Vähähiilihydraattisuus ei ole hiilihydraatittomuutta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laura H.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laura H.

Vieras
Nyt on ollut tuota kauhistelua siitä, että laitetaan lapset karppaamaan. Ja aina jaksetaan varoitella, miten vaarallista karppaus on, koska ihminen tarvitsee hiilihydraatteja. Mutta eihän vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa ole kyse siitä, ettei hiilihydraatteja syötäisi ollenkaan! Hiilareita vain vähennetään siitä, mitä on ennen syöty (=tarpeettoman paljon) ja laatua tarkkaillaan.

Ovat kyllä karppaajat itsekin osasyyllisiä tähän väärinkäsitykseen, kun oikovat mutkat suoriksi ja puhuvat että "hiilarit lihottavat" ja "hiilarit eivät sovi minun vatsalleni" ja "voin paljon paremmin ilman hiilareita"... kun "hiilareilla" tarkoittavat vain "runsashiilihydraattisia elintarvikkeita".

Onhan niitäkin, jotka yrittävät vältellä hiilihydraatteja viimeiseen hituseen saakka, mutta sellaiset ovat pienen pienen pieni vähemmistö! Joka asiassa voi mennä liiallisuuksiin, mutta ei se riitä perusteeksi sille, että koko asia olisi tuomittava.

No mut eikös se sit oo jo lähellä ihan "virallisterveellistä" ruokavaliota, jos elellään ilman sokeria ja valkoisia jauhoja? Miksi ihmeessä se on nykyään "hyväkarppausta", kun mun mielestä se on normaali terveellinen ruokavalio?

Ai juu eiku se on nyt muotia!

No toki niillä on eroa, mutta olen itse tiukkana karppina (alle 20g vrk) sitä mieltä, että lapset tarttevat leipää, perunaa, pastaa yms. Kulutus on suhteessa aivan erilaista kuin aikuisilla ja kasvuun tarvitaan hiilareita.

No mut eikös se sit oo jo lähellä ihan "virallisterveellistä" ruokavaliota, jos elellään ilman sokeria ja valkoisia jauhoja? Miksi ihmeessä se on nykyään "hyväkarppausta", kun mun mielestä se on normaali terveellinen ruokavalio?

Ei hiilareita välttelevät syö myöskään perunaa tai riisiä eikä täysjyväpastaa tai -leipää.

Ei hiilareita välttelevät syö myöskään perunaa tai riisiä eikä täysjyväpastaa tai -leipää.

Niin no mut justiinsahan ap puhui jotain ihan muuta. Että kyllä niille lapsille syötetään hiilareita, mutta just esim täysjyvän muodossa. Se on sitä hyväkarppausta. Ei todellakaan kaikki "hiilareita välttelevät" jätä täysjyväpastaa/riisiä/leipää ruokavaliostaan...

Niin no mut justiinsahan ap puhui jotain ihan muuta. Että kyllä niille lapsille syötetään hiilareita, mutta just esim täysjyvän muodossa. Se on sitä hyväkarppausta. Ei todellakaan kaikki "hiilareita välttelevät" jätä täysjyväpastaa/riisiä/leipää ruokavaliostaan...

Lapsille kyllä, mutta kyllä kaikki tuntemani aikuiset karppaajat ts. hiilareita välttelevät jättävät myös nuo täysjyväpastat, riisit ja leivät väliin. Miksi kukaan, joka katsoo tarpeelliseksi vältellä hiilareita, esimerkiksi söisi perunaa tai riisiä, ihan pelkkää turhaa höttöä.

Lapsille kyllä, mutta kyllä kaikki tuntemani aikuiset karppaajat ts. hiilareita välttelevät jättävät myös nuo täysjyväpastat, riisit ja leivät väliin. Miksi kukaan, joka katsoo tarpeelliseksi vältellä hiilareita, esimerkiksi söisi perunaa tai riisiä, ihan pelkkää turhaa höttöä.

Peruna on täyttävää, terveellistä, jalostamatonta sekä ekologista lähiruokaa, joka _ei_ ole "turhaa" eikä "höttöä". Perunaa ei ole tarkoituskaan syödä hillitöntä kasaa kaikilla aterioilla tai edes joka päivä, mutta sitä on aivan turha

a) demonisoida
b) lytätä

Ravinnon haukkuminen "pelkäksi turhaksi hötöksi" on asenteellisesti vastenmielistä.

Artikkeli

"Sadassa grammassa raakaa perunaa on noin 77,8 grammaa vettä, 14,8 grammaa hiilihydraatteja, 2 grammaa valkuaisaineita, 1 gramma kivennäisaineita ja vain 0,1 grammaa rasvaa.

Kivennäisaineista tärkein on kalium, jota sadassa grammassa on noin 400 milligrammaa. Muita perunan kivennäisiä ovat kalsium, magnesium, rauta ja fosfori.

Vitamiinilähteenä peruna on merkittävä. Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini."

Perunan kohdalla sen valmistaminen, samoin lajike ja kasvupaikka vaikuttavat hiilihydraattipitoisuuteen. Esim. monien karppaajien korvike porkkana (oivaa ravintoa sekin) on kanadalaisena lajikkeena hyvin paljon eurooppalaista hiilihydraattipitoisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruoka on itsessään arvokasta;25129408:
Peruna on täyttävää, terveellistä, jalostamatonta sekä ekologista lähiruokaa, joka _ei_ ole "turhaa" eikä "höttöä". Perunaa ei ole tarkoituskaan syödä hillitöntä kasaa kaikilla aterioilla tai edes joka päivä, mutta sitä on aivan turha

a) demonisoida
b) lytätä

Ravinnon haukkuminen "pelkäksi turhaksi hötöksi" on asenteellisesti vastenmielistä.

