Vähän hiilareita,mitä syötte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milijander
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

milijander

Uusi jäsen
16.08.2005
6
0
1
Eli millanen olis yhden päivän ruokavalio?? Eikö tee mieli leipää tms?
Itsekkin olen noita hiilareita tarkkaillut,mutta aina ei jaksais panostaa ruuanlaittoon..
Ja millasia tuloksia on tullut ja missä ajassa?
Kiitos! :flower:

Aamulla syön ruisleipää/puuroa, koska se pitää nälkää. Muuten syön vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia :p

Kastikkeista en ole oikein koskaan tykännyt, joten ne oli helppo jättää pois :whistle:

Lisäksi syön Yosa-kauravalmistetta silloin tällöin, maito kun ei mulle sovi ollenkaan... =)

Niin ja tällä ruokavaliolla putosi ennen toista raskautta 15kg =)

Tässä esimerkkipäivä:
aamiainen: turkkilaista jogurtti marjojen kera
lounas kana-fetasalaatti, kastikkeeksi reilusti oliiviöljyä
päivällinen jauheliha-tomaattikastiketta ja pannulla oliiviöljyssä pyöräytettyjä kesäkurpitsasuikaleita
välipalaksi tarvittaessa muutama manteli

Vähähiilarinen ruoka on hyvää, täyttävää ja pitää nälän kauan pois. Ei tule ylimääräisiä mielitekoja, makeanhimo katoaa, yleinen hyvinvointi lisääntyy. Ja mikä parasta, ei tarvitse laskea syömisiä....

Hyvä kirja asiasta on esim. Varpu Tavin ja Ilkka Salmenkaidan "Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla"

Olen itse pudottanut 20kg ja helposti. Tällä tiellä voin hyvin jatkaa loppuelämäni, mistään ei jää paitsi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2006 klo 12:46 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 09:09 Petunia kirjoitti:
Tällä tiellä voin hyvin jatkaa loppuelämäni, mistään ei jää paitsi!

Täysin samaa mieltä! :D
Samat sanat!
Yksinkertaisesti jättää ruokavaliosta pois perunan, maissin, sokerin, puhdistetun viljan. Ja samoin jättää ne valmisruuat ja einekset sinne kaupan hyllyyn, myös margariinit ja kaikennäköiset kevyttuotteet. Omaan ruokavalioon kuuluu nykyään silloin tällöin pala, pari täysjyväleipää, lehtileipää tms.. Aloitin vähähiilarisen ruokavalion vajaa vuosi sitten, painoa on lähtenyt reilu 10 kg, mies aloitti muutama kk sitten ja on keventynyt yli 5 kg. Tutustu www.karppaus.info!

Samoilla linjoilla muiden kanssa, tää on kyllä minunkin juttu. Painoa on tippunut heinäkuusta tähän päivään saakka 15 kg:a ja missään vaiheessa ei ole tuntunut hankalalle noudattaa tätä ruokavaliota. (Muutama päivä lapsen kanssa sairaalassa oli leipälinjaa,pakon sanelemana, mutta sen jälkeen kun kotia päästiin ei ole tullut mieleenkään syödä hiilarimössöjä). Itse sallin aamupuuronkin(speltistä). Eli mulla hiilariraja on jossain 60-100g/pv. Kasviksia tulee syötyä paljon enemmän kuin ennen, mutta maha täyttyy, kun saa syödä myös rasvaa ja proteiinia.
Kaiken kaikkiaan oikeestaan ei tunnu, että olisi laihdutuskuurilla vaan tämä on lähinnä sitä, että syö hyvin ja siksi laihtuu. Herkutellakin saa pari palaa tummaa suklaata päivässä ei ainakaan minun laihtumista ole estänyt, joten siksi kai ei tule repsahduksiakaan, kun saa jotain hyvääkin syödä.
Tosiaan kandee käydä noilla nettisivuilla, ne on hyvät. Sieltä saa paljon vinkkejä, esim. älyttömän hyviä reseptejä.

