Vaatimaton elämä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaatimaton elämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaatimaton elämä

Vieras
Elämme vanhassa talossa jossa suurimmaksi osaksi lämmitämme puilla.Meillä ei ole astianpesukonetta yms.Kasvatamme itse vihanneksia tontillamme.Omenat ja marjat saamme omista puista ja pensaista.Silti olemme onnellisia vaikka varmaan elämä kuulostaa aika vaatimattomalta.

Samaan tyyliin mekin nyt, kun löytyi kiva talo maalta. Pakko kyllä myöntää, että astianpesukone hankitaan kunhan ehditään. Ei muutoin, mutta kun sisälle ei tule lämmintä vettä ja tiskiveden lämmittäminen risoo :D

Sama vika, tiskikone löytyy, kun tölliin ei tule lämmintä vettä. Mutta saapahan pidettyä ihtensä kiireisenä, kun lämmittää ja muutakin puuhaa riittää jatkuvasti. Sen verran jouduin antamaan periksi, että ulkoeteisessä on sähköpatteri neljässätoissa asteessa :P menee kuulemma vaatteet homeeseen, jos on vaan vähän nollan yläpuolella... Vähän kyllä epäilen, mutta antaa nyt tämän kerran olla.

Tuo nyt ei vielä paljon kerro elämisen vaatimattomuudesta... Mistäs sitä tietää mitkä katumaasturit siellä pihassa seisoo, mitä kaikkea harrastatte, paljonko shoppaillaan vaatteita, leluja jne...

[QUOTE="vieras";27660807]Tuo nyt ei vielä paljon kerro elämisen vaatimattomuudesta... Mistäs sitä tietää mitkä katumaasturit siellä pihassa seisoo, mitä kaikkea harrastatte, paljonko shoppaillaan vaatteita, leluja jne...[/QUOTE]

Totta muuten tuokin, tavallaan, ainakin meidän kohdalla. Työmatkoilla kun sitten tulee asusteltua hotelleissa ainakin kesäaikaan useampia päivä kuukaudessa. Mutta! Aina on niiiiiin ihana tulla omaan kotiin. Silloinkin, kun se on "hieman" kylmä.

[QUOTE="vieras";27660807]Tuo nyt ei vielä paljon kerro elämisen vaatimattomuudesta... Mistäs sitä tietää mitkä katumaasturit siellä pihassa seisoo, mitä kaikkea harrastatte, paljonko shoppaillaan vaatteita, leluja jne...[/QUOTE]

2 autoa löytyy.Miehen työauto ja sitten omaan käyttöön henkilöauto eivät ole mitään katumaastureita.Harrastetaan vaan ulkoilua,puutarhanhoitoa yms ei mitään maksullista.Shoppaillaan todella harvoin vain tarpeeseen.

Totta muuten tuokin, tavallaan, ainakin meidän kohdalla. Työmatkoilla kun sitten tulee asusteltua hotelleissa ainakin kesäaikaan useampia päivä kuukaudessa. Mutta! Aina on niiiiiin ihana tulla omaan kotiin. Silloinkin, kun se on "hieman" kylmä.

Niin, sitä vähän ajoinkin takaa, että se asumismuoto ei vielä kerro mitään asukkaiden elämän "vaatimattomuudesta". Meilläkin eletään tavallaan moneen muuhun perheeseen verrattuna vaatimattomasti, mutta joissain toisissa jutuissa taas panostetaan "luksukseen". Esim. meitä 5 henkeä ja asutaan vähän reilu 80 neliön asunnossa, vain 1 auto käytössä, omat vaatteeni mahtuvat vaatekaapin 2 hyllylle, samoin miehellä ja lapsilla. Ei ole telkkaria, ei matkustella ulkomailla, ei ostella mitään ilman todellista tarvetta... Mutta sitten taas kun ostetaan, ei hintalappua paljon katsella. Itselleni ostin juuri uuden olkalaukun, jota aion käyttää monta tulevaa vuotta. Hinta lähemmäs 300€... Eli se siitä vaatimattomasta elämästä...

Tuttuni asuu vaatimattomasti oikeasti. Vesi tulee omasta lähteestä, lämmittää kahden huoneen taloa puilla. On ajanut samalla autolla töihin (ladalla :D) varmaan sen 20-vuotta, metsästää lihansa itse, perunat kasvaa pellossa ja paikkaa rikkinäiset vaatteet, saappaat itse ostamatta turhaan uusia. Ei matkustele, ei osta tavaraa, ei tilaa lehtiä, ei omista tv:tä, kaupasta ostaa vain sinappia ja kahvia(maitoa saa lähitilalta). Miehellä on rahaa vaikka naapurille jakaa kun mitään ei juuri kuluta ja palkka juoksee.. Ai niin..ja torpassa ei ole sähköä :D

Muoks. ja siellä on ulkovessa! Vettä ei tule kuin kylmänä pumpusta..Ei suihkua, vain piha sauna jossa muuripadassa voi lämmittää vettä (talvisin lunta) millä pesytyä..

