välilihan venytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja e
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

e

Vieras
Jossain suositellaan aloittamaan välilihan venytys öljyä apuna käyttäen tms. 6 viikkoa ennen laskettua aikaa.
Onko kukaan harrastanut? Vaikuttiko olevan hyötyä? Miten sen käytännössä toteutitte? Ajatus tuntuu aika oudolta mutta toisaalta jos säästää repeämiltä niin mikä ettei...

hieroin välilihaan päivittäin vehnänalkioöljyä muutaman viikon ajan synnytystä. en tiedä auttoiko mitään, kun sitten välilihan leikkaus tehtiin joka tapauksessa...voithan tuota kokeilla, ei siitä haittaakaan ole!

että siitä on mitään apua..! eiks se oo aikalailla siitä kiinni millanen värkki on, toisilla luonnostaa löysempi tai kireämpi, enkä usko että kuudenviikon venyttely muuttaa alapäätä niin radikaalisti että siitä jotain apua olisi.

En tosiaan tiedä, tämä oli vain mielipide asiaan. mutta voihan sitä kokeilla,en vain ole kuullut että siitä apua olisi ollut.

mulla on takana kaks synnytystä. en ole kuullutkaan välilihan venyttämisestä ennen tätä! Mulla ei ole kummassakaan synnytyksessä tullu repeämiä yhtään.

Mä olen noudattanut yhdestä lapsikirjasta lukemaani neuvoa, että kun ensimmäisen kerran alkaa tuntua, että pitäis ponnistaa - odotan vielä yksi-kaksi supistusta ja alan sitten vasta ponnistaa. vaikka kätilö neuvoisikin alkamaan heti punnertamaan. Siinä kirjassa sanottiin, että vaikka ponnistussupistukset alkaa tuntua, ei paikat ole kuitenkaan vielä auki täysin ennenkuin pari supistusta myöhemmin. Lisäksi siinä neuvottiin ponnistamaan ""vatsasta eikä peräsuolesta"", perusteluin että ei ne vauvat peräsuolesta synny vaikka kätilöt neuvookin ponnistamaan kuten vessassa =)
En tiedä onko näistä neuvoista ollut hyötyä vai ei, mutta tikkauksesta en siis tiedä mitään vaikka kahden lapsen äiti olenkin.

Mun käsittääkseni tuossa nyt ei ihan suoranaisesti ole tarkoitus venyttääkkään sitä välilihaa niin että se synnytyksessä auttaisi, siellähän se venyy ihan eri luokassa. Mutta säännöllisen hieronnan ja öljyämisen pitäisi tehdä välilihasta joustavampi, ja kai myös jollain lailla opettaa rentouttamaan alapäätä. Yleensä öljyhierontaa suositellaan jostain viikolta 34-36 eteenpäin.

Tuota varten on saatavilla omia öljyjäkin, weledalla taitaa olla ja apteekissakin myydään jotain, olikohan ceridalilta...

Käytin Weledan välilihaan tarkoitettua öljyä just jostain 34 tai 35 raskausviikolta lähtien ja 3 tikkiä tuli silti. Tai sit juuri siksi ei tullut enempää... Tiedä häntä! En voi sanoa, että öljyn käytöstä kauheasti haittaakaan on mitä nyt kukkaro kevenee hieman.

Olen auttanut maailmaan toistatuhatta lasta, mutta en ole koskaan kuullutkaan, että neuvotaan ponnistamaan peräsuoleen päin, vaikka juuri sinne päin se vauvan pää ensin työntyy ja sitten alkaa kevyesti nousta ylöspäin kohti sitä oikeaa reikää.Joku vanha tyhmä ehkä voisi näin sanoa. Huono sakä sinulla.
Tottakai öljyäminen ihoa vahvistaa ja opettaa rentoutumaan ja samalla saa päähänsä se suunnan, mistä tullaan. Aina on naisia, joilla vauva suorastaan lipsahtaa ulos, ettei meinaa saada kättä eteen.

