väärä testitulosko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todennäköisesti väärä testitulos. Spesifisyys raskaustesteissä ei ole 100% joten aina on mahdollista että testi näyttää negatiivisen positiivisena. Odottele vähän ja testaa uudestaa. Onhan slight change että labrassa olisi mennyt näytteet sekaisin...

Eikö HCG ala erittymään vasta kun alkio kiinnittyy joten ns. kemiallisessa raskaudessa testi ei näytä plussaa.

Raskaustestit mittaavat hcg:n määrää eli jos sitä on kehossa, näyttää plussaa ja kemiallinen raskaus aiheuttaa myös hcg:n lukemien nousua.

Näin minä sen olen ymmärtänyt. Tuulimuna- ja kemiallinen raskaus voivat antaa plussan, vaikka varsinaista raskautta ei ole.

Raskaustestit mittaavat hcg:n määrää eli jos sitä on kehossa, näyttää plussaa ja kemiallinen raskaus aiheuttaa myös hcg:n lukemien nousua.

Näin minä sen olen ymmärtänyt. Tuulimuna- ja kemiallinen raskaus voivat antaa plussan, vaikka varsinaista raskautta ei ole.
[/quote]

Väännetään tästä nyt oikein kunnolla kättä =) =) . Mun käsittääkseni kemiallisella raskaudella tarkoitetaan sitä, että munasolu on hedelmöittynyt mutta se ei ole kiinnittynyt. Ja vasta kiinnittyessä alkaa istukkahormonia eli hcg:tä muodostua jolloin se on raskaustestillä havaittavissa. Kemiallinen raskaus ei aiheuta istukkahormonin nousua ja monet lääkärit ovatkin tällaisen kemiallisen raskauden määritelmää vastaan; se ei ole raskaus. Tuulimunaraskaus on eri asia, siinähän alkiota ei ala muodostumaan mutta muutoin raskaus etenee 'normaalisti', istukka ja sikiöpussi muodostuvat. Tämä on mun käsitys.

Monilla on testi näyttänyt haamua tai selkeää plussaa ja seuraavana päivänä alkanut vuoto oikeiden menkkojen aikaan ja tätä tapahtumaa tuntuvat kaikki nimittävän kemialliseksi raskaudeksi.. Ite olen siinä käsityksessä että kemiallistakin raskautta ennen voi näyttää plussaa.

Vai miten sitten selität että raskaus on kemiallinen raskaus jos siitä ei ole mitään todistetta jos ei plussaa näytä ensin? Jos vaan normaalisti menkat alkaa niin kuka sitten on keksinyt koko kemiallisen raskauden?

Kävin etsimässä asiaan ihan oikeata tietoa, tämä on yhdeltä verkkoklinikan sivulta:

"Herkät raskaustestit kertovat siis hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisestä kohdun limakalvolle heti kuukautisten ollessa myöhässä. Tässä vaiheessa tapahtuvat keskenmenot ovat kuitenkin erittäin yleisiä ja voidaankin ajatella, että munasolu vain "hipaisi" kohdun seinämää sen verran, että istukkahormonia erittyi ja testi muuttui positiiviseksi. Vuoto alkaa vain muutaman päivän tai viikon myöhässä, eikä tällainen tapahtuma edellytä mitään toimia. Kyseessä oli ns. kemiallinen raskaus eli positiivinen testi. Normaali kuukautiskierto yleensä jatkuu ja raskauden todennäköisyys jatkossa on hyvä. Kun raskaus on jo pidemmällä ja mahdollista todeta ultraäänellä, puhutaan kliinisestä raskaudesta (yli 6 raskausviikkoa)."

Eli katjuusa olit kyllä aivan oikeassa, istukkahormonia erittyy jos munasolu osuu kohdun seinämään ja siis hipaisukin riittää. Ja se on myös totta että plussaa voi näyttää aivan hyvin ennen kemiallista raskautta :)

Hei!
Kävin tsekkaamassa hoitopaikkani infosivut ja siellä luki että niin kauan ku testi näyttää plussaa mut ennen ku ultralla näkee mikä itse asiassa on tilanne niin puhutaan biokemiallisesta raskaudesta. hCG:tä erittyy istukan kasvaessa ja se olis ensimmäinen merkki raskaudesta, ja veritesti näyttää sen 3 viikkoa ennen ku voi ultrata.

Niin että voi olla vaan "hipaisu" tai sitten kuitenkin ihan se toivottu tulos =)

Kiitos vauvaunelma ja 'plussa ennen ultraa' näistä valaisuista. Mä olen virheellisesti käsittänyt, että kemiallinen on kiinnittymätön mutta kuitenkin hedelmöittynyt munis. Voiko päätellä niin, että tuulimunaraskaus jää ikäänkuin ikuisesti kemialliseksi raskaudeksi kun koskaan ei voida luokitella kliiniseksi raskaudeksi kun ei sykettä eikä alkoita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 12:19 vauvaunelma kirjoitti:
Kävin etsimässä asiaan ihan oikeata tietoa, tämä on yhdeltä verkkoklinikan sivulta:

"Herkät raskaustestit kertovat siis hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisestä kohdun limakalvolle heti kuukautisten ollessa myöhässä. Tässä vaiheessa tapahtuvat keskenmenot ovat kuitenkin erittäin yleisiä ja voidaankin ajatella, että munasolu vain "hipaisi" kohdun seinämää sen verran, että istukkahormonia erittyi ja testi muuttui positiiviseksi. Vuoto alkaa vain muutaman päivän tai viikon myöhässä, eikä tällainen tapahtuma edellytä mitään toimia. Kyseessä oli ns. kemiallinen raskaus eli positiivinen testi. Normaali kuukautiskierto yleensä jatkuu ja raskauden todennäköisyys jatkossa on hyvä. Kun raskaus on jo pidemmällä ja mahdollista todeta ultraäänellä, puhutaan kliinisestä raskaudesta (yli 6 raskausviikkoa)."

Eli katjuusa olit kyllä aivan oikeassa, istukkahormonia erittyy jos munasolu osuu kohdun seinämään ja siis hipaisukin riittää. Ja se on myös totta että plussaa voi näyttää aivan hyvin ennen kemiallista raskautta :)
Puhuin täysin samasta asiasta eli kemiallisesta raskaudesta.

--

Katjuusa:
Ja mitä tulee tuulimunaan.. Meillä varmasti on erilainen tapa ajatella asioita. Tiedän, että raskaus ns. etenee, mutta minä en vain pidä sitä raskautena, koska sikiötä ei ole. Sekin voi aiheuttaa plussan, vaikka sitä mihin tähdätään, ei ole olemassa (eli sikiötä, josta tulisi aikanaan se toivottu lapsi).

Pahoittelen, minun ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus vääntää kättä kenenkään kanssa. Ajattelutapani vain eroaa sinun ajattelutavastasi, vaikka faktat allekirjoitetaan molemmat :)<br><br>

Yhteistyössä