Väärinkäsityksiä Atkinsin dieetistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karppaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karppaaja

Vieras
Monesta paikkaa olen lukenut Atkinsin dieetistä kaikenlaisia oletuksia, oletan että näiden kirjoitusten takana on olevat eivät ole perehtynyt Atkinsin dieettiin. Itse luin juuri Atkinsin uusimman kirjan ja tässä muutama yleinen väärinkäsitys:

-Atkins EI suosittele jatkuvaa ketoosia, vaan alle 20 grammaa hiilihydraatteja ensimmäisen 2 viikon ajan (induktio) jonka jälkeen päivän hiilareita lisätään 5 g/viikko

-Atkins ei ole ylläpitovaiheessa tiukasti rajoittava ruokavalio ja Atkins suosittelee 40-100 g hiilareita päivässä ja jopa niinkin paljon kuin 150 g paljon urheilevalle (yksilöllisten tarpeiden mukaan). Hiilareina Atkins suosii vihanneksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita ja papuja.

-Atkinsilla ei syödä vain munaa ja pekonia vaan atkins suosittelee vähintään 7,5 desiä erittäin vähähiilihydraattisia vihanneksia aloitusvaiheessa ja vapaammin vihanneksia ja hedelmiäkin ylläpitovaiheessa

-Atkins EI kuollut sydänkohtaukseen niinkuin monet luulee vaan päävammaan kun kaatui jäisellä kadulla (käveli aina töihin) Oli onnettomuuden sattuessa normaalipainossa, mutta joutui olemaan kauan koomassa ennen kuolemaansa ja tippa sai miehen turpoamaan ja painon nousemaan (siksi oli kuollessaan ylipainoinen)

-Atkins ei suosittele pelkästään eläinasvaa rasvanlähteeksi, vaan monipuolisesti luonnollisia rasvoja kuten erilaisia kasviöljyjä. Atkins ei myöskään suosittele todella suurta rasvan määrää.

Itse en kuitenkaan noudata Atkinsiä, vaan suosin isoja määriä eläinrasvaa (varsinkin maitorasvaa),rajoitan proteiinia ja en suosi täysjyvätuotteita. Tämä tyyli sopii minulle mutta Atkinsiä se ei ole!

Niinpä :D Mutta hei, asia kuin asia, niin eniten äänessä "asiantuntemuksineen" on ne, joilla ei oikeesti ole kuin mutu-tuntumaa ja huhupuheita antaa faktana. Onneksi fiksut ihmiset osaa ottaa asioista selvää, eikä esim. karppausta tuomitse ihan höpöjuttujen perusteella ;)

[QUOTE="helmi74";24182366]Yksi tietämätön heti kyselee, että miksi suosit suuria määriä rasvaa?????[/QUOTE]

No oman tutkimustiedon ja kokemuksen mukaan tämä on paras tapa syödä. Olen tutkinut ruokavalioasioita monta vuotta ja alotin karppauksen vähemmällä rasvalla, mutta jatkuva nälkä vaivasi silti. Rasvan lisäys auttoi ja nyt voin mahtavasti. Pohjaan myös osittain mielipiteeni muutaman ulkomaalaisen lääkärin tutkimuksiin/suosituksiin. Mutta koko ajan löydän uutta tietoa ja sovellan ruokavaliota sen mukaan (käytän paljon aikaa netissä tiedon etsisimiseen)

Mihin perustuu väitteesi rasvan terveellisyydestä? Eikö se ole kuitenkin aika pieni määrä mitä elimistö sitä tarvitsee, ja eikö ns.pehmeät rasvat (öljyt) ole kuitenkin terveellisempiä? Millä tavalla voit paremmin? Pitäähän se hiilarivaje jollain korvata, mutta en kyllä ymmärrä tuota rasvan syöntiä... Kyllähän sitä ihminen monella konstilla laihtuu, silläkin että ei syö mitään, mutta ei sekään terveellistä ole.

[QUOTE="helmi74";24182459]Mihin perustuu väitteesi rasvan terveellisyydestä? Eikö se ole kuitenkin aika pieni määrä mitä elimistö sitä tarvitsee, ja eikö ns.pehmeät rasvat (öljyt) ole kuitenkin terveellisempiä? Millä tavalla voit paremmin? Pitäähän se hiilarivaje jollain korvata, mutta en kyllä ymmärrä tuota rasvan syöntiä... Kyllähän sitä ihminen monella konstilla laihtuu, silläkin että ei syö mitään, mutta ei sekään terveellistä ole.[/QUOTE]

energiaahan pitää saada ja kun proteiinia ei pidä saada liikaa ja jos hiilarit ei sovi niin pakkohan se on silloin rasvasta saada. Mä oon huomannut ettei mun tarvii käyttää iholla mitään voiteita jos syön paljon rasvaa, ihonkunnostahan voi päätellä paljonkin ruokavalion sopivuutta, samoin vatsantoiminnasta. Joka siis myös on hyvä silloin kun syön rasvaa reilusti.

