Välilihan repeäminen

• Viestiketjun aloittaja Viivuska
  • Ensimmäinen viesti
Viivuska
Nyt synnytyksestä 6 vuorokautta ja minulta repesi väliliha ja jotain laapioita, käsitin et jotain emättimen reunoja tai jtn. Repeämät toisen asteen repeämiä. Tikkejä tuli jonkin verran, en tiedä tarkalleen kuin monta. Lääkäri sanoi et hyvä, että repesi ettei tarvinnut leikata.

Noh, itse asiaan, kuinkahan kauan voin olla kipeänä? Kivut ei ole sietämättömiä mut välillä pitää ottaa särkylääkettä. Soitin sinne lapsivuodeosastolle ja sanoivat et voi olla kipeänä vielä pidempäänkin ja varsinkin kun kotona tulee liikuttua enemmän. Istuminen onnistuu joten kuten ja kävelykin, välillä on sellaista painetta ja sitten kiristystä/kutitusta, olettaisin et tikit alkavat sulamaan tai jtn. Virtsaputkella on myös erilaisia tuntemuksia ja olettaisin et johtuu siitä kun katetroitiin pariin otteeseen? Ajattelin vain, että missä vaiheessa pitäisi huolestua. Huomenna soitan neuvolatätin kotikäynnille joka voisi kurkata alapäähänkin. Sairaalassa ainakin oli kaikki vielä ok. Kakkakin huilannut kun rennosti ottaa ja syö luumuja.

Jos teillä on kokemusta samasta asiasta niin kertokaa. Masuunkin sattuu välillä, mutta sekin varmaan normaalia kun se ei ole kokonaisvaltaista tunnetta.

Mulla tuli kaksi pahaa toisen asteen repeämää. Toinen oli sellainen hevosenkengän muotoinen emättimen suulla oleva ja toinen emättimen vasenta reunaa pitkin pohjaan asti ulottuva.. vertakin valui lattioille 3L. Tikkien määrästä ei tietoa. Kävelin kuitenkin jo synnytystä seuraavana päivänä, enkä jäänyt myöhemminkään sänkyyn makaamaan, että koko ajan olen liikkeelllä ollut ja vauvaa hoidellessä jouduin istuskelemaan paljon, apuna mulla oli sellainen rengas tyyny. Virtsaaminen ei kirvellyt kuin ekoina päivinä ja silloinkin mielestäni yllättävän vähän.

Kun 5 viikkoa synnytyksestä oli kulunut niin alapääni on normaalin tuntuinen ei siis satu tai kirvele tai mitään, siinä 4 viikon paikkella tuntui inhottavalta kun tikit kiristi, nyt on tikit sulaneet kokonaan pois ja viikon kuluttua mulla on jälkitarkastus. Mutta joo kaipa tuo on ihmisestä ja kipukynnyksestäkin kiinni. Mutta mulla ainakin olo parani jos ei nyt päivittäin niin ainakin aina viikon aikana parantuminen edistyi mukavasti.

mulla oli todella iso epparihaava ja muutaman päivän jälkeen repesi yli puoliväliin auki eli tikit petti.haava oli siis pohjiaan myöden auki.kipu oli hirvittävä ja lääkkeet ei auttaneet.ainut mikä toi helpotusta oli tiheä suihkutus ja ilmakylvyt.kun vuoto vähän väheni ,nukuin pyyhekasan päällä ilman housuja yöt.
pissaaminen ja isot hädät tehtiin suihkun kera.

lepo on myös tärkeää eli älä vaan istu pitkiä aikoja suoraan haavan päällä vaan kevennä ainakin toiselle kankulle.itse imetin paljon sängyllä kyljellääm.mulla oli myös uimarengas pyllyn alla liki kuukauden.pitkään paranemisen jälkeen oli kuitnaa,kirvelyä ja pistelyä.kipuakin.

Yhteistyössä