vaarantaako äidin vähäinen ravinnon saanti sikiön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Löytyykö jostain faktaa asiasta, tai onko jollain omakohtaista kokemusta? Aina sanotaan, että "vauva kyllä ottaa omansa". Pitääkö tämä paikkansa?

Olen alkanut huolestua asiasta, itsellä menossa rv 10 ja noin kolme viikkoa on ollut totaalinen ruokahaluttomuus. Alussa yritin syödä "pakolla" ja otin pieniä annoksia lämmintä ruokaakin, mutta kun yksinkertaisesti oksensin kaiken lämpimän tai vähänkään "ravitsevamman" ruuan ylös, niin nyt on mennyt siihen, että en syö juuri muuta kuin leipää, jonka päällä vain vähän rasvaa. Leikkeleet, juusto, kaikki ällöttää, ei vain mene alas, pakolla jos yrittää niin oksennan saman tein. Osittain varmaan liittyy pahoinvointiin, joka ollut sillä tavalla voimakasta että päivittäin olen oksennellut vaihtelevia määriä. Toisina päivinä kerran, toisina 10 kertaa. Syömisestä tulee yksinkertaisesti paha olo, mikään ei maistu eikä mene alas. Tänään olen syönyt yhteensä 3 leipäpalasta ja ehkä 3 riisikakkua. Jopa kivennäisvesi on alkanut ällöttää, eli juon lähinnä vettä, välillä tuoremehua joka kuitenkin sekin aika usein on tullut ylös... Syön raskaus ja imetys multivitaa ja lisäksi calsorin 500mg mutta eipä ne taida ruokaa korvata. :(

Noin alussa ei taida olla vaarallista. Kunhan nestettä saat riittävästi. Noilla viikoilla pahoinvointi usein pahimmillaan, joten eiköhän kohta helpota. Ei ruuan tarvi olla lämmintä, kokeile jotain raikasta.

Kolmen viikon vähäinen ravinto ei vielä vaikuta sikiöön yhtään mitenkään, ole huoleti. Taustalla on oltava pitkä yhtenäinen ajanjakso huonoa ravintoa, että haittoja alkaisi olla. Ja varsinkin aika ennen raskaaksi tuloa on kriittistä ravinnon suhteen. Sinun tapauksessasi kannattaa kyllä olla yhteydessä omaan neuvolaasi oman jaksamisesi takia. Voivat laittaa sinut hetkeksi osastolle "tipparuokintaan".

Jos paino tippuu 4kg lähtöpainosta normaalipainoisella äidillä, niin sitten pitää konsultoida lääkäriä. Kyllä se vauva omansa ottaa jos on mistä ottaa, mutta sinua se syö. Yleensä pahoinvointi helpottaa rv16 mennessä.

Kiitos vastauksista. En viitsisi nyt neuvolaankaan soitella (siis jos en tästä heikompaan kuntoon mene), kun seuraavaan neuvolaan alle kaks viikkoa ja se on lääkäri. Olen muutenkin todella "arka" soittelemaan, kai se on joku sellainen "on sitä vakavampaakin, ei viitsi vaivata" -ajattelu... mutta ihan normaalipainoinen olen ollut, luulen kyllä että paino on ainakin pari kiloa tippunut (en tällä hetkellä omista edes vaakaa, joten ei tietoa siitä sen tarkemmin), kun on olllut niin vähäistä syöminen. Enpä tosin ole juuri liikkunutkaan pahoinvoinnin, väsymyksen ym. takia. Mutta ehkä tää tästä lähiviikkoina helpottaa :)

[QUOTE="huolestunut";29778241]Kiitos vastauksista. En viitsisi nyt neuvolaankaan soitella (siis jos en tästä heikompaan kuntoon mene), kun seuraavaan neuvolaan alle kaks viikkoa ja se on lääkäri. Olen muutenkin todella "arka" soittelemaan, kai se on joku sellainen "on sitä vakavampaakin, ei viitsi vaivata" -ajattelu... mutta ihan normaalipainoinen olen ollut, luulen kyllä että paino on ainakin pari kiloa tippunut (en tällä hetkellä omista edes vaakaa, joten ei tietoa siitä sen tarkemmin), kun on olllut niin vähäistä syöminen. Enpä tosin ole juuri liikkunutkaan pahoinvoinnin, väsymyksen ym. takia. Mutta ehkä tää tästä lähiviikkoina helpottaa :)[/QUOTE]

Älä huoli, pahoinvointi on tosi yleistä alkuraskaudessa ja siinä vaiheessa vauva on vasta niin mini, että se ei haittaa yhtään mitään. Syöt vain ihan mitä vaan, mitä tekee mieli, kunhan jotain syöt, ja 12. viikon huitteilla pitäis alkaa helpottaa. Jos ei ala, niin sitten neuvola auttaa :)