[QUOTE="helmi74";24182459]Mihin perustuu väitteesi rasvan terveellisyydestä? Eikö se ole kuitenkin aika pieni määrä mitä elimistö sitä tarvitsee, ja eikö ns.pehmeät rasvat (öljyt) ole kuitenkin terveellisempiä? Millä tavalla voit paremmin? Pitäähän se hiilarivaje jollain korvata, mutta en kyllä ymmärrä tuota rasvan syöntiä... Kyllähän sitä ihminen monella konstilla laihtuu, silläkin että ei syö mitään, mutta ei sekään terveellistä ole.[/QUOTE]
Mihin perustuu ajatus hiilihydraattien terveellisyydestä? Se vasta on todella pieni määrä, minkä elimistö sitä tarvitsee.

Mihin perustuu ajatus hiilihydraattien terveellisyydestä? Se vasta on todella pieni määrä, minkä elimistö sitä tarvitsee.

miksi siten esim hihtäjät suoivat pastaa , siinä o paljonhilareita. jsut siksi ku se liukenee hitaasti ja vie nopeaan nälän. Et visiin katsonut kun mieshiihtäjiä näytettiin telkussa, kauheet annokset opasta oli nenän edessä. annos li niin valtava, että en olis ikinä pysytnyt moista määrää syömään ja tää oli kyllä ennen kilpailuja. Kyllä se ravsvapitoinen ruoka pitää täyteläisenä, mutta mulle ainkaan se ei sovi, koska mula on huono olo jos olen liian täynnä ja esim jos lähtee pyöräilemään syötyään rasvaista ruokaa tai hiilihydraattipitoista ruokaa niin ero on vlatava. silä pasta/ hiilihydraattipitoisella jaksa paremmi ja kauenmmin.

myös yhden myytin...Atkins uskoi ihmisen luonnollisen nälänsäätelyn pitävän huolta kalorivajeesta. Jotkut karpit ajattelevat, että voivat syödä kuinka paljon vain ja sitten ihmettelevät kun karppaus ei tehoa. Itse laihdutin normaalipainon sisällä 12 kiloa karppauksen avulla, mutta koko ajan miinuskaloreilla.

Kun käyttää rasvaa pääasiallisena energianlähteenä, elimistö muuttuu rasvapolttoiseksi, jolloin se käyttää myös elimistön vararasvoja energianlähteenä.

Atkins oli lihava kuollessaan, koska taisi muistaakseni lipsua karppauksen tieltä. Mullekin on nuo 12 kiloa tulleet takaisin, koska palasin hiilarihelvettiin...älkää edes kysykö miksi. Pitäisi ottaa itseä taas niskasta kiinni ja heittää suklaat ja muut herkut mäkeen.

miksi siten esim hihtäjät suoivat pastaa , siinä o paljonhilareita. jsut siksi ku se liukenee hitaasti ja vie nopeaan nälän. Et visiin katsonut kun mieshiihtäjiä näytettiin telkussa, kauheet annokset opasta oli nenän edessä. annos li niin valtava, että en olis ikinä pysytnyt moista määrää syömään ja tää oli kyllä ennen kilpailuja. Kyllä se ravsvapitoinen ruoka pitää täyteläisenä, mutta mulle ainkaan se ei sovi, koska mula on huono olo jos olen liian täynnä ja esim jos lähtee pyöräilemään syötyään rasvaista ruokaa tai hiilihydraattipitoista ruokaa niin ero on vlatava. silä pasta/ hiilihydraattipitoisella jaksa paremmi ja kauenmmin.
Kyllä vain. Huoletta voi syödä hh-pitoista ruokaa kuinka paljon vain ILMAN ETTÄ ON VAARAA YLIPAINOSTA TAI TERVEYSHAITOISTA, JOS HARJOITTELEE KUIN HUIPPUHIIHTÄJÄT.

Mulakin on huon oolo kuin syn pljon hilihyraatteja sisältää rukaa olpa se siten perunaa tai opasta.

Mullekin on nuo 12 kiloa tulleet takaisin, koska palasin hiilarihelvettiin...älkää edes kysykö miksi. Pitäisi ottaa itseä taas niskasta kiinni ja heittää suklaat ja muut herkut mäkeen.
Eivät nuo viimeksi mainitut kuulu terveelliseen ei-karpin ruokavalioonkaan. Miksi tämä pitää aina nähdä niin musta-valkoisesti? Karppi on syömiseltään kuin messias ja normaalia ruokavaliota noudattava ylipainoinen läski?
Itse olen pysynyt koko elämäni normaalipainoisena syömällä tavallista, joskus reilustikin hiilihydraattia sisältävää, ruokaa. Kokonaisuus ratkaisee. Olen myös laihduttanut normaalipainon sisällä syömällä tavallista ruokaa, syönyt pienempiä annoskokoja ja jättänyt herkuttelua vähemmälle - koska kokonaisuus ratkaisee.

