Vähäinen lapsivesi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkuvaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkuvaimo

Vieras
Viikkoja kohta 34 ja tänään neuvolatäti epäili, et lapsivettä olis vähän laisesti, kun vauva tuntuu niin selkeänä käteen. Mitä haittaa tosta vähäisestä lapsivedestä on ja voiko se hävitä kokonaan ja mitä sitten tapahtuu? Tyhmänä kyselen, kun nyt tätä asiaa aloin miettiä. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että koska vettä kuitenkin on, niin ei hätää, laittoi lähetteen ultraan parin viikon päähän. Mutta siis voiko huomaamatta käydä niin, että vettä ei olisi enää ollenkaan? Niin ja mistä tunnistaa lapsiveden tihkuttamisen, miten eroaa esim. runsaasta valkovuodosta? Sori jos sekavaa selitystä...

Mulla terveydenhoitaja huomasi myös veden vähentyneen ja passitti kyllä heti tarkituttamaan synnytysvastaanottoon. Siellä lääkäri tarkisti ultralla ja totesi vettä olevan vähän. Tämä oli illasta. ja heti seuraavama aamuna piti mennä osastolle ja synnytys käynnistettiin. Kyllähän siitä voi olla lapselle haittaa: mulle ainakin sanottiin, että se loppuilta ja yö piti olla tarkkana lapsen liikkeiden suhteen jne.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaimo:
Rv 27+5 ja sillon vettä oli normaalisti.

Ei varmaankaan suurempaa hätää :hug: sitäpaitsi jos terkka olisi epäillyt vakavaa ongelmaa, olisi laittanut sut samantien äitipolille. Tuossa vaiheessa alkaa lapsiveden määrä jo pienenemään, ilman vuotoja siis.

Miksköhän toi terkkari sitten meinas, ettei haittaa ja että asian ehtii hyvin hoitaa kahden viikon päästäkin?!?! Apua, pitäiskö tässä huolestua ja soittaa asian tiimoilta huomenna johonkin?

mulla oli tässä kolmannessa raskaudessa sellanen homma että itse aloin epäilemään että vettä oli vähän kun liikkeet alkoi suorastaan sattumaan ihan hirveesti kun enempi vauveli liikku.

terkkarille sanoin tästä,ei ollut moksiskaan.

mulla oli onneksi viikon päästä synnytystapa-arvio äitipolilla jossa asia varmistu.vettä oli vähän.
joskus vähäinen vesi voi olla merkki siitä että istukka ei toimikkaan kunnolla ja vauva ei kasva sitten tarpeeksi,näin mulle sanottiin.
kontrolli viikon päähän.

sitten kontrollissa vesi oli lisääntynyt,onneksi.
mutta varmuuden vuoksi uusi kontrolli 2 viikon päähän.

rv 39 oli sitten se kontrolli ja vesi oli vähän vähentynyt.samalla huomattiin taas raskausmyrkytys,joten jäin osastolle käynnistykseen.

kuulemma se vesi voi välillä vähentyä ja taas lisääntyä.

Oliko teillä 'ruttuinen' lapsi jos lapsivettä oli vähän?

Mietin vaan että mulla oli vähän ja vaikka lapsi syntyi 39+5, oli hän tosi kuiva ja ruttuinen.

Joku hoitaja osastolla kyselikin että menikö paljon yli kun on noin kuiva. :/

Kuopukselta en tuntenut enää liikkeitä ja mahakin oli todella pinkeä. Hädissäni menin neuvolaan josta lähettivät sairaalaan. Lapsivettä oli todella vähän ja päättivät alkaa käynnistellä. 2 pv siinä meni, ja poika synty tasan laskettuna päivänä.
En siis osaa sanoa, mitä haittaa vähäisestä lapsivedestä on, mutta minulla se ainakin johti käynnistykseen.