vaatekysymys

Todella harvoin ja yleensä silloin kyseessä on joku pieni ratkeama vaikka kainalossa tai haarassa, joka ommellaan käsin. Sukkia tai alushousuja en korjaile ikinä - menee suoraan roskiin. Ja jos kyseessä on hiukan vanhempi vaate, sekin menee roskiin.

köyhä korjaa
Kyllä paikkaan ja korjaan.

Vaihdan takkiin tai haalariin vetoketjun, ompelen uudet vahvikkeet esteksistä polviin ja /tai peppuun.

Vaihdan uudet kuminauhat takkien hihansuihin ja helmaan, jos alkuperäiset on menneet huonoiksi.
Tai jos hihansuu on rispaantunut, leikkaan sen kuminauhakujan kokonaan pois ja ompelen resorin tilalle.

Ompelen purkaantuneet helmat ja sivusaumat uudelleen. Ompelen uuden resosin - leikkaan vanhan pois siis ja ompelen uuden hihansuihin tai kaula-aukkoon esim.

Harsin pikkureijät ja vastaavat piiloon ja kiinni.

Ennen kuin uudistan kuluneen tai rikkinäisen kohdan, vaatteet tulee siis muutoin olla käyttökelpoinen.
Esim. fleesetakki, jossa oli sekä vetoketju että kakki resorit (kaula-aukko, hihansuut, helma) rikki, meni roskiin.
Toppapuku, jonka saumat on lahkeista kauttaaltaan rispaantuneet, ei saanut enstexia peffaan ja polviin, sik-sakkasin vain nuo saumat siltä osin kun pystyin. Jää läyttöön silti, huonommaksi pihapuvuksi..

Nilkkasukkia en korjaa, "sihkuneet" menee roskiin.
Topparukkasia en korjaa.
Villasukat ja lapaset tarvittaessa parsin, ei ole tosin ollut tarvetta..

Valtaosa näistä korjatuista vaatteista on varavaatteena ja kakkoskäytössä tai rospuuttoajan pihavaatteena. Tosin, nyt kun ei luntakaan ole, ja on älyttömän likaista ja kuraista, en raski käyttää talvitopparia (olisi liian kuumakin), käyttössä on kulahtanut kakkospuku (en korjaa enstexillä, liian paljon korjattavaa) .

Kerväälle tulee käyttöön ilmaislöytö keväthaalari, johon vaihdoin vetoketjun, vanha puku (kuosit vanhoja) mutta kun kuminauhalenkkejä myöten on ehjä, vain se vetoketju..

juuliska harmaana
en paikkaa ernkä korjaa.roskiin menee sellaiset.kun olen lapsia tehnytkin pidän huolen että heille ehjät vaatteet joka päivä..en kulje itsekään paikaytuissa ym vaatteissa ja ei myöskään lapseni. :eek:

Olen pari kertaa ommellut rispaantunutta paidan helmaa kun paita oli aika uusi ja oli vaan osunut pahasti johonkin... ja haalareihin ja kuriksiin vaihtanut uudet kumirenksut. Muuten en korjaile/paikkaile vaan hankin uudet.

ihmettelen edelleen
"juuliska harmaana
Vieras Otsikko: VS: vaatekysymys
en paikkaa ernkä korjaa.roskiin menee sellaiset.kun olen lapsia tehnytkin pidän huolen että heille ehjät vaatteet joka päivä..en kulje itsekään paikaytuissa ym vaatteissa ja ei myöskään lapseni.

13.12.2006 klo 13:57

Marbella
Vieras Otsikko: VS: vaatekysymys
Olen pari kertaa ommellut rispaantunutta paidan helmaa kun paita oli aika uusi ja oli vaan osunut pahasti johonkin... ja haalareihin
"

Entäs, kun lapsi kuluttaa tosi nopeasti tai esim. leikkipuistossa repäsee sinänsä muuten ehjään vaatteeseen palkeenkielen?

Paikata voi kauniistkin, jos osaa :saint:

Mutta miksi kummaassa roskiin????
Miksi ei kierrätyskeskukseen vaikkapa???

On perheitä, jossa lapsille tarkoituksella laitetaan ihan aidot pihavaatteet, kotipihalle.

En minä harvavoi tai tee pihatöitä parhaimmissa vaatteissani, laitan ne huonot, joita ei tarvitse varoa, voin siis ihan antaumuksella kontata marjapuskan alla ja kantaa märkiä lehtiä sylissä kottikärryyn... samoin on lapsellakin ne huonommat ja paikatut ja rähjäset vaatteet, kun on kaverina tai isin kanssa autoa rassaamassa.. voin nostaa huoletta lehtikasan päälle kottikärryihin, ei tarvitse harmitella että siinä meni pilalle se 150 euron haalari... kun ei meillä ainakaan ole varaa ostaa uutta seuraavalle päivälle, ei tämä palkka kovin kummonen ole.

Olen kohtuullisen huono käsitöissä, joten teen vain helppoja korjaustöitä: parsin ratkenneita saumoja ja vaihdan haalareiden jalkarenksuiksi uudet kuminauhat (nykyien nappitekniikan aikaan ei tosin tarvitse kuin leikata uusi kuminauhan pala nappeihin). Pahemmin kuluneet tai rikkoontuneet vaatteet menee kierrätykseen (tosin ainakin uff:n laatikoissa pyydetään ehjiä vaatteita, joten voi olla etteivät kelpaa sinne, vaan nakkaavat roskiin...).

En ihan ymmärrä jonkin aiemman kommenttia siitä, että kaikki rikkinäiset vaatteet menee automaattisesti roskiin. Kaikki vaatteet ei ole aina niin huolitellusti ommeltu (ei edes kalliit merkkivaatteet), joten sauma voi revetä sen vuoksi, että on ommeltu liian läheltä kankaan reunaa, vaikka vaate olisi ihan uusikin. Tällaista en minä laittaisi roskiin.

Mä vien yhteen *kerhoon* siellä käy työttömiä ja eläkeläisiä, jotka tekevät käsitöitä.
Parhaimmat korjaavat ja huonommat päätyvät matonkuteiksi joista sitten kudotaan mattoa (jopa ohkaset sukkahousut on tähän takoitukseen kysyttyä tavaraa).

Jos on pieni vika vaikka vetoketju rikki niin korjaan itse takaisin käytöön<br><br>

Hopsuli
Korjaan sen verran mitä kehnoilla käsityötaidoilla pystyn.
Oikeastaan aika vähän: ompelen ratkenneen sauman, mutta reikiä muista kohdista en osaa paikata.
Joskus risa vaate pyörii aikansa korjausta odottamassa ja jää pieneksi. Sitten heitän sen roskiin koska en kehtaa mihinkään keräyksiinkään rikkinäisiä laittaa.

Uusiin vaatteisiin jos tulee reikä tai palkeenkieli paikkaan yleensä sen kiinnisilitettävällä tukikankaalla nurjalta puolelta, mahdollisesti vielä siksakilla ja hienolla silityskuvalla. Saumoista ratkenneet korjaan, eli ompelen koneella kiinni. Haalareihin vaihdan tarvittaessa kuminauharenksut, ja ompelen irronneet heijastinnauhat takasin kiinni. Siis ne kun saattaa ihan uusistakin haalareista joskus mennä poikki ja irtoilla. Vanhat ja kuluneet vaatteet menee pihapuvuiksi, kirpparille pilkkahinnalla jonkun muun pihapuvuksi, kierrätyskeskuseen tai roskiin.

Yhteistyössä