.

Sinulla on oma mielipiteesi, minulla on omani. Aika asenteellista tuo on sinultakin. Millä ajattelit että korvaan perunan, jos en kotimaisella lähiruualla. Harvemmin niitä porkkanoita, lanttuja, punajuuria, palsternakkoja, nauriita tms. ulkomailta tuodaan.

ja mitä muuta esimerkiksi riisi tai pasta on kuin "höttöä" vailla mitään ravintoaineita? Siitä olen kyllä kanssasi samaa mieltä että ruoka on arvokasta, mutta katson myös että syömänsä ruuan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota.

En tiedä, sanooko joku karppaukseksi sitä, että vaan jättää pois sokerin ja valkoiset jauhot. Toisaalta onhan se hiilihydraattien vähentämistä, nehän ovat täyttä nopeaa hiilihydraattia.

Mutta vaikka söisikin täysjyväviljaa ym. hyviä hiilihydraatteja, niitä voi syödä vähemmän kuin "normaalisti", ja VHH-ruokavalioon kuuluu myös vähän enemmän rasvaa kuin "normaaliin".

Ja huom., rajaton läträys rasvan kanssa on myös pienen marginaaliryhmän juttu! Keskivertokarppaaja syö rasvaa normaalin määrän, ei siis vähän kuten virallisterveellinen.

Sinulla on oma mielipiteesi, minulla on omani. Aika asenteellista tuo on sinultakin. Millä ajattelit että korvaan perunan, jos en kotimaisella lähiruualla. Harvemmin niitä porkkanoita, lanttuja, punajuuria, palsternakkoja, nauriita tms. ulkomailta tuodaan.

ja mitä muuta esimerkiksi riisi tai pasta on kuin "höttöä" vailla mitään ravintoaineita? Siitä olen kyllä kanssasi samaa mieltä että ruoka on arvokasta, mutta katson myös että syömänsä ruuan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota.

Asenteellista mitä kohtaan? Lähinnä puolustuspuhe perunalle. (Jos muuten noita juureksiasi kypsänä syöt, niin kyllä siinä perunakin menisi silloin tällöin hiilihydraattien puolesta.)

Puhuinko pastasta tai riisistä? (Ja vastaus kysymykseesi: pohjimmiltaan käypiä energianlähteitä.)

Ruoan arvostus ei viestistäsi varsinaisesti välity.

Olen aina kiinnittänyt ruoan laatuun huomiota, toisin kuin suurin osa tapaamistani karppaukseen hurahtaneista. Jopa niin paljon, etten tarvitse valmiiksi saneltuja ohjenuoria. Sokerin, vaaleat viljat ja turhat lisukkeet jätin ruokavaliossani vähälle samalla kuin lopetin lihansyönnin teininä.

Ruoka on muutakin kuin omaa oloa, kokonaisuus, joka vaikuttaa myös eettisellä ja ekologisella tasolla.

Olen viime päivinä katsonut liikaa karppeja, jotka työpaikkaruokalassa korvaavat perunan eläinkunnan tuotteilla, enkä jaksa enää kuunnella joka suunnasta tulvivaa, ravintoa vähättelevää "höttöpaska"-puhetta.

Peace.

Multa meni ohi, mitä asenteellista siinä oli. Faktaa perunasta, joka todistaa, että sitä on turha haukkua "hötöksi", mitä moni karppaaja mielellään tekee.

Virallisterveellinen on kyllä aika kaukana karppauksesta. Hiilareita suositellaan 300 g päivässä, kun karppauksessa raja menee yleensä 150 grammassa, yleisimmin karppaajat syövät 20-100 g hiilareita päivässä. Lisäksi viralliset suositukset suosittelevat todella vähärasvaista ruokavaliota, kun taas karppauksessa luonnollisia rasvoja saa käyttää suht vapaasti.

Yhteistä on tosiaan sokerin ja valkoisten jauhojen vältteleminen ja vihannesten suosiminen.

Itse urheilen paljon ja hiilarit pyörii siinä 50-100 g vaiheilla treenipäivinä. Lepopäivinä sitten vähemmän, ehkä 30-50 g.

Virallisterveellinen on kyllä aika kaukana karppauksesta. Hiilareita suositellaan 300 g päivässä, kun karppauksessa raja menee yleensä 150 grammassa, yleisimmin karppaajat syövät 20-100 g hiilareita päivässä. Lisäksi viralliset suositukset suosittelevat todella vähärasvaista ruokavaliota, kun taas karppauksessa luonnollisia rasvoja saa käyttää suht vapaasti.

Yhteistä on tosiaan sokerin ja valkoisten jauhojen vältteleminen ja vihannesten suosiminen.

Itse urheilen paljon ja hiilarit pyörii siinä 50-100 g vaiheilla treenipäivinä. Lepopäivinä sitten vähemmän, ehkä 30-50 g.

Virallisterveellisenkin kanssa on oma "järjenkäyttö" sallittu - siis että voi miettiä, mistä ne hiilarit koostuu jne.

Älyttömiä lisäaineita (eli käytännössä esim. kevyttuotteita) vastaan nyt sotii terve järkikin.

Yhteistyössä