Vaatteiden väri kertoo suoraan lapsen sukupuolen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitää olla pinkkiä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pitää olla pinkkiä?

Vieras
Tästä nyt on varmaan keskusteltu aikaisemminkin, mutta en voi olla mainitsematta kun vasta käytiin tytön kanssa neuvolassa ja oli uusi terkka joka ei ollut meitä ennen nähnyt. Olimme vielä ulkovaatteissa käytävällä kun terkka tuli ja tervehti ja sanoi että teitä en varmaan kuitenkaan odota kun tänne pitäisi tulla tyttö. Sanoin sit et kyllä tää tyttö on ja terkka pyyteli hämillään anteeksi...
Ja mitä tytöllä oli päällä? Kokovihreä välikausiasu (takki ja housut), mustat kumpparit ja punaraidallinen pipo. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun meidän tyttöä on luultu pojaksi, mm. Ticketin ruskea toppahaalari (jonka hupusta näkyy pinkki-vihreä kuviovuori) on automaattisesti muuttanut lapseni sukupuolen :)
Puen lapseni tyttöjen tai unisex vaatteisiin, mutta käytän pääasiassa muita värejä kuin vaaleanpunaista ja pinkkiä, koska en itse oikein pidä niistä. Sitten kun tyttö on tarpeeksi vanha sanomaan mitä haluaa, saa hän myös noita värejä jos tahtoo, mutta niin kauan kun ei osaa vaatia, en niitä hänelle pue. Olenko joku ihmeellinen poikkeustapaus? Moni aikuinen nainen käyttää ulkovaatetuksessaan mustaa, ruskeaa, tummaa vihreää, sinistä, miksi nämä värit ovat lapsilla automaattisesti poikien värejä? En toki loukkaannu jos joku lastani pojaksi luulee, mutta huvittaa kyllä kuinka syvällä nämä ennakkokäsitykset ovat...

Mä olen miettinyt miltä lapsesta mahtaa tuntua kun esim tytöstä puhutaan poikana. esim kaupassa joku mummeli tulee kehumaan kun on niin nätti poika...
Meillä nyt vielä tyttö ei moista ees tajua, mutta kuitenkin.
Ja juu, meillä myös välillä pojan vanhoja haalareita jne.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Mä olen miettinyt miltä lapsesta mahtaa tuntua kun esim tytöstä puhutaan poikana. esim kaupassa joku mummeli tulee kehumaan kun on niin nätti poika...
Meillä nyt vielä tyttö ei moista ees tajua, mutta kuitenkin.
Ja juu, meillä myös välillä pojan vanhoja haalareita jne.

Tuo on sentään vielä tasa-arvoista, että poikaa sanotaan nätiksi. Sellaistakin on nähty, että sama lapsi on pukeutumisesta riippuen joko "reipas, raisu, vilkas poika" tai söpö, sievä, herttainen tyttö".

sama täällä,puen tyttöä(9kk) usein unisex- tai "poika"väreihin,ja monesti huomaa kuinka ihmiset miettii,että kumpihan lapsi on. On kuitenkin hyvin tyttömäinen piirteiltään jne,niin hämmentää vieraita,kun ei heti ole vaaleanpunaista kertomassa sukupuolta...
Meilläkin vk-haalari limenvihreä ja toppahaalari sini-vihreä-valkoinen,joten ei tosiaan voi heti päätellä onko tyttö vai poika. Toki vaaleanpunaista ja pinkkiäkin vaatekaapista löytyy,paljonkin,mutta paljon on muutakin väriä.
Ihmiset ovat niin tottuneet muodostamaan käsitystä toisista ihmisistä ulkoisen olemuksen perusteella,että vaikea on alkaa noita tapoja muuttamaan,edes itsessään... Usein itsekin helposti lankeaa vastaavaan erotteluun vaatetuksen värin perusteella :)

no ei kerro,puistossa tapasin äidin joka aina tarkoituksella pukee lapset,n.4-5v.,poijalle punaiset vaatteet ja tytölle siniset ja itekki kyllä eka kerran ku näin nii erehdyin luulemaan että punapukuinen ois tyttö ja sinipukuinen ois poika.

