Vaatteet, kun lapset eri sukupuolta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihi äiti

Vieras
Kuinka tarkkoja te/lapsenne ovat vaatteiden väreistä? Periikö/huoliiko nuorempi sisarus vanhemman vaatteita paljonkin?

Tyttö on nyt 3 v ja alkaa tulla kriittisemmäksi vaatteiden suhteen. Hänelle ei enää tahdo kelvata serkkupoikien vanhat vaatteet ja haluaisi pukeutua mieluiten vaaleanpunaiseen tai pinkkiin. Tytöllä on 1 vuotias pikkuveli. Harmittaa, ettei pikkuveljellä voi käyttää tulevaisuudessa samoja (kalliita!!!) haalareita, sadepukuja yms. vaatteita, vaikka ne kunnon puolesta olisivat ihan hyviä.

Miten te olette ratkaisseet tällaisen vaateongelman? Pyrittekö ostamaan ns. sukupuolineutraaleja värejä vai ostatteko kylmästi molemmille lapsille uudet vaatteet?

Itse olen aika tarkka väreistä, mulla 4v poika ja 2v tyttö. Ostelen molemmille selkeästi tyttöjen/poikien vaatteita ja laitan sitten esim huuto.nettiin kiertoon ne kalliimmat. Paljon hyödynnän myös itse kirpputoreja ja nettikirpputoreja koska niistä saa myös erittäin hyväkuntoisia vaatteita (uutena en paljonkaan osta). Toki löytyy myös joitakin ns neutraaleja jotka käyvät nyt pojalle ja myöhemmin sitten tytölle. Paljon kalliimmaksihan nämä molemmat sukupuolet tulevat kuin jos molemmat olisi olleet poikia mutta ihana ostaa myös niitä tyttömäisempiä vaatteita ;)

Meillä niin päin, että isompi poika ja pienempi tyttö. Kalliit haalarit olen pitänyt molemmilla. Otan aina ostaessani sen huomioon. Yritän valita neutraaleimman värisen, mitä löytyy. Pipoilla ym. sitten tehdään vähän poikamaisemmaksi tai tyttömäisemmäksi.
Meillä vielä niin, että tämä poika&tyttö toistuu kaksi kertaa ja välissä pitkä ikäero, joten vaatteiden kierrättäminen lapselta toiselle on ollut aika vähäistä. Ne isompien lasten vaatteet kun aikansa nurkissa ehtivät pyöriä, niin tuli kyllästyttyä ja annettua pois niitä oikeasti tarvitseville.
Kalliiksia ovat tulleet, kun ei kirpparit ja huutonetitkään oikein innosta, mutta on ne sen arvoisia :-)

Meillä isompi on poika ja pienempi tyttö. Tyttö kyllä joutuu pitää pojan vaatteita aika paljon, mutta musta tytölle käy ihan hyvin siniset vaatteet. Olen kyllä jonkun verran yrittänyt valita pojallekin neutraaleja värejä, niitä on vaan tosi hankala esim. just haalareissa löytää. Tytöllä on sitten siniset haalarit ja pinkki pipo, hyvin menee. Toisin päin olis vähän vaikeempaa, en ehkä pukis poikaa pinkkiin haalariin kun mökillä.

Saa sitten nähdä kuin käy kun tyttö kasvaa ja alkaa oikeasti huomaamaan mitä sillä on päällä...

Voi herran tähden! Ei kai ne lapset siitä pilalle mene, jos joutuvat pitämään väärän värisiä (=vanhempien tiedostamien ja yhteiskunnassa sovittujen koodien vastaisia) vaatteita! Ei pojasta tule homoa/tyttömäistä eikä tytöstä lesboa/poikamaista minkään värivalintojen takia. Jospa yrittäisitte vahvistaa lasten omaa luonnetta, itsetuntoa jne. sukupuolesta riippumatta, ettekä jämähtäisi johonkin näin triviaaliin... Eipä tämä maailma tästä tule ikinä vissiin muuttumaan, kun pienestä pitäen täytyy olla niiiiin tarkka, ettei vain sukupuoli"koodeja" rikottaisi millään lailla. Huoh.