Kun kohdunsuu saadaan aukeamaan siellä syvällä sisällä, kyllä se vauva aina välilihan puolesta ulos saadaan, tavalla taikka toisella. Kertaus anatomian kirjasta tekee asian selvemmäksi.Ennen vanhaan ei isoja repeämiä ollut lainkaan. Yhden muistan, mutta episiotomia tehtiin helposti. En myöskään muista, etteivät ne olisi poikkeuksetta parantuneet.

Jos peppuun on laitetty kolme tikkiä se on käytännössä napakymppitulos.
Tikkejä pannaan tarvittaessa moneen kerrokseen ja 20- 30 kpl on ihan keskiverto tulos. Perineumissa on hyvä verenkierto niinkuin tiedätte ja kudos parantuu hyvin.

Eihän ole lainkaan tyhmä idea panna mies öljyämään joka ilta, samalla voi öljytä jalatkin.

Pelkäsin tuota repeämistä ja yritin tuota hierontaa. Paskat =) tunsin itseni aivan ääliöksi, kun ison mahani kanssa, yritin vessassa äheltää peukalot rasvassa ja etuvärkkiä tavaoitellen. Ei siitä mitään tullut.

No repesin pahasti eli suosittelen tuota yrittämään.

Ja itse kuuntelin juttuja, ja ystäväni sanoi että hän yritti kakkia pidätellä ja heti kun hän ei välittänyt, niin lapsi syntyi.

Itse ponnistin samoin ""paskalla"" ja kätilö sanoi että harvinaista että joku osaa ponnistaa heti oikein!!

No itse en ""tietoisesti"" ponnistanut vaan kroppa ponnisti itse, eli tavallaan automaattisesti tuli kokovartalokramppeja. Lisäksi ""luojan kiitos"" epiduraali auttoi ja loppuvaihe oli kivuton. Tuskin nuo ponnistukset olisi menneet omalla painollaan, jos olisi sattunut. Kätilö sanoi että ponnista kivun yli. Sanoin vain, ettei satu ja etten ""itse"" tee mitään. Ne vaan tulee jostain ;)...

Itse suosittelen lämpimästi tuota hierontaa, ja ponnistakaa ihmeessä kuten paskalla olisitte!! Mutta nämä ovat vain oma mielipiteeni!

Joo mulla oli toinen synnytys ja kätilöt sanoivat että ei tarvitse leikata enää välilihaa..mulla kuitenkin senverran pienet paikat, että repesin pahasti..oli viikon tosi vaikea käydä vessassa..tarvitsin antibioottihoidon, kun haava tulehtui..

Synnytyksen kävin läpi suht luomusti..sain vain akvarakkuloita ja yhden kohdunkaulan puudutteen..auttoi puoli tuntia, vei terävimmän kivun pois..ponnistaessa pidätin ja yritin, mutta kirveli niin P:::::sti ja repesi silti.

Mulla ei tarvinnut välilihaa leikata, sisemmälle tuli pari tikkiä. Onneksi näin. Luulen että tässä auttoivat:
- vauvan pienehkö pää, 32cm
- puolen tunnin ponnistelu, ei tullut liian nopeasti ja paikat ehti sopeutumaan
- alapään lämpimällä hautominen synnytyksen puolivälissä
- myös tuo venytys ennen synnytystä

Pelkäsin synnytyksessä juuri eniten tuota pahaa repeämistä. Käytännössä venyttelin alapäätä hieromasauvalla ja liukasteella. En olisi sormia sinne saanut tai viitsinyt miestä hommaan pyytää. Tätä tein ehkä 5 kertaa viikossa n. 4vkon ajan ennen laskettua aikaa.

Anteeksi vaan, mutta et sinä nyt kovin pahasti ole revennyt jos tikkejä ei ole tarvittu ja vaan viikon olet ollut kipeä :) Pahaltahan sekin tietty tuntuu, mutta minusta tosi pahoista repeämistä puhutaan sitten kun tikkejä on kymmeniä ja repeämä on ainakin toista astetta. En siis halua mitenkään vähätellä kipujasi, mutta kai tiedät että synnytyksessä voi joskus revetä peräsuoli ja sen sulkijalihaksetkin...

Yhteistyössä