Alkuperäinen kirjoittaja too:
Hih,mulla oli tyttö vaaleanpunaisissa vaatteissa ja kauppakeskuksessa siivooja ihasteli sööttiä poikaa...en kyl ois poikaa niihin vaatteisiin laittanut.

Hehe, hyvä jos välillä näinkin päin :D
Tosin tästäkin huomaa itsellään olevan ennakkokäsityksen, siis en minäkään poikaa kokopinkkiin pukisi mutta tytön voin pukea mihin väriin tahansa.

mistähän se sitten nykyaikana tulis erottaa ne tytöt ja pojat toisistaan? Nykyään todella monella pojalla annetaan kasvaa todella "herttaset" tyttökiharat, siihen vielä punaiset vaatteet niin avot! :D

Eikä ne tyttömäiset tai poikamaiset piirteet monestikkaan avaudu kenellekkään muulle kun vanhemmille.

Järkyttävintä on just kun lapset laitetaan sisarusten vanhoihin vaatteisiin vaikka toinen poika ja toinen tyttö.

Mistäs meinaatte myöhemmin löytää niitä neutraaleja vaatteita? Ehkä jostain erikoisliikkeistä, jotka myy merkkivaatteita, mutta perus Henkkamaukat on kyllä niin selvästi joko tyttöjen tai poikien mallistoa. Mulla ei olisi varaa ostaa kahdelle lapselle jotain erikoiskalliita vaatteita vain sen takia, että löydän mahdollisimman neutraalin. Ja miksi pitäisikään. Tyttö haluaa vaaleanpunaisia paitoja, missä prinsessan kuvia ja pikkuveljensä on aivan onnessaan auto- tai traktoripaidoista.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
mistähän se sitten nykyaikana tulis erottaa ne tytöt ja pojat toisistaan? Nykyään todella monella pojalla annetaan kasvaa todella "herttaset" tyttökiharat, siihen vielä punaiset vaatteet niin avot! :D

Eikä ne tyttömäiset tai poikamaiset piirteet monestikkaan avaudu kenellekkään muulle kun vanhemmille.

Järkyttävintä on just kun lapset laitetaan sisarusten vanhoihin vaatteisiin vaikka toinen poika ja toinen tyttö.

Öö, voisikohan pojan ja tytön erottaa toisistaan vaikka nimen perusteella?

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

Joo...muksu on kuitenkin joku Käpy, Ruu tai Joa :D

No jos se nimi ei ihan lue toppatakissa niin ei, vai hoetko sitä nimeä kokoajan vieraillekkin?.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Joo...muksu on kuitenkin joku Käpy, Ruu tai Joa :D

Ai pentele! Sitten meneekin hankalaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistäs meinaatte myöhemmin löytää niitä neutraaleja vaatteita? Ehkä jostain erikoisliikkeistä, jotka myy merkkivaatteita, mutta perus Henkkamaukat on kyllä niin selvästi joko tyttöjen tai poikien mallistoa. Mulla ei olisi varaa ostaa kahdelle lapselle jotain erikoiskalliita vaatteita vain sen takia, että löydän mahdollisimman neutraalin. Ja miksi pitäisikään. Tyttö haluaa vaaleanpunaisia paitoja, missä prinsessan kuvia ja pikkuveljensä on aivan onnessaan auto- tai traktoripaidoista.

No ihan vastasyntynyt ei vielä osaa valita..?
On meillä ainakin ihan H&M haalari 56cm, beige eli aika neutraali.
Valkoiset velourpotkarit Lindexistä hillityillä mikki-kuvilla... Ihan sopii tytölle ja pojalle.
Nuo nyt on vaan muutama esimerkki, mutta kyllä niitä löytyy. Suurin osa toki sukupuolen mukaan, mutta varmasti neutraaliakin löytyy.

No jos se nimi ei ihan lue toppatakissa niin ei, vai hoetko sitä nimeä kokoajan vieraillekkin?.