Ja lapsihan pukeutuu siihen vaatteeseen, jonka vanhempi hänelle valitsee. Eivät lapset saa paljon muustakaan päättää itse, miksi siis vaatetuksestaan? Kunhan on ehjää ja puhdasta päällä, niin pitäisi kaiketi riittää.

Viimeisin on totta, mutta kyllä minua äitinä harmitti, kun laitoin pojalleni keltaisen paidan, hänellä oli keltaiset SUKKAHOUSUT, ja eräs kerhon täti luuli häntä tytöksi. Minusta ja ystävistäni/sukulaisistani täysin pojan näköinen poika.. Olen varma, että vaatteet teki sen. POika oli tällöin n. 8kk.

Rajansa kaikella. Mun mielestä poikien ei tarvitse joutua pitämään isosiskojen vanhoja haalareita ym, jos väri on esim. vaaleanpunainen. Kotona ja mökillä nyt on ihan sama, mutta en laittaisi pojalle mitään "my little pony"- pipoa puistoon.

Joo, onhan se niin, ettei tämä yhteiskunta kehity sillä saralla jos kaikki ajattelevat niinkuin minä, mutta tässä asiassa sitten muut saavat tehdä sen työn. Minä en halua että lastani vaatteiden takia kiusataan. On muutenkin niin helppo joutua kiusauksen uhriksi, miksi edesauttaa sitä?

Tähän ketjuun jo aiemminkin kirjoitin sekä poikien että tyttöjen äitinä..

Siis meillä on pojat puettu punaisiin ja oransseihin, tyttöjä usein sinisiin jne., mutta en kyllä röyhelöpöksyjä pojan jalkaan laita. Nämä kriitikot voi tehdä mitä lystää :-D Ja kriitikot voivat miettiä asiaa uudelleen sitten, kun lapset ovat kasvaneet vähän isommiksi. Ehkä huomaatte, ettei ne asiat olekaan ihan niin yksinkertaisia enää... ;-)

Kyllä minun mielestä tytöille tyttöjen värit ja pojille poikien! Useimmiten kun vielä haluavat itse sitä. Vauvana ei ehkä niin väliä, mutta myöhemmin. Kyllä tytön sopii näyttää tytöltä ja pojan pojalta. Miksi ei saisi näyttää sukupuolta:o? Eihän aikuisetkaan miehet laita hametta päälle tai pinkkiä! Itse olen pukenut kaksi tyttöäni ja kolme poikaani aina selkeästi tyttöjen ja poikien väreihin. Jotenkin se vain mielestäni kuuluu asiaan.

Olen vaatettanut lapseni tytöt tyttöjen vaatteisiin ja pojat poikien vaatteisiin, kierrätys on ollut perheessämme ainoastaan saman sukupuolen välillä. Lapsillani ei ole koskaan ollut pursuavaa vaatekaappia ja vaatteita on ostettu lisää sitämukaa kuin on tarvetta ollut.
Pojilla olen käyttänyt punaisia huppareita, pipoja jne... ja tuo sama mieltymys jatkuu heillä nyt murrosiässäkin, vanhimmat tyttöni ovat nyt murrosiässä ns. poikatyttöjä, eikä heidän vaatekaapistaan löydy juuri muita värejä kuin mustaa, harmaata ja valkoista.
Iltatähden vaatetan söpöyksiin, silloin, kun vanhimmat lapseni olivat aivan pieniä ei tällaista vaatetarjontaa ollut tarjolla kuin nykyään, siksi onkin ihana pukea hänet v.punaisiin ihannuuksiin:)

maukka viidelle: No mitkäs ovat niitä poikien ja tyttöjen värejä???? mun mielestä niitä ei oikein voi jaotella. ainoastaan joku pinkki on enemmän tyttöjen. muuten en yhtään jaottelis. tyttö voi käyttää sinistä, vihreetä, liilaa ja poika punasta, keltasta jne. tuollasta vanhan ahdasmielisen kansan höpötyksiä tuollanen!