Aamu: 2 munaa, 5 mantelia ja 6 siivua kermajuustoa, porkkana.

Lounas: kanan koipireisi nahkoineen, kukka- ja parsakaalta 200g voilla maustettuna, paprikaa.

Ilta: Salaattia, loraus öljyä, 10 saksanpähkinää, 150g voissa paistettua kirjolohta juustolla kuorutettuna.

Välipaloja ei tarvi.

Ei tee mieli leipää koska se on ruvennu mun nenään haisemaan pahalle. Karkit ja teolliset leivonnaiset puistattaa lisäaineiden ja transrasvojen vuoksi.

Makeeta ei tee ihmeemmin mieli, mutta kermajäätelö ja tumma suklaa (kaakaopitoisuus vähintään 70%) joskus suurinakin määrinä kuuluu ruokavaliooni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 14:33 Olivia kirjoitti:
Aamulla syön ruisleipää/puuroa, koska se pitää nälkää. Muuten syön vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia :p

Kastikkeista en ole oikein koskaan tykännyt, joten ne oli helppo jättää pois :whistle:

Lisäksi syön Yosa-kauravalmistetta silloin tällöin, maito kun ei mulle sovi ollenkaan... =)

Niin ja tällä ruokavaliolla putosi ennen toista raskautta 15kg =)

täähän on ihan kuin meitsi! lisäksi viel vähäkalorisia marjakeittoja á la valio. ja pudonnut 25kg. pastat ja riisi tummina.

Niistä tuloksista, en lähtenyt muuttamaan ruokavaliota pelkän laihtumisen vuoksi. Mutta kun alotin reilu vuosi sitten, parissa kuukaudessa katos vyötäröltä 15cm ja kiloja meni 3-4. . Nyt olen vuoden alusta panostanut laihtumiseen ja kiloja on pudonnut 2. (mulla BMI nyt 24)

Mä saan paljon iloa jo siitä, että mulla on mm. maukas, terveellinen, monipuolinen, edullinen ja helppo ruokavalio. Mulla ei ole mitään aikomusta palata takaisin "normaali" ruokavaliolle!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 15:43 mari kirjoitti:
Kuinka olette käytännössä toteuttaneet vähähiilihydraattisen ruokavalion ja perheen? Lapsen ruokavalioksi se ei ole sopiva ja ei kiinnostaisi kokata eri ruokia kaikille.
Ensiksi; kuinka niin ei sovi lapselle? Meidän muksu on vielä melko pieni, mutta silti syö pääosin samanlaista ruokaa kuin meillä muutkin. Perunaa ei tarjota, sitä vastoin muita juureksia, leipää minkä syö, niin se on samaa kuin mitä me muutkin syödään eli täysjyväleipää. Sokeria ei missään muodossa, paitsi juhlat on eri juttu. Tosin lapsemme syö hedelmiä mitä me ei yleensä syödä. Marjat ovat luullakseni ravinteikkaimpia kuin hedelmät. Jugurttina maustamaton. Lapsi juo tietysti myös maitoa, mitä itse en käytä, vaikka olisi vähäisissä määrin "sallittua". Muut maitotuotteet (jugu, rahka, raejuusto, juusto) kuuluu jokaiseen päivään minullakin. Silloin tällöin syödään täysjyväpastaakin. Siis miksi et suosittelisi tätä ruokavaliota lapselle..?

Inkuli! Täysin samoilla linjoilla sun kans!
Jos vaan mahdollista, lasta ei kannata totuttaa perunaan, maissiin, vaaleisiin jalostettuihin jauhoihin tai riisiin, eikä sokeriin! Vähähiilarinen ruokavalio on kyllä sopiva myös lapselle. Tosiaan, miksei olisi? Nykypäivänä on ihmisten päähän taottu se, että me suomalaiset syödään automaattisesti esim. perunaa, missä ei ole juurikaan ravintoarvoa! Itse laittaisin kans pannaan kaikki kaupan valmisruuat, einekset ja vauvanruuat!
Olen noudattanut ruokavaliota, mihin ei kuulu em. ruoka-aineita, ja kuin itsestään raskauden jälkeiset muutamat kilot on hävinneet! Eikä todellakaan ole ikävä perunaa, valkoista riisiä ja makaroonia, puhumattakaan sokerista!
Tämmöisiä ajatuksia minulla B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 15:43 mari kirjoitti:
Kuinka olette käytännössä toteuttaneet vähähiilihydraattisen ruokavalion ja perheen? Lapsen ruokavalioksi se ei ole sopiva ja ei kiinnostaisi kokata eri ruokia kaikille.

Minä taas laitan muulle perheelle eri ruuan enkä ole kokenut sitä yhtään hankalaksi. Paistoin tänään itselleni broileria useammaksi päiväksi, söin sitä currymajoneesin ja salaatin kera ja perhe söi perunoita ja lihapullasoosia saman salaatin kera. Ei yhtään hankalaa, kun sen asenteen ottaa.

Juu, meillä oli myös aiemmin se tilanne, ennen kuin mieskin alkoi karppaamaan, että ruualle keitin erikseen perunat, makaroonit tai riisit ja lapsi söi niitä sitten myös. Nyt koko perhe syö suunnilleen samoja ruokia. Lisukkeena pottujen tms. tilalla on yleensä kukkakaalimuusia, keitettyjä juureksia, kaalipaistosta tai jotain muuta herkkua. Näin on tietysti yksinkertaisempaa, mutta ei se niin monimutkaista ollu aiemminkaan. Ja niinhän se on, että se peruna on aivan turhan yliarvostettu ravinnonlähde täällä meillä. Ravintoarvollisesti kaalit, nauris, lanttu jne. hakkaa potun 6-0! Mutta kaikki tietysti syö tyylillään....

Viime vuonna tähän aikaan pudottelin painoa vähähiilarisella dieetillä ja sainkin melko pienellä aikaa pois 9 kg:a. Nyt ne ovat "normaalilla ruokailulla tulleet melkein kaikki takaisin. Innostusta olisi taas aloittaa "karppaus" ja omistan Antti Heikkilän molemmat vähähiilariset keittokirjatkin. Ongelmana on se, että lihottava ruoka on paljon halvempaa. Ranskalaiset ja peruna yleensä, pasta ja riisi on huomattavasti edullisempaa kuin varsinkin tähän vuoden aikaan myytävät kasvikset ja vihannekset. Haluaisinkin teiltä kysellä, paljonko teillä menee ruokaan rahaa kuukaudessa "karpaten" ja ns. perinteisellä ruokavaliolla??? Koin sen vähähiilarisen dieetin todella omakseni, ruoka oli hyvää, toisin kuin vähärasvaiset. Mieleni teki kyllä pastaa, perunaa ja vaaleaa leipää, välillä hullun tavalla. Ehkä ne ovat normaaleja "vieroitusoireita"? Niitä tuli kyllä myöhemminkin kuin aivan alussa. Pyytäisin myös hyviksi havaittuja linkkejä tuon karppaus.info:n lisäksi?

Mä en enää laita montaa ruokaa, se jolle ei kelpaa, ei sitten syö mitään.
Meillä lapset syö ruuan samaa kun mäkin ja sitten ne tietty syö hedelmiä, jugurttia enemmän kun mä ja joskus viljatuotteita.
Päiväkodissa syö sitä mitä siellä tarjotaan. Mua kauhistuttaa ne ruuat mitä siellä on tarjolla, yäk!