Minulla ei ole sairauksia, harrastan liikuntaa, olen iloinen ja syön tavallista kotiruokaa ilman sen kummempia hössötyksiä. En koe tekeväni mitään väärin, päinvastoin nautin elämästäni. =)

[QUOTE="vieras";24182746]Eivät nuo viimeksi mainitut kuulu terveelliseen ei-karpin ruokavalioonkaan. Miksi tämä pitää aina nähdä niin musta-valkoisesti? [/QUOTE]

mutta enhän mä tahallisesti ajattelekaan mustavalkoisesti. Mulla nyt vaan on taustalla (ja edelleen) syömishäiriö ja se aiheuttaa etenkin makeiden tuotteiden ylisyöntiä. Karppaus piti mun makeanhimon kurissa ja se on ollut ainoa ruokavalio joka niin on tehnyt, koska pitää verensokerin tasaisena. Samalla se auttoi iho-ongelmiin jne.

Syömishäiriöstäni johtuen toteutin myös karppausta henkeen ja vereen ja kun koin avioeron ja koko elämä meni mullin mallin, mulla ei riittänyt mielenkiintoa eikä aikaa ajatella syömisiäni.

Minä en vanno kuin omalta osaltani minkään nimeen. Joillakin paino- tai muihin ravinto-ongelmiin auttaa karppaus, joillakin joku muu...

Kyllä vain. Huoletta voi syödä hh-pitoista ruokaa kuinka paljon vain ILMAN ETTÄ ON VAARAA YLIPAINOSTA TAI TERVEYSHAITOISTA, JOS HARJOITTELEE KUIN HUIPPUHIIHTÄJÄT.

Mulakin on huon oolo kuin syn pljon hilihyraatteja sisältää rukaa olpa se siten perunaa tai opasta.

Että olette lapsellisia aikuisia. Toisella on lukihäiriö, aikuinen ihminen v.ittuilee kirjoittamalla takas samantyylisesti, ei hohhoijaa.

Veikkaan että et ole tutkinut asiaa. Kyllä sinäkin varmasti huomaisit että rasva ei ole epäterveellistä jos tarpeeksi tutkisit. Itsekin elin vuosia hyvin vähärasvaisella korkeahiilihydraattisella ruokavaliolla ja lisäksi treenasin paljon. Silti voin todella huonosti verrattuna nykytilanteeseen.

Että olette lapsellisia aikuisia. Toisella on lukihäiriö, aikuinen ihminen v.ittuilee kirjoittamalla takas samantyylisesti, ei hohhoijaa.
Jep. Minulla ei ole lukihäiriötä. Mutta mikä ihmeen velvollisuus minulla on oikolukea tekstini ennen kuin painan lähetä-näppäintä, mutta toisella ei ole? Myös lukihäiriöinen täysipäinen ihminen pystyy poimimaan omasta tekstistään pahimmat bugit - jos haluaa.

miksi siten esim hihtäjät suoivat pastaa , siinä o paljonhilareita. jsut siksi ku se liukenee hitaasti ja vie nopeaan nälän. .

Ammattiurheilijat on eri asia ja muutenkin paljon liikkuvat voivat syödä enemmän. Mutta verensokeriongelmaiset ei sillä nälänhallinta ei toimi. Itse tulee nälkä tunnin päästä kaurapuuroaamiaisesta (tai leivästä) kun 3 munalla ja parilla siivulla pekonia pärjään hyvin 5-6 tuntia.

Veikkaan että et ole tutkinut asiaa. Kyllä sinäkin varmasti huomaisit että rasva ei ole epäterveellistä jos tarpeeksi tutkisit. Itsekin elin vuosia hyvin vähärasvaisella korkeahiilihydraattisella ruokavaliolla ja lisäksi treenasin paljon. Silti voin todella huonosti verrattuna nykytilanteeseen.
Rasvapeikko on ehkä suurin väärinkäsitys terveellisessä ruokavaliossa. Ihminen tarvitsee rasvaa, ihminen tarvitsee myös hiilihydraattia sekä proteiinia. En ole karpannut päivääkään ja silti ymmärrän rasvan ihmiselle välttämättömäksi. Sen vuoksihan rasva on merkitty niin selkeästi ravintopyramidiinkin.

Harvard-food-pyramid-9652.png