Ystäväni voi myös todella pahoin alkuraskauden ja kun oli jo ennestään todella laiha, niin kuihtui ihan tikuksi. Terve ja normaalikokoinen vauva syntyi kuitenkin. Terkan tuomio oli, että imettämään hän ei ainakaan pysty, mutta niin vaan täysimetti ja maitoa riitti, vaikka kiinteät ruuat alkoivat maistua vauvalle vasta 8-9kk iästä lähtien.

mulla oli ekassa raskaudessa sama, laihduin 8 kiloa ekan 3 kuukauden aikana. söin pääasiassa leipää, pillimehua ja hieman karkkia. sit onneks alko paino nousemaan ja pahoinvointi hävisi. terve tyttö synty :) synnytyksen jälkeen kävi sama, ruoka ei maistunu, yritin väkipakolla syödä (yhden/kaksi haarukallista), seurauksena että maitoa ei tullut tarpeeksi, annettiin korviketta, yöllä yritin imettää ja kun muksu oli 2kk niin oltiin siirrytty kokonaan korvikkeisiin.

BBC News - Birthweight link to lifelong health

Tästä tuli muutama viikko sitten dokumentti telkkarista. Siinä todettiin, että pieni syntymäpaino aiheutti myöhemmin monia sairauksia kuten munuaistautia. Ja että (muistini varassa) jollain 2,5 kg painoisena syntyneellä vauvalla oli saman verran rasvaa kehossaan kuin 3,3 kg painoisena syntyneellä, eli se laihuus vauvalla ei ole tervettä. Pitkäaikaisia terveysongelmia niillä, jotka syntyneet ruokapulan aikaan, jolloin syntyneet pienipainoisina.

[QUOTE="v ieras";29778127]Jos paino tippuu 4kg lähtöpainosta normaalipainoisella äidillä, niin sitten pitää konsultoida lääkäriä. Kyllä se vauva omansa ottaa jos on mistä ottaa, mutta sinua se syö. Yleensä pahoinvointi helpottaa rv16 mennessä.[/QUOTE]

Mulla tippu 15kg :D
Ei ollu mitää hätää.

Mulla putosi kymmenen kiloa ekassa raskaudessa ja olin tiputusuhan alla kuukausia. Oksentaminen loppui kun kuuden kuukauden raja tuli kohdalle ja nelikiloinen terve lapsi syntyi.

Eipä mulla sitten tämän asian suhteen taida ainakaan mitään hätää olla:) Välillä vaan meinaa itku tulla, viimeks taisin joskus viikko sitten keksiä että liha-riisi-pasteijoita tekee mieli, pasteijat uuniin ja söin hyvällä ruokahalulla ainakin neljä ja olin ihan ihmeissäni ja onnellinen siitä että "nämähän maistuu hyviltä ja ei tee yhtään pahaa", ja meniköhän puoli tuntia kun sitten kaikki tuli ulos :S :D luulen että oksentelisin jatkuvasti, jos söisin tai ylipäänsä pystyisin syömään enemmän. Oksentelen kyllä nytkin joka päivä, mutta en kovin paljon - eipä sitä taida hirveästi olla mitä oksentaa.

Esim. 1: serkkuni oksensi ekat kuukaudet ja sai koko odotuksen aikana n. 4 kg painoa. Erityislapsen piirteet huomattiin 3 v iässä, aistiyliherkkyys, ADHD, suolisto ei kehittynyt. Teki toisen lapsen ja pakotti itseään syömään, sai 20 kg, terve poika nykyäänkin.
Esim. 2: siskoni kaveri ei halunnut lihoa raskauden aikana, sai n. 5 kg painoa ja sai erityislapsen! Silmälasit 1 veenä, ADHD, aistiyliherkkyys.
Esim. 3: kaverini vahti koko raskautensa syömisiä niin, että vauva syntyi 1 kk etuajassa, kaikki muut edelliset olleet mahassa yliajan mutta juuri tää "lihoin koko Odotuksen aikana 4 kg"-vauva halusi tulla ulos aiemmin tuttipullolle :D

Sattumaa? Lukekaa miten jo ihan normitilassa olevalle ihmiselle antioksidantit, D-vitamiinia, ja muut lukemattomat aineet vaikuttavat mm. hormoneihin, mielialaan, SOLUJEN paranemiseen!!!!!!

Että se vauva kehittyy mahassa välillä eri viikkoina hyvinkin kriittisistä paikoista!
Esim, ne vauvan aivot!!
Jos päätätte, että "syön vaa hedelmiä, marjoja, kasviksia, vähä ehkä tummaa leipää ja lihaa", niin ette saa mistään kunnon kuituja, joa kautta ne teidän suolistonne imevät vitamiinia!
Tiedättekö , kun karppausbuumi alkoi täällä meidän Suomessa, niin samaan aikaan yleistyi keliakia ja suolistosairaudet, joissa ravinto ei imeydy!!!
Niin kannattaa vähän miettiä, miten syö :/ Ei se aina ole hyvä juttu, jos ei liho raskauden aikana! Te kun ette näe mitä siellä teidän omassa elimistössänne tapahtuu.
Syökää edes niitä pähkinöitä, jos missaatte enemmän noita hiilareita :(

Yhteistyössä