Mä miellän vähähiilarisen ruuan niin terveellisenä, että ei tunnu hyvältä syöttää lapsille sitten epäterveellistä ruokaa ja ite vetää laadukasta pöperöö siinä vieressä.

muakin on tää ruokavalio kiinnostanu. mutta siinä on mutta...en tykkää keitetyistä kasviksista(olen kyllä yrittäny syödä). ja rakastan perunaa. mut sit keksin et syön vaan vähemmän ruokaa ja oon laihtunu jo 5kg. Ja sit enemmän liikuntaa.

voisko joku laitella jotain hyviä reseptejä tänne...? Semmosia missä ei ole lihaan tai kanamunia..? tai no kanamunaa syön kyl jonkun verran ruuassa, mut mitään lihoja en syö... Onnistuskohan miun karppailla..? =)
Kiitos jo eukäteen jos joku jaksaa näpytellä jotain reseptejä! :flower:
Oon nimittäin aika idea köyhä ihminen, joten rukavalio on aika yx puolista ja varsinkin ennen perustu pitkälti pottuun, pastaan, riisiin, porkkanaan... jne muihin kiellettyihin.. :ashamed:

Miten muuten on näkkärin laita..? saako sitä nakertaa? oon rakastunu siihen vaasan kunto- näkkäriin..Siin on käytetty täysjyväjauhoja ja leseitä.. Ei siin ollenkaan mitn vaaleita jauhoja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 23:04 äätä kirjoitti:
voisko joku laitella jotain hyviä reseptejä tänne...? Semmosia missä ei ole lihaan tai kanamunia..? tai no kanamunaa syön kyl jonkun verran ruuassa, mut mitään lihoja en syö... Onnistuskohan miun karppailla..? =)
Kiitos jo eukäteen jos joku jaksaa näpytellä jotain reseptejä! :flower:
Oon nimittäin aika idea köyhä ihminen, joten rukavalio on aika yx puolista ja varsinkin ennen perustu pitkälti pottuun, pastaan, riisiin, porkkanaan... jne muihin kiellettyihin.. :ashamed:

