Vaalien siirrosta nillittäjät !

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kotiäänestys, ennakkoäänestys, uutena ulkoäänestys ja vaalitoimitsijoiden rokottaminen.

Sinun vuorosi.
Et kuitenkaan käytännön vinkkejä osannut sanoa, ihmisten määrän hallinta,ulkonakin on rajoitukset.
Esim 30 000 asukkaan kaupunki, äänioikeutettuja 23 000
Miten ulkoäänestys toimii niin et paikalla on max 6 kerralla? ( vaalitarkkailijoita on 3-4 )
Tai vaikka rajoitus olis 20 niin miten toimitaan?
 
vierailija
"Keskusvaalilautakunnissa on kasvanut tietoisuus siitä, että niillä ei ole etenkään pahimmilla korona-alueilla käytännön mahdollisuutta turvata kotiäänestystä kaikille karanteenissa oleville. Oma lukunsa on myös koronaa sairastavien ihmisten äänioikeuden turvaaminen.
Käytännössä kotiäänestys pitäisi valvotusti järjestää niin monille suomalaisille, että vaaliviranomaiset eivät pidä sitä mahdollisena.
Epidemiatilanne on pahentunut nopeasti esimerkiksi Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Tämä vaarantaa tuhansien ihmisten äänioikeuden toteutumisen, mikä on perusteena vaalien siirtämiselle.
Käytännössä koronavirus saattaisi vaikuttaa ratkaisevasti vaalituloksiin kunnissa, jos vaalit pidettäisiin huhtikuussa.
Kuntavaaleissa vaalien suurin puolue ja yksittäiset läpimenijät ratkeavat usein vain kymmenien äänten eroilla.
Terveysviranomaiset ovat arvioineet, että kesäkuuhun mennessä väestön rokottamisessa ollaan jo paljon pidemmällä kuin huhtikuussa.

Viime vuonna viruksen leviäminen myös laantui kesällä. Näistä syistