välilihan leikkaus (LKS)

• Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
mietin
Onko totta, että jos väliliha joudutaan leikkaamaan, se leikataan ilman puudutusta? JOstain ois jäänyt semmoinen, kuin olisin kuullut, että ainakin LKS näin toimii.
Tietääkö joku?

Kyseleepi synnytystä paljon miettinyt ja pelkäävä...

Minulle laitettiin paikallispuudutus, kun väliliha leikattiin, enkä tuntenut mitään. Samoin puudutusta laitettiin, kun haava ommeltiin umpeen. Olin itsekin kuullut ennen synnytystä, että puudutusta ei ehkä anneta, mutta ilmeisesti OYS:ssa se "kuuluu asiaan" :)

-satu- harmaana
mulle välilihanleikkaus tehtiin ilman puudutusta (olin keski-suomen keskussairaalas). Mutta se kyl tehtiin (ainakin mulle) ponnistusvaiheessa,koska kätilö kattoi ettei vauveli mahtuis kunnol tuleen....enkä kyl tuntenut koko leikkausta!!!!!!oli sen verran paikat hellänä... :whistle: :whistle:

Olen kans kuullut, että vaihtelee eri paikoissa, toisissa saa puudutuksen, toisissa ei. Ehkä sairaaloiden sisälläkin vaihtelee. Empä tiedä, mistä johtuu... Ylipäätään se, että tehdäänkö välilihan leikkausta vai katsotaanko, että repeääkö edes luonnostaan, vaihtelee kanssa eri sairaaloissa todella paljon. Tätäkin eroa olen kovasti mietiskellyt, että mistä johtuu. Ei ne äidit niin erilaisia voi eri sairaaloissa olla, vaan kysymyksessä on lääkäreiden mieltymykset (mun mielestä). Välillä tuntuu, että kun synnytys kuitenkin aina sattuu enemmän tai vähemmän, niin sen varjolla voi sitten äidin laittaa kärsimään vaikka kuinka paljon lisää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2004 klo 11:23 -satu- harmaana kirjoitti:
mulle välilihanleikkaus tehtiin ilman puudutusta (olin keski-suomen keskussairaalas). Mutta se kyl tehtiin (ainakin mulle) ponnistusvaiheessa,koska kätilö kattoi ettei vauveli mahtuis kunnol tuleen....enkä kyl tuntenut koko leikkausta!!!!!!oli sen verran paikat hellänä... :whistle: :whistle:

Minulle tehtiin myös ilman puudutusta ponnistusvaiheen aikana, enkä kyllä tuntenut sitä lainkaan. Oli vain helpotus kun sen jälkeen lapsi saatiin nopeammin ulos. Ei sitä leikkausta enää siinä vaiheessa tunne, lapsen pää kuitenkin painaa ja puuduttaa välilihaa. :)

hanna016
Välilihan leikkausta tuskin huomaat, tehtiin se puudutuksessa tai ei. Kipu ei tunnu siinä vaiheessa, koska paikat niin "pinkeinä" jo siinä vaiheessa. Taitaa olla lähinnä psykologista se puudutus...Synnytin ensimmäiseni Kemijärvellä ja välilihaa leikattaessa ei puudutettu, enkä huomannut mitään. Muut 3 lasta syntyneet LKS:ssa, mutta niissä ei tarvinnut leikkausta tehdä.

mimosa
Isommissa sairaaloissa tuo välilihan leikkaus tehdään edelleen aika rutiinilla suurimmalle osaa ensisynnyttäjistä, kun taas pienemmissä sairaaloissa pyritään esim. lämpimien vesikääreiden avulla pehmittämään ja rentouttamaan välilihaa ja näin välttymään välilihan leikkaukselta.

Mutta jos välilihanleikkaus pelottaa niin laita omiin synnytystä koskeviin toiveisiisi pyyntö että jos JOUDUTAAN leikkaamaan niin silloin ensin paikallispuudutus. Suurin osa välilihanleikkauksen kokeneista kyllä sanoo ettei ko. toimenpide tuntunut lainkaan, mutta on niitäkin jotka sen ovat tunteneet ja kipeästi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2005 klo 02:00 mimosa kirjoitti:
Isommissa sairaaloissa tuo välilihan leikkaus tehdään edelleen aika rutiinilla suurimmalle osaa ensisynnyttäjistä, kun taas pienemmissä sairaaloissa pyritään esim. lämpimien vesikääreiden avulla pehmittämään ja rentouttamaan välilihaa ja näin välttymään välilihan leikkaukselta.

Mutta jos välilihanleikkaus pelottaa niin laita omiin synnytystä koskeviin toiveisiisi pyyntö että jos JOUDUTAAN leikkaamaan niin silloin ensin paikallispuudutus. Suurin osa välilihanleikkauksen kokeneista kyllä sanoo ettei ko. toimenpide tuntunut lainkaan, mutta on niitäkin jotka sen ovat tunteneet ja kipeästi.
Mielestänu TYKS on isompi sairaala ja ei mull ainakaan rutiinilla leikattu välilihaa.... Vaikka ensi kertalainen olinkin...

Yhteistyössä