Vähäinen pissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marjalena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marjalena

Vieras
Mistähän johtuu ett meijän vajaa 3kk:ssa vauvalla on pissamäärät vähäisiä. Tai ainaki siltä tuntuu. Yönki jäljitä vaippa on usein ihan melkein kuiva.
Luin ett vaippa lasketaan märäks ku siinä on 50ml pissaa, ni ei meil kyl oo tuota määrää joka vaipassa. Vaippa vaihetaan noin 3h välein.

Huolestuttaa, ett riittääkö maito. Muuten on tosi virkee tapaus ja kakkaa 2-3pv välein. VOikohan mahottomalla hikoilulla olla syytä asiaan?

Jos vauva tosiaan hikoilee paljon niin siloin nestettä poistuu sitä kautta ja pissa vähenee. Toisaalta vauva tarvitsee enemmän nestettä jos kerran hikoilee paljon... meillä myös hikoileva vauva joka on oppinut juomaan vettäkin kovaan janoon, rauhoittuu selvästi saatuaan janon pois. 3 kk ikäinen vauva ei vielä kaiketi liiku (?) joten vähennä reippaasti vaatetusta ettei vauva suotta hikoile =)

Juu, tuota vaatetta onki vähennetty.
Ku vaan tietäis koska on jano ja koska nälkä. Ollaan nimittäin ihan hiljattain päästy korvikkeesta kokonaan(meni pitkään 1-2dl/vrk)ni senpä takia huolestuttaa, josko meito ei riitäkkää.
Vauva ku muuten on virkee, eikä itke. Päinvastoin usein rinnan jälkeen pulauttaa pienen määrän maitoo pois, ett mahan luulis olevan täys.

Jos vauva on nyt täysimetyksellä, ei hän vielä vettä tarvitsekaan, vasta sitten kun syö kunnolla kiinteitä. imetät vain lapsentahtisesti, aina kun hän haluaa imeä. hän saa kyllä tarvitsemansa nesteen pelkästä rinnasta. huomaat varmasti vauvasta jos hän jää nälkäiseksi ja silloinkin anna hänen imeä rintaa niin maitotilaus tulee tehtyä. Rintamaitoa lapsi tarvitsee tiheämmin kuin korviketta koska äm sulaa nopeasti. oma vauvani söi tuossa iässä vielä jopa tunnin välein rintaa ja se on ihan normaalia.

Kyllä toi vaikuttaa jonkin asteen nestehukalta. Koita antaa vettä vauvalle. Parempi se on varmistaa ettei lapsi kuivu kuin ihmetellä ja itsepäisesti tarjota vain rintaa. Kolme kuukautinen on jo sen verran "iso", että osaa vaatia rintaa, vaikka saisikin vettä lisäksi.

Pieni pissamäärä (kastuneet vaipat) viittaa aina liian vähäiseen maidonsaantiin sanottiin mulle synnärillä.
Ja annettiin painomäärät paljonko sitä pissaa pitää olla tullut.

Kannattaa pyytää välipunnitusta !

Paljon teille sanottiin näitten määrien oltava?

Vauva syö 1,5h-3,5h välein(yöllä tosin vaan yhen syötön)ja kerralla imee noin 15-30min. Nielasun ääni kyllä kuuluu ja nuita puklujaki(pieniä)tulee suhkot usein. Lopuks vauva irrottaa otteen, mut ottaa tissin kyl takasi tarjotessa ja pulauttaa sen taas pois. Sanos ny onko kyseessä täyttyminen, ku puristaessa maitoo kyl tulee viel tänki jälkeen.

Kuivumaan en päästä, siitä oon tarkka. Senpä takia otinki puheeks näin pian. Ja maanataina on neuvola, ni siellä puhun asiasta lisää.

Ja aina tarjoon rintaa ku mahollista, mut korvikettaki annan. en missään tapauksessa halua väkisin imetyksellä vahingoittaa lasta, ett turvaudun kyl huoletta pulloon :)

Vaikuttaa ihan että söisi tarpeeksi mutta en tiedä miksi sitten ei pissaa, voiko se hikoilu selittää ainoastaan. Voithan tarjota vettä tai korviketta lisäksi mutta jos vauva pullauttaa rinnan ulos vaikka maitoa vielä tulisi niin ei luulisi että nälkä tai jano on. Onneksi menette neuvolaan jo maanantaina! ja onko pissaamattomuus nyt yhtäkkistä? meillä poika on aina pissannut vähän mutta ihan normaali ja terve vauva on imetyksestä huolimatta =)

Kylläpähän tuota pissaa on tullu, mut nyt oli pari vaippaa kuivia. Tosin oon huomannu, ett nukkuessa ei pissaa ollenkaa, ett sit ku vaihtaa vaipan vaik 1/2h jälkeen heräämisestä ni pissaa on.

Ja ku ensimmäinen lapsi on kyseessä, ni sitä huolestuu välillä ihan pienestäki. Mikä tosin on vaan hyvä :)

JA neuvolaan oon kyl yhteyksissä muutoinki jatkuvasti :whistle:

olen myös kuullut vauvoista jotka eivät pissaa öisin, he siis nukkuvat. meillä poika heräilee niin paljon öisin ja tissittelee että vaippa on aamulla litimärkä. mutta päivisin se voi meillä olla kuiva pitkäänkin. en usko että sinulla oon syytä huoleen jos vauva on virkeä muuten eikä epätavallisen unelias. hyvää JATKOA TEILLE =) SORI VAUVA SYLISSÄ :D