KÄy katsomassa www.karppaus.info ja sieltä resepti-osio. Kyllä sielläkin jokunen tyyppi karppaa kasvisruokavaliolla eli munia ja sit liha on korvattu pavuilla ja tofulla. Onnistuu siis, mutta vaatinee vähän enemmän keittiötöitä :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 23:07 äätä kirjoitti:
Miten muuten on näkkärin laita..? saako sitä nakertaa? oon rakastunu siihen vaasan kunto- näkkäriin..Siin on käytetty täysjyväjauhoja ja leseitä.. Ei siin ollenkaan mitn vaaleita jauhoja.
Mun mielestä tuollanen täysjyvänäkkäri käy hyvin, mutta itsellä on vähän se linja, että pala leipää päivässä. Muuten en saa pidettyä ihteäni kurissa. Sit alkaa himottaa kaiken maailman ruisleipiä ja muita.. Ja se leivänsyönti on tietysti ihan jokaisen oma asia, että syökö ja minkä verran. Alakarppaajat tuskin koskee leipään, mutta hyväkarpit varmasti syö joskus täysjyväleipää. Ja sekin vielä, että mihin tarpeeseen sitä leipää syö..? Se on helppo syötävä ja voi kuulostaa monimutkaiselta alkaa vääntää aamusta pekonia ja munia, kun nopeammin saa sen leivän voideltua. Ja muutenkin leipä olis pikainen syötävä; kahvilla, iltateellä, välipalalla, ruualla, jne... Mutta ainaski mun päivä kuluu ilman ruuan ajattelua, jos pysyn niistä ylimääräsistä hiilihydraateista erossa. Ruokailut on tosi säännölliset. Leipä aiheuttaa mulla aina mutkia matkaan. Ja laittaa mahan pitämään meteliä. Varmaan kannattaa kokeilla olla ilman leipää muutama viikko, jos epäilee että onko elämää ilman leipää. Sit sen huomaa, että kyllä on! Voihan sillä tuoreella ruisleivällä sit juhlapäivinä herkutella.. ja sit pyöriskellä maha turvonneena..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2006 klo 14:32 Maisku kirjoitti:
Viime vuonna tähän aikaan pudottelin painoa vähähiilarisella dieetillä ja sainkin melko pienellä aikaa pois 9 kg:a. Nyt ne ovat "normaalilla ruokailulla tulleet melkein kaikki takaisin. Innostusta olisi taas aloittaa "karppaus" ja omistan Antti Heikkilän molemmat vähähiilariset keittokirjatkin. Ongelmana on se, että lihottava ruoka on paljon halvempaa. Ranskalaiset ja peruna yleensä, pasta ja riisi on huomattavasti edullisempaa kuin varsinkin tähän vuoden aikaan myytävät kasvikset ja vihannekset. Haluaisinkin teiltä kysellä, paljonko teillä menee ruokaan rahaa kuukaudessa "karpaten" ja ns. perinteisellä ruokavaliolla??? Koin sen vähähiilarisen dieetin todella omakseni, ruoka oli hyvää, toisin kuin vähärasvaiset. Mieleni teki kyllä pastaa, perunaa ja vaaleaa leipää, välillä hullun tavalla. Ehkä ne ovat normaaleja "vieroitusoireita"? Niitä tuli kyllä myöhemminkin kuin aivan alussa. Pyytäisin myös hyviksi havaittuja linkkejä tuon karppaus.info:n lisäksi?
Vielä tähän vastaisin.. Minä en tosiaan tiiä paljonko rahaa menee ruokaan kuussa, mutta aivan varmasti paljon! Kyllä, lihan ja vihannekset on liian kalliita (ja punaviinit.. paitsi on niitä onneks alle 6e pullojakin.. :p). Mutta nyt ei mene rahaa mihinkään "herkkuihin"; sipseihin, karkkiin, limppariin´ja mitäs näitä nyt on. Kaali on halpaa! Ja kanakaan ei niin hirveesti maksa. Lidlistä on ikävä kyllä muodostunu meille vakioruokakauppa, koska siellä munat, kermat, vihannekset, juustot, pekoni, vissy, ym. on halvempia kuin muissa kaupoissa. Ja luulisin, että nuita "vieroitusoireita" tulee jokaiselle joskus, tai ehkä kauan karpanneet ei niitä koe.. Oon kyllä sitä mieltä, että jos alkaa tehdä ihan hulluna mieli jotain, vaikka nyt sitä perunaa, niin keittää sen potun sit siihen ruualle. Tai jos halajaa karkkia, niin syö sit niitä karkkeja. Ei se tapa. Mut todellakin on pidettävä kohtuus kaikessa. Tai toiset varmaan pitää tiukkaa linjaa, ettei painonlasku jumita tai hiilarihimot pääse valloilleen tai muuten vaan ei halua sokeria ym. mössöjä elimistöönsä. Mulla on se tilanne, että en niin intensiivisesti pudota enää painoa, niin saatan joskus ottaa kahvilla keksin tai viikonloppuna jäätelöä. Herkutella toki voi karppaamallakin! Googleta 'karppaus', 'alakarppaus', 'vähähiilihydraattinen', 'Atkins', luulis löytyvän hyviä sivustoja!