Minusta kyse ei ole väreistä, vaan kuoseista ja leikkauksista. Meidän pojilla on käytössä kaikki värit, myös vaateanpunainen. Pojille on paitoja vaaleanpunaisena ja lilana, HM:llä, Zarassa jne.

Mutta en pue poikiani haalareihin, joissa on helmaröyhelö vyötäröllä tai hihoissa, enkä paitoihin, joissa on kiiltohilettä tai kukka-aplikointeja, en thightseihin enkä tunikoihin. Sukkahousut on käytössä vaippaikäisellä.

Ongelmana on löytää vaatteita, joiden LEIKKAUS on sukupuolineutraali. POP:llä ja Lindexillä on jonkun verran. Benettonilla oli peruspaidatkin jaoteltu sukupuolen mukaan painamalla United Colours.. -tunnus joko kultahileellä tai valkoisella, esim. keltainen oli hilepainettu. Älytöntä.

Välillä ulkovaatteet ovat leikkauksiltaan neutraalimpia, nyt viime vuosina on taas suosittu röyhelöitä tytöille. Jos väri ja leikkaus on ok, niin sitten kankaaseen painetaan sukupuoliväritteisiä kuvia. Ilmeisesti enemmistö on kuitenkin tähän tyytyväinen, koska tätä kannattaa tarjota.

Muistan itse, kuinka kurjalta tuntui pitää jotain vaatetta, jota itse inhosin yli kaiken. En aio pakottaa omia lapsiani pitämään jotain tiettyä inhokkivaatetta. Enkä missään nimessä halua, että lapsiani kiusataan vaatteiden takia. Onneksi kirppikseltä löytää hyviä perusvaatteita, ainakin vielä näin pienille.

En myös pidä siitä, kun poikaani on luultu tytöksi ja tyttöa pojaksi varsin usein, ja aina saa olla korjaamassa. Nämä erehdykset johtuvat aina vaatteiden väristä. Tytöllä on ollut harmaa talvihaalari, mustat hanskat ja kengät ja punakuvioinen lakki, mutta silti on luultu pojaksi. Kesällä tätä ongelmaa ei ole, kun pitkä kihara tukka näkyy lakin alta. Pojalla on ollut joko keltainen tai vihreä haalari ja punaruudullinen lippis, jolloin häntä on luultu tytöksi.

Tuota huutis-vinkkiä voisin joskus kokeillakin, mutta näin äkkiseltään se vaikuttaa varsin vaivalloiselta. Jos siis myyn vaatteita, niin minun ilmeisesti pitää päivystää koneella. Mistä tiedän postimaksujen suuruuden etukäteen ja millaiseen pakettiin postitettavat vaatteet kannattaa kääriä?

Myös meidän tyttö (9kk) on perinyt serkkupoikien vaatteita ja sen seurauksena usein luultu pojaksi! En aina jaksa korjata sukupuolta koska yleensä ihastellaan lapsen ihanuutta ja iloisuutta ja sitä ei muuta tieto siitä onko lapsi tyttö vai poika :) Eli minulle ei niin väliä kun tilanteet menevät ohi niin nopsaan.

Mutta tosiaan voin kuvitella että muutaman vuoden päästä kun tyttö voi jo kertoa oman mieleipiteensä ei kelpaa enää "poikien" vaatteet. Mutta tosiaan sitten vaatteita voi kierrättää ja ostaa edullisesti huutonetistä tai kirppareilta niitä tyttöjen vaatteita.

Olen samaa mieltä ModestyB:n kanssa että ei niinkään se väri tee vaatteista poikien vaatteita vaan ennemmin ne vaatteisiin painetut traktorit, autot tai vastaavasti prinsessat yms sukupuoli-kuvat.

