välilihan leikkaamisesta

Ajattelin kirjoittaa varsin oman kokemukseni.. Sain ystävältäni neuvon ensimmäisen raskauden aikana että kannattaa voidella pari kuukuautta ennen synnytystä välilihaa joka ilta Ceridal- öljyllä, se pehmentää välilihaa ja auttaa synnytyksessä. Ajattelin kokeilla ja se todella auttoi. Sanoin synnytykseen mennessä että ei leikata välilihaa ellei ole ihan pakko ja vauva syntyi hyvin ilman leikkausta, pienen pieni haava tuli. (kätilö sanoi että haava oli alle kolmannes siitä mitä leikkaus olisi ollut.) Joten suosittelen uusille äiseille että kannattaa kokeilla, ei se ainakaan pahenna tilannetta ja toipuukin sitten paljon paremmin ja nopeampaa jos ei tarvi välilihaa leikata..
 
Tästä ollaan ammattipiireissä vähän kahta mieltä. Mitään tieteellisesti todistettua apua tästä öljyämisestä ei ole. Aikaisemmin varsinkin ensisynnyttäjien väliliha leikattiin rutiinisti mutta nykyään vältetään leikkaamista. Todennäköistä siis on että turhia leikkauksia on tehty paljon. Ihmisen kudostyyppi on suurin vaikutaja siihen tarvitaanko leikkausta ja kuinka helposti tulee repeämiä. Mitään haittaa rasvauksesta ei ole, mutta ei välttämättä hyötyäkään.
 
mulla leikattiin sen takia, että käytössä oli imukuppi. Jos ei olisi ollut, niin ei olisi leikattukaan, kuulemma. Enkä mitään öljyillyt. Tuo on mun mielestä vähän sama homma kuin raskausarvetkin: joillekin tulee, joillekin ei, ei riipu rasvailuista.<br><br>
 
Äiti-76
Esikoisesta väliliha leikattiin ja olin hirvittävän kipeä monta viikkoa enkä pystynyt istumaan. Sen seurauksena alapäässäni on sama karmea paineen tunne nyt jokaisten kuukautisten aikaan. En siis öljynnyt paikkoja.
Nyt kun toista kovasti toivotaan, ajattelin, että jos tärppää niin alan kyllä öljytä. Neuvolasta saamissani ohjeissa tuollon ekaa odottaessani neuvottiin öljyämään, tiedä sitten onko siitä hyötyä. Oli tai ei niin meinaan kuitenkin kokeilla.
 
kata0405
Ajattelin kertoa oman kokemukseni välilihanleikkauksesta, kun ensimmäinen oli imukuppi synnytys jouduttiin leikkaamaan. Lasta en omin avuin olisi lääkärin mukaan saanut. Toinen oli helpompi, en revennyt eikä leikattu. Synnytysten väli oli 1v ja 3kk. Tosin tyttö oli paljon pienempi kuin poika. En öljyillyt kummallakaan kerralla.
 
jenni87 harmaana
Ei leikattu, enkä rasvaillu. Ulos tuli kun saippuapala, helposti ja ilman suuria repeämisiä. Parilla "pintanaarmulla" pääsin... vauva oli kumminkin yli 4kg ja pääkin 37cm... Taitanee olla kiinni ihan ihmisestä, kudostyypistä jne. Aivan kuten raskausarpienkin kanssa... :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2006 klo 19:38 vieras kirjoitti:
Tästä ollaan ammattipiireissä vähän kahta mieltä. Mitään tieteellisesti todistettua apua tästä öljyämisestä ei ole. Aikaisemmin varsinkin ensisynnyttäjien väliliha leikattiin rutiinisti mutta nykyään vältetään leikkaamista. Todennäköistä siis on että turhia leikkauksia on tehty paljon. Ihmisen kudostyyppi on suurin vaikutaja siihen tarvitaanko leikkausta ja kuinka helposti tulee repeämiä. Mitään haittaa rasvauksesta ei ole, mutta ei välttämättä hyötyäkään.
Totta puhut, että kudostyyppi on se ratkaiseva tekijä. Mä öljysin välilihaa ahkerasti, mutta siitä huolimatta se jouduttiin leikkaamaan ja tuli vielä kolmannen asteen repeämätkin. Synnytystä edeltävänä päivänä gyne sanoi sisätutkimusta tehdessään, että on tiukat lihakset ja pitkä synnytys edessä. Ei arvannut kuitenkaan, että repeämät olis niin pahat.
 
janni75
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 10:52 Lillamor kirjoitti:
Juu, minäkin öljysin ja välilihaan tuli yhden tikin nirhauma... repesin sitten ylhäältä kymmenien tikkien verran. Pitänee seuraavalla kerralla öljytä koko toosa :)
*reps*
 
janni75
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 13:39 Tyhmä kirjoitti:
Missäs kohti tää väliliha oikeen on????
Tyhmä ja kokematon
selitä nyt sitte tässä sillee siististi :kieh: emättimen aukon reuna, alapuolella. korjatkaa jos oon väärässä B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 09:55 janni75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 13:39 Tyhmä kirjoitti:
Missäs kohti tää väliliha oikeen on????
Tyhmä ja kokematon
selitä nyt sitte tässä sillee siististi :kieh: emättimen aukon reuna, alapuolella. korjatkaa jos oon väärässä B)
nii, eiks se oo oikeestaan koko emättimen ja peräsuolen välinen lihas/alue, mutta se leikkausviilto tulee emättimen puolelle.
 

Yhteistyössä