Kiitos Inkuli vastauksesta! Vaikkei se varsinaisesti siihen kustannuspuoleen niin vastannutkaan, muuten kuin kallista on, jonka olin jo huomannut. Kiva kun joku viitsii vastailla. Kävinkin jo pikaisesti tsekkaamassa sen karppaus.info-sivun, mutta täytyy käydä tarkemmin katselemassa ja muitakin sivuja tietty. Vielä kiinnostais tietää, että mitä vaihtoehtoja teillä on aamiaiselle, kun jatkuvasti muna-pekoni-linja kyllästyttää? Ja kun tänäänkin olen menossa kauppakeskukseen shoppailemaan, haluisin tietää, mitä otatte esim. kahvilla käydessänne "kaveriksi" kun ei halua pelkkää kahvia juoda? Yleensäkin tuo ulkona tai kylässä syöminenkin on askarruttanut. Anteeksi tämä kyselyikä ;) ja kiitokset, jos vielä jaksatte vastata omasta puolestanne. Yritän kyllä löytää vastauksia vielä muilta sivuilta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 11:41 Maisku kirjoitti:
Kiitos Inkuli vastauksesta! Vaikkei se varsinaisesti siihen kustannuspuoleen niin vastannutkaan, muuten kuin kallista on, jonka olin jo huomannut. Kiva kun joku viitsii vastailla. Kävinkin jo pikaisesti tsekkaamassa sen karppaus.info-sivun, mutta täytyy käydä tarkemmin katselemassa ja muitakin sivuja tietty. Vielä kiinnostais tietää, että mitä vaihtoehtoja teillä on aamiaiselle, kun jatkuvasti muna-pekoni-linja kyllästyttää? Ja kun tänäänkin olen menossa kauppakeskukseen shoppailemaan, haluisin tietää, mitä otatte esim. kahvilla käydessänne "kaveriksi" kun ei halua pelkkää kahvia juoda? Yleensäkin tuo ulkona tai kylässä syöminenkin on askarruttanut. Anteeksi tämä kyselyikä ;) ja kiitokset, jos vielä jaksatte vastata omasta puolestanne. Yritän kyllä löytää vastauksia vielä muilta sivuilta.
Mukavahan näihin kysymyksiin on vastailla, kun muka jotain asioista tietää B) .. Niin, aamiainen on mulla melko normaalisti se muutama siivu pekonia, muna ja iso annos salaattia oiiviöljyllä. Siihen mukaan lehtileipä mahdollisimman runsailla päällysteillä. Ja siihen vielä lisäksi yleensä syön omatekoista tai kaupan maustamatonta jugurttia, johon laitan pellavan- ja auringonkukansiemeniä sekaan, ja mantelilastuja tai leseitä. Sit vielä pari kuppia kahvia ja vettä muutama lasi. Eli siis aamupalalle suosittelen tuota jugurttia siemenillä tai rahkaa vaikka. Ja marjoja sekaan. Semmonenkin on hyvää, kun sekoittaa raejuustoa, suolakurkkua, tonnikalaa ja oliiviöljyä loraus, mutta ehkä sit ilta- tai välipalana on parempi.. Minä oon huomannu, että tarpeeksi pitää saada proteiinia joka aterialla, niin sillä pärjää. Pärjään tuolla "vaatimattomalla" aamiaisella helposti 5-6 tuntia. Joskus harrastin kaurapuuroaamiaista, ja se ei kauaa nälkää pitäny. Käyn tosi harvoin missään kahvilla, mutta silloin kun käyn, niin otan vaan kahvin kermalla tai sitten ihan minkä leivoksen/suolasen vaan. Jos on tarjolla riisipiirakka munavoilla, niin mielellään otan sen. Kotona on joskus kahvilla juustoleipää, lakkojen kanssa tai ilman (sekin muuten hyvää aamupalalla!). Kavereitten luona kahvilla syön yleensä sen mitä on tarjolla, niitä tilaisuuksia tulee harvoin, että ei mun karppaus siihen kaadu. Sit jos oon sukulaisissa oikein syömässä, niin jätän ne potut ja makaroonit/riisit ottamatta ja jauhokastikkeita välttelen. Siellä karppaus.info -sivuilla on muuten se FOORUMI, mistä saa kaikkein parasta tietoa. Sieltä löytyy vastauksia mitä kummalllisimpiin kysymyksiin. Tämmöstä tällä kertaa.... Ihan hyvää se kyselyikä tekee meille isommillekin.. =)