Juu ja enäänpä ei välttämättä edes lapsen hiusten pituus kerro sukupuolta (mikään ei ole suloisempaa kuin pitkäkutrinen poju) :) Että ehkä ajan kanssa nämä sukupuolivärit tasoittuvat eikä sen mukaan kannata erehtyä luulemaan lasta tietyn sukupuoliseksi. Tai näin minä toivon..

Ihan oikeasti, en tiennyt, että tällaisia mielipiteitä on vielä olemassa nykyään. Olen mykistynyt. Siis ihan totta, olen täysin tyrmistynyt.

Mitä niin hirveän kamalan iljettävää siinä sitten on, jos joku vieras luulee tyttöä pojaksi? En vaan ymmärrä... Apua, tämä tarkoittanee sitä, että taistelen tuulimyllyjä vastaan. Huoh jälleen kerran.

Aikoinaan pikkuveljeäni ja vanhinta poikaani luultiin usein tytöiksi, eikä syynä ollut suinkaan vaatetus, vaan heidän ulkonäkönsä.... vitivalkoiset luonnonkiharat hiukset ja pyöreät ruskeat nappisilmät, eikä hiusten lyhyeksi leikkaaminenkaan "helpottanut" asiaa:)
Nyt ovat molemmat niin poikia/miehiä kuin olla voi, mutta söpöyttään eivät ole kumpikaan onneksi hukanneet kasvoiltaan vuosien varrella aikuistuttuaan.
Mitä tulee vaateiden väreihin, niin vaaleanpunaista sekä punaista kauluspaitaa/pellavapaitaa, hupparia, neulepaitaa tai ulkoilutakkia löytyy niin pikkuveljeni kuin omien poikienikin vaatekaapeista samoin kuin miehenikin kauluspaitakokoelmasta, t-paidoista jne...

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvänen aika:
Voi herran tähden! Ei kai ne lapset siitä pilalle mene, jos joutuvat pitämään väärän värisiä (=vanhempien tiedostamien ja yhteiskunnassa sovittujen koodien vastaisia) vaatteita! Ei pojasta tule homoa/tyttömäistä eikä tytöstä lesboa/poikamaista minkään värivalintojen takia. Jospa yrittäisitte vahvistaa lasten omaa luonnetta, itsetuntoa jne. sukupuolesta riippumatta, ettekä jämähtäisi johonkin näin triviaaliin... Eipä tämä maailma tästä tule ikinä vissiin muuttumaan, kun pienestä pitäen täytyy olla niiiiin tarkka, ettei vain sukupuoli"koodeja" rikottaisi millään lailla. Huoh.

Ja lapsihan pukeutuu siihen vaatteeseen, jonka vanhempi hänelle valitsee. Eivät lapset saa paljon muustakaan päättää itse, miksi siis vaatetuksestaan? Kunhan on ehjää ja puhdasta päällä, niin pitäisi kaiketi riittää.

Eihän lapset siitä pilalle mene, mutta ei se kivaakaan ole. Muistan itse kuinka, vuosi toisensa jälkeen, äiti kaivoi jostain kaapin uumenista minulle tismalleen samanlaisia tummanvihreitä LeeCooperin maihinnousutakkeja, jotka olivat kiertäneet molemmilla isoveljilläni. (Nämä takit vain yksi esimerkki.) Aina kun iloitsin kasvaneeni jostain poikien vaatteesta ulos, tuli aina uusi tilalle. Kiltin tytön syndroomasta kärsivänä en osannut sanoa EI! Kierrätyksen vuoksi kuvittelin, että olemme rutiköyhiä ja tunsin hirvittäävää syyllisyyttä jos satuin saamaan jotain uutta. Noh, se minun traumaattisesta lapsuudestani. Kierrätys on hyvä asia, mutta minusta on ihanaa, kun saa olla itse se ensimmäinen lenkki =). Meillä on vain yksi lapsi, poika, joka käyttää paljon unisex vaatteita. Vaatteet kävisivät mielestäni myös tytölle, jos sellainen tulisi. Nyt ei tosin olla vielä siinä vaiheessa, että lapsi paljoakaan ymmärtää tyttö/poika -vaatteista.