Viimeksi muokattu:
Tuttuni asuu vaatimattomasti oikeasti. Vesi tulee omasta lähteestä, lämmittää kahden huoneen taloa puilla. On ajanut samalla autolla töihin (ladalla :D) varmaan sen 20-vuotta, metsästää lihansa itse, perunat kasvaa pellossa ja paikkaa rikkinäiset vaatteet, saappaat itse ostamatta turhaan uusia. Ei matkustele, ei osta tavaraa, ei tilaa lehtiä, ei omista tv:tä, kaupasta ostaa vain sinappia ja kahvia(maitoa saa lähitilalta). Miehellä on rahaa vaikka naapurille jakaa kun mitään ei juuri kuluta ja palkka juoksee.. Ai niin..ja torpassa ei ole sähköä :D

No tuota voisi jo kutsua vaatimattomaksi elämäntavaksi. Ei olisi kyllä minun juttuni, mutta jollekin toiselle tuo sopii. Siis jos vaan ihminen itse nauttii elämäntavastaan, eikä kyseessä ole esim. saituus, syrjäytyminen tms.

Aika normaalilta tuo omiin korviin kuulostaa.. tosin nyt on astianpesukone ja kaivon lisäks vesijohtoverkosta sisälle tulee useimmiten käyttövesi. (ei tarvii kaivon jäätymistä enää pelätä). Ei paljoa matkustella, kun en tykkää mistään rantalomista.. yks auto löytyy pakosta töiden takia. Tämä talo käy myös kesämökistä.. siinäkin säästää. + kuntoilu hoituu ihan kotosalla hommissa.

Ukko hommaa lihat pääosin itse metsästämällä.. toki jtn herkumpaa(eli mulle se on nauta & possu) tarvii sitten kaupasta ostaa. Mä kasvatan mitä viitsin.. kun tuo säilöntä tuppaa oleen vähä heikkoa viel tällä hetkellä. Koko vuotta ei pysty oleen omavarainen kasvisten, marjojen ym suhteen mitenkään. Joku pvä saan kunnon navetan, joten kananmunat, lampaanliha, maito ym on sitten omasta kottoo.

Meillä tosin tuo "pihiys" johtuu ihan vaan siitä, että tykkään sitten ruokaan panostaa. Ei tarvi kilohintoja kytistää ni paljon, kun pysyy esim.sähkölaskut alle satasessa(sis.perusmaksut) kuuta kohti. Ja kun ostan jtn riepua päälle, ni hinnalla ei juuri ole merkitystä.. kun se ostosreissu on pari krt vuodessa maks. Maksan tietyn luksuksen elämääni sitten muuten ns.vaatimattomalla elolla..
Hakkaan ne pirun polttopuut, kun ajattelen mitä kaikkea sillä vaivalla saankaan.. ei siis mtn vaatimatonta luonteessa täällä kyl ole sitten.. ;)

Meillä on 12 vuotta vanha suzuki alto, jotta mies pääsee töihin. Aiemmin kaupungissa asuessa emme omistaneet autoa, ja nyttenkin kyllä omatunto soimaa autosta jatkuvasti, mutta kun julkisiakaan ei kulje lainkaan :(

Harrastuksia ei ole, tämä talo on meidän harrastus. Löytyy nikkaroitavaa ja korjattavaa kyllä vuosiksi. Lisäksi kasvimaa ja perennapenkit.

Vaatteita ostetaan kaupasta vain lapsille (vanhempien sukat ja alusvaatteet tietenkin myös), ja sieltäkin vain ulkovaatteita, jos ei ole saatavana sopivia kankaita että voisi itse tehdä. Muutoin vaatteet on kirppiksiltä tai itsetehtyjä.

Lapset saa "leluja" kun jonkun "välttämättömyyden" keksivät. Mutta se edellyttää työntekoa lelun eteen. Toiveet tosin ovat 99% kerroista kirjoja, lautapelejä, kyniä, värityskirjoja, käsityötarvikkeita, jne kehittävää, joita ostan erittäin mielelläni.

Kyllähän meillä on läppäri, kaksi kännykkää, järjestelmäkamera ja pöytäkone, mutta kaikki ovat pitkään harkittuja juttuja, joiden eteen on tehty töitä, eli kyllästymisen vaaraa ei ole. Telkkaria ei tulisi pieneen mieleenkään ostaa, kun ei sieltä mitään katsomisen arvoista tule. Piirretyt ja leffat meillä katsotaan netflixistä, saapahan katsoa juuri sitä mitä haluaa.

Yhteistyössä