välilihan leikkaus

  • Viestiketjun aloittaja kira
  • Ensimmäinen viesti
Episiotomia
Mulle kätilö sanoi, että ensikertalaisilla leikataan yleensä aina (Tays). Eikä sitten muuten enää tuntunut missään siinä vaiheessa, puudutettiinkin ensin.
 
wenge
Kätilö sanoi (Espoo), että tilanteen mukaan, pahoja repeämisiä yritetään välttää leikkaamalla. Mut kuten edellinen kommentoi: se ei todellakaan siinä vaiheessa enää satu. Multa leikattiin, koska kätilö katsoi parhaimmaksi, tosin itse en sitä siinä vaiheessa edes tiennyt.
 
***
Kyl ne kätilöt on niin kokeneita,et tekee episiotomian,jos tarve vaatii.Ja se välilihan leikkaus ei kyllä mulla tuntunu missään,ku oli puudutettu.
Repeämiä saattaa tulla,jos on ns.syöksysynnytys eli lapsi syntyy tosi nopeasti.Mut se on ainaki esikoisen syntyessä harvinaista.Yleensä ensisynnytykset kestää vähän pitempään.
 
TM
Kun lapsen pää alkaa kiristää ja venyttää välilihaa, se puudutetaan ja episiotomia (=välilihan leikkaus) leikataan vain hyvin harkitusti. Episiotomiaan johtavia syitä voivat olla; lasta uhkaava hapenpuute, imukuppi synnytys, lapsen koko tai äidin repeytymisvaara. Kun lapsen pää syntyy vähitellen niin äidin kudokset ehtivät venyttyä ja repeämävaara pienenee jolloin episiotomiaa ei tarvitse tehdä. Lapsen pään synnyttyä kätilö auttaa vauvan hartioita syntymään, vartalo seuraa yleensä helposti kainaloista vetäen.

Näin sen pitäisi olla, mutta useilla synnäreillä leikkaus tehdään rutiininomaisesti vaikkei tarvetta olisikaan! Minulle sitä ei onneksi tehty ja niinpä ei ollut istumaongelmiakaan...
 
MM
En tiedä missä asut, mutta esim. Helsingissä nykyinen suositus on, että mieluummin pieni repeämä kuin leikkaus. Leikkaus tehdään aina samaan paikkaan, eikä välttämättä auta optimaalisesti jos lisää tilaa tarvitaan. Jos repeämä tulee, se tulee siihen paikkaan johon anatomisesti tilaa tarvitaan, ja paranee kyllä pian. Väliliha on siinä vaiheessa niin piukeena ettei kai tunnu, itselläni vaikutti epiduraali vielä tuossa vaiheessa niin hyvin että kokemusta mahdollisesta kivusta ei kyllä ole. Näin siis Naistenklinikalla.
 
P
Itselläni ensi synnyttäjänä nopea synnytys niin kätilö totesi, että nyt laikataan, eikä siihen ollut vastaan sanomista ja lapsi syntyikin heti sen jälkeen. sain epiduraalin saliin mennessäni niin eipä tuo leikkaus tuntunut missään. Jälkeen päin olin kyllä kipeänä, kun yksi tikki repesi ja tulehtui kesäaikaan.
 
tytti75
Minulta ei leikattu välilihaa synnytyksessä vaan kätilö antoi ns. luonnollisen repeämän tulla. Jonkun verran tikkejä ommeltiin mutta paranivat nopeasti, leikattu haava kuulemma voi olla kipeämpi ja paranee hitaammin?
 
Ulpu
Minulla leikattiin siinä vaiheessa, kun jouduttiin ottamaan imukuppi avuksi. Puuduttivat vasta hieman ennen leikkaamista, joten puudutus ei juurikaan ehtinyt tehota, mutta ei sillä ollut mitään väliä siinä tilanteessa...
 
Tiinuli
Minulla kolme synnytystä takana, neljättä odotan. Kahdessa ensimmäisessä (Kys) leikattiin. Toisessa oli pakko vain sen vuoksi, kun lapsi oli niin iso. Aika nopeasti paranivat eikä jäänyt karmeampia arpia. Siskollani ei leikattu ja repesi peräaukkoon päin vahingoittaen sulkijalihasta. Nyt korjattu kahteen kertaan.

Nyt ei liene ""pelkoa"" leikkuusta, vaikka ei sitä ainakaan kivun takia kannata pelätä. Tiheä suihkuttelu synnytyksen jälkeen auttaa kummasti.
 
Eräs
Minulta ei leikattu, vaan ponnistin hitaasti ja näin välilihaa venytettiin. Pieni repeämä tuli, mutta kuulema oli paljon pienempi haava, kuin leikkaushaava. Neljä tikkiä tuli. Parantui äkkiä ja ei jäänyt rumia jälkiä. Tuntuu normaalilta.