Alkuperäinen kirjoittaja pihi äiti:
Tuota huutis-vinkkiä voisin joskus kokeillakin, mutta näin äkkiseltään se vaikuttaa varsin vaivalloiselta. Jos siis myyn vaatteita, niin minun ilmeisesti pitää päivystää koneella. Mistä tiedän postimaksujen suuruuden etukäteen ja millaiseen pakettiin postitettavat vaatteet kannattaa kääriä?

Ei tarvitse päivystää koneella, miksi pitäisi :O? Laitat ilmoituksen ja kohteen sulkeutumisajan (esim viikko) ja sitten ihmiset huutavat vaatteita, se jolla on korkein tarjous kohteen sulkeutumisen aikaan voittaa ko kohteen. Itse en laita koskaan hintavarausta vaan laitan lähtöhinnaksi sen millä olen kohteen valmis myymään. Itsekin olen suht huono arvioimaan postikuluja mutta esim yksittäiset paidat menevät yleensä kirjeenä (paita minigrip-pussiin ja sitten kirjekuoreen) ja paksut haalarit pakettina. Postin sivuilta löytää hintatietoja. Ja kannattaa siis perehtyä huutiksen käyttöön heidän sivuillaan.

Meillä on kolme tyttöä ja poika. Tytöillä vaatteet menivät kiertoon joskin haalarit ostettiin tietenkin kaikille omat ja osa kengistäkin ostettiin.
Poika ei ole perinnyt kovinkaan paljon tyttöjen vaatteita ja ne ovat jo aika nuhruisia, osan pistin roskiin.
Ikäero vanhimmalla ja nuoremmalla on 11-vuotta elikkä pojalle kyllä on ostettu lähes kaikki vaatteet.
Pieneksi menneet vaatteet viedään keltaisiin laatikoihin samoin kengät. Osan pojalle pieneksi jääneitä vaatteita vein naapurin pojalle.
Tytöille kun olivat pieniä sain hyvin osto-myynti liikkeestä vaatteita, aina ei tarvinnut uusia.
Nyt kun tyttärellä on 4-v tyttö ja toinen tulossa miettii, että jos se onkin poika ei oikein voi isosiskon vaatteita käyttää kun ovat kaikki punaisia. Vaikkei se vauvalla vielä mitään haittaa.
Kolme vuotta nuoremmalla on pieni tyttövauva jolle teen punaisen nutun, että meillä on tyttöjä enimmäkseen syntynyt kun myös vanhimmalla on 7:kk ikäinen tyttö.

Itse olen suoraan sanottuna lastenvaatefriikki.
Ja minulla on tyttö 2v ja poika 6kk. Tyttö puetaan tyttömäisiin vaatteisiin, on vaaleanpunaista, on mekkoja, on ihanuuksia - myönnän että ostan heti ne mitä kauppoihin tulee. En voisi kuvitellakkaan pukevani lastani kierrätettyihin vaatteisiin. Sama pätee poikaan, ostan hänellekin vain uusia ihania vaatteita, poikamaisia.
Olisi minulle häpeä jos joku luulisi esim tyttöäni pojaksi kun olisi siniset vaatteet tai toistenpäin.

Pieneksi menneet myyn huutiksessa hyvään pakettihintaan ja ostan uusia.
Lastenvaatteisiin menee kuussa noin 100€-300€ riippuen tarjonnasta.

Sama on minulle miten muut pukevat lapsensa mutta minulla näin. Joskus kyllä nähnyt niin ylilyöntejä että huhhuh, esim. just niin että tytöllä isoveljensä kaikki vaatteet.
Itse annan naapurin tytölle paljon meidän pieniä vaatteita - en tosin kalleimpia, koska hänellä ei ole kuin ne isoveljen vanhat.

Jooo, pinnallista, mä olen ja ylpeä siitä että lapsilla on kauniita vaatteita

Meillä on tyttö 3,5v sekä poika 2v. Kolmas tulossa eikä tietoa kumpi tulee.