Jos ihmiset eivät tiedä lapsesi nimeä eivätkä aio sitä missään vaiheessa kysyä, tuskin he kovin paljon tekevät silläkään tiedolla, onko kyseessä tyttö vai poika.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

No ihan vastasyntynyt ei vielä osaa valita..?
On meillä ainakin ihan H&M haalari 56cm, beige eli aika neutraali.
Valkoiset velourpotkarit Lindexistä hillityillä mikki-kuvilla... Ihan sopii tytölle ja pojalle.
Nuo nyt on vaan muutama esimerkki, mutta kyllä niitä löytyy. Suurin osa toki sukupuolen mukaan, mutta varmasti neutraaliakin löytyy.

Kysyinkin, että mistä MYÖHEMMIN meinaatte löytää niitä neuraaleja vaatteita. Vauvoille niitä toki löytyy vaikka mistä ja juuri noita värejä, jotka mainitsit. Mutta kun lapsi kasvaa ohi vauvaiän, niin sen jälkeen mun mielestä perusvaatevalikoima on aika sukupuolisidonnainen. Mä olen ihan yksittäisiä, lähinnä yksivärisiä ja kuvattomia punaisia pystynyt kierrättämään sisarusten kesken, mutta pääsääntöisesti harvassa ovat olleet ne vaatteet, jotka tytöltä jäisi pojalle. Erityisesti haalarit olisi kiva kierrättää.

Pikkulapsillehan ne prinsessat ja traktorit todellakin on ja sen ajan voi pukea neutraalimminkin ja tähän riittää jopa ihan pienituloisen rahat :)

Ja mitäkö puen sitten myöhemmin? Varmaankin ne lapset haluaa vähän muuta vaikka 9-10 vuotiaana kuin henkkamaukan prinsessamekkoja tai paitoja, jo minun aikaani siinä iässä yritettiin matkia vähän isompia koululaisia.

Minkä takia lapsesta pitää tehdä "sukupuoleton"???? |O

Rahan säästämisen toivossa? Anna mun kaikki kestää....

Pikkulapsi on kyllä valmiiksi siinä mielessä sukupuoleton, että housuihin kurkistamatta on aika vaikea tietää, kumpi on kyseessä. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi pikkulapsesta pitää tehdä "sukupuolinen".

Tiedän, tiedän. Lapselle rakennetaan vaatteilla sukupuoli, joka näkyy tuntemattomillekin ihmisille siksi, koska se on tapana. Kai te tiesitte, että vielä 1800-luvulla vaaleanpunainen oli poikavauvojen väri ja vaaleansininen tyttöjen. Punainen kun symboloi rohkeutta ja reippautta, sininen rauhallisuutta.

Mikä tarve kellään vieraalla on mun lapsen sukupuolta edes erottaa. Ei ainakaan mun mielestä mikään, luulkoon vaikka koiraksi kun ei se meihin vaikuta.

Niin, omalla kohdallani tytön vaatevalinnat johtuvat täysin omista mieltymyksistäni, näin alle 2-vuotiaana kun saan vielä pukea hänelle sitä mistä itse pidän. Ja en pidä vaaleanpunaisista prinsessa-kimalle-röyhelöistä. En yritä pukea häntä välttämättä sukupuolineutraalisti vaan omasta mielestäni kivoihin väreihin. En tiedä tuleeko meille enää seuraavaa lasta joten en yritä hankkia vaatteita jotka sopisivat sitten veljellekin. Ja mitä olen katsellut niin kyllä niitä kivoja vaatteita löytyy isommillekin jos ei ihan pelkästään marketeista shoppaile. Mutta siis yksi lempivaatteitamme on tummanvihreä-mustaruudullinen mekko, ihan H&M:n alesta, ja erotumme siinä tosiaan joukosta esim kerhon vaaleanpunaisesta tyttöporukasta (vaikka ei se erottuminen minun tavoitteeni ole). Mutta sitten vihreä ulkoasu menee automaattisesti pojaksi. Se on minusta hassua.
Mut en tiedä olenko itse vähän outo kun minusta pikkupojilla pitkät niskakiehkurat on tosi söpöt :D