 
Nenna
Mulla leikattiin esikoisesta ja kakkosesta. 2 tikin haavat tuli kummastakin. Tosi kakkosen jälkeen sanoivat ettei olis tarvinu leikata. Kaikis iljettävint siin on tikkienlaitot,kun mulla ei kummallakaan kertaa kerinny puudutus tehoon...se kiva,liki u:n mallinen neula,jaiks! =/
 
lullukka
Leikattu on molemmissa synnytyksissä. Nopeat synnytykset ja ponnistusvaihe hetkessä ohi. Luulen, että olisin revennyt jos ei olisi leikattu. Ekalta leikkasivat pitkän viillon. Hyvin paranivat :)
 
Lahja
hih... Ei jää repeämä ""roikkumaan"". Kyllä ne tikataan entistä ehommaksi.
Ja tosiaan Kätilöopistolla suositaan luonnollista repeämää, eikä leikata turhaan. Repeämät paranee nopeammin. Muistan, kun epäilin tätä kovasti, kuulostaa niin ällöltä repeäminen, mutta ei ainakaan mulle jäänyt mitään traumoja. Pari repeämää ja muutamia tikkejä, paranivat hyvin. Kätilö lämmitti kuumilla pyyhkeillä välilihaa juuri ennen. Mitään muuta puudutusta ei ollut, enkä osannut kaivata.
Joku sanoi joskus, että Suomen synnärit jakaantuvat kahteen eri koulukuntaan tässä asiassa, toiset leikkaa lähes aina ja toiset ei. Ei kannata miettiä koko asiaa etukäteen, kyllä ne kätilöt hoitaa hommansa.
 
mami82
Synnytin esikoisen kättärillä, oli syöksysynnytys. Ei leikattu vaan annettiin revetä ja tuloksena viisi tikkiä häppärissä ja reilut viisi välilihassa. Haavat paranivat tosi hyvin, ainoo et häppäristä repesi tikki ja siihen jäi "" halkeama"" Ei kyllä ole haitannut menoa ollenkaan ;)
Välilihan repeäminen ei tuntunut ollenkaan kun kerkesivät puudutuspiikin siihen laittaa, mut häpyhuulen repeäminen kirpasi.
Taidan tässä toisessa synnytyksessä vaatia puudutuspiikin joka paikkaan....=)
 
...
Ei sais lukea näitä, mua pelottaa ihan kauheasti, sama se kumpi on kyseessä repeäminen vai leikkaus. Mä en kyllä ikinä tule selviämään synnytyksestä! Pelkkä ajatus on ihan kauhea! =o(
 
Nunnu
Ei sitä kannata pelätä!

Multa ei leikattu epparia vaan annettiin vauvan pään venyttää tiensä ulos pikku hiljaa ponnistaen (ponnistusvaihe 49 min)
Ei tullut kuin pieniä repeämiä häpyhuuliin ja emättimeen, välilihaan ei ollenkaan. Tikkaus kirpaisi vähän, mut vauva rinnalla lievitti kipua -kun sitä ihaili ja tunsi tehneensä suuren työn ja palkinto oli maailman paras :D
 
miima84
olin ensisynnyttäjää, ponistus vaihe kesti 21 minuuttia. välilihaa ei leikattu, mut ei myöskään revennyt. neljä tikkiä sain toiseen häpyhuuleen. en edes huomannut pientä repeämää. parantui nopeasti, eikä ollut istumis ongelmia.
 
rea
Mulle kävi niin ""kivasti"" että välilihaa jouduttiin leikkaamaan tosi paljon (iso vauva, imukuppisynnytys). En edes tiedä montako tikkiä sain, mutta tunnin se kätilö mua ompeli! Haavan paranemiseen meni kuukausi, eli kuukauteen en pystynyt istumaan. Se oli kyllä kamalaa. Ihan jo pelottaa miten seuraava synnytys.
 
Ulpu
Ei tosiaan kannata lukea näitä, jos muutenkin jo jännittää. Muista, että kerrottuna asiat voi kuulostaa pahemmalta kuin onkaan =)
Välilihan leikkaus ei siinä synnytyksen säpinöissä tuntunut ainakaan minusta kovin kummoiselta, siinä se meni sivussa. Ompelunkin kestin aivan hyvin, kun tiesin, että JES! nyt se on ohi!
 
äiskä
Näin on, en edes huomannut välilihan leikkausta siinä ponnistaessa. Vauvani oli iso joten ihan hyvä että episiotomian tekivät, se ei ollut ollenkaan kivulias jälkeen päin ja parani hyvin. Ystävälläni ei tehty ja hän repesi peräsuoleen asti ja paraneminen kesti kauan (onneksi sentään peräsuoli ei revennyt, se olisi ollut pahempi juttu) ja mahdolliset seuraavat lapset tulevat hänelle sektiolla.
 

Yhteistyössä