, esim. jos minä menisin työttömyyskortistoon tai töihin, saan palkan tai työkkärikorvauksen ja mies eläkkkeensä. Mutta vaikka alle 3v hoidettaisiin kotona, mies ei voisi saada kotihoidontukea eläkkeensä lisäksi.
Tämä on minusta väärin, koska jos esim. molemmat vanhemmat töissä ja tienaavat vaikka 5000e yhteensä, mutta voisivat vuorotyönsä takia hoitaa lapsensa kotona, voivat saada kotihoidontuen. Näin oli ainakin jossakin vaiheessa.

Miehelle tuli selvitys missä on kohdat:
A) puolisoni on päätoimisesti töissä
B) puolisoni hoitaa lasta/lapsia päätoimisesti ilman palkkatuloja.

Keikkalaisena en toki olisi kokonaan ILMAN PALKKATULOA! Soitin kelaan, sanoivat että asian ratkaisee liitot, niille on vaan annettu ohjeistukset. Ei sit sanonu minkälaiset...

[QUOTE="vieras";26680729]No, meillä minä saan kotihoidontukea ja mies työkyvyttömyyseläkettä ja kumpikaan ei vaikuta toiseen. Ainoastaan miehen saama eläke vaikuttaa kht lisäosaan, mutta meillä minä saan senkin täysimääräisenä, kun miehen tulot eivät ylitä rajaa.
Sama ihminen ei voi saada kahta eri etuutta, esim. jos minä menisin työttömyyskortistoon tai töihin, saan palkan tai työkkärikorvauksen ja mies eläkkkeensä. Mutta vaikka alle 3v hoidettaisiin kotona, mies ei voisi saada kotihoidontukea eläkkeensä lisäksi.
Tämä on minusta väärin, koska jos esim. molemmat vanhemmat töissä ja tienaavat vaikka 5000e yhteensä, mutta voisivat vuorotyönsä takia hoitaa lapsensa kotona, voivat saada kotihoidontuen. Näin oli ainakin jossakin vaiheessa.[/QUOTE]

Jos viitsii järjestää työnsä niin ettei lapsen tarvitse mennä hoitoon (yhteistä aikaa jää nimittäin vähän!) niin eiköhän sillon ole oikeus muutaman satasen kht:een! Aikamoinen säästö yhteiskunnalle kun ei mene päiväkotipaikkaa. Enemmän olisin huollssani kotona makaajista jotka pitää lapsensa hoidossa kun eivät viitsi itse hoitaa!

Sivuraiteille meni...