Suuremmat (=kalliimmat) ostokset ovat sukupuolineutraaleja, varsinkin tytöllä, kuten kengät ja ulkovaatteet. Esim. uudessa talvipuvussa on tummanruskeaa, tummanpunaista sekä valkoista. Sisävaatteista ja asusteista kummaltakin löytyy sekä sukupuolijaoteltuja että neutraaleja värejä ja kuoseja.

Ostan itse lähinnä neutraaleja vaatteita, siitäkin syystä että pidän niistä enemmän kuin hörhelöistä tai hämähäkkimiehistä. Niitä vaan on todella vaikea löytää! Ongelmia tuottavat muiden jo mainitsemat pienet yksityiskohdat, joilla muuten neutraali vaate "leimataan". Sukulaisiltaan lapset saavat sukupuolijaoteltuja vaatteita, tosin heillekin olen hienovaraisesti vihjaissut millaista kannattaa ostaa.

Tyttö tykkää kyllä enemmän ns. tyttömäisistä vaatteista, mutta muutkaan vaatteet eivät tunnu vielä haittaavan ja hyvä niin. Poika perii siskonsa vaatteita sen ollessa mahdollista, mutta lasten ollessa hyvin erimallisia (hoikka ja roteva) esim. housujen jatkokäyttö harvemmin onnistuu. Käytännössä vaatteen periminen käy näppärästi, sillä lapsilla on kokoeroa vain yhden vaatekoon verran. Vaatteet vaan siirtää hyllyltä toiselle pesun jälkeen.

Pieneksi jääneet vaatteet ovat vielä tallessa kolmatta varten. Kunhan selviää, kumpaa sorttia kuopus on, laitan käyttökelvottomat vaatteet kiertoon esim. huuto.netissä.

Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän kierrätän vaatteita. Tarkoituksella ostan esim. talvivaatteet neutraalin värisinä (esim. sininen, vihreä, beige), sillä tytöllehän voi vaikka ostaa vaaleanpunaisen pipon ja hanskat, joista erottaa, että kyseessä on tyttö. Myös talvikengät esim. Kuomat, lenkkarit ja GoreTex-kengät kiertävät pojalta pikkusiskolleen.

En tietenkään kierrätä alushousuja, pitkiä kalsareita, uimapukua tai esim. Teräsmies-paitoja tms. tytölle, mutta neutraalin värisiä vaatteita (esim. farkut, collegehousut, villahaalarit, nilkkasukat, pipot, hanskat) kierrätän kyllä. Meillä lapset ovat jopa ruumiinrakenteeltaan erilaisia, mutta kyllä esimerkiksi Legon iloisen värisistä collegehousuista löytyy käyttöä niin tytöille kuin pojille (esim. oranssi, keltainen, vihreä, kirkkaan punainen). Lapsillani ikäeroa on nelisen vuotta, mutta onneksi on säilytystilaa, joten en koe vaatteiden säilyttämistä ongelmana. Muutoinkin ostan alennusmyynneistä vaatteita ennakkoon halvalla. Meillä ei sen vuoksi kovin monta kymppiä edes mene vaatteisiin kuukaudessa.

Kirppiksiltä ostan jonkin verran lähinnä sisävaatetta, sillä varsinkin tyttöjen vaatteita saa tosi siistejä ihan pikkurahalla. Minusta tuntuu hassulta maksaa esimerkiksi farkuista uutena 20 euroa, kun kirppiksellä saa sillä hinnalla jopa kahdetkymmenet sillä hinnalla.

Minusta kannattaa nyt pitää mielessä se, että puhutaanko vaatteiden kierrättämisestä taaperolle vai sitten jo murrosikäiselle. En usko, että murrosikäisen kohdalla kierrättäisin enää yhtään mitään eri sukupuolta olevalla lapselle, koska esim. farkut ovat nykyään selkeästi erilaiset tytöille ja pojille.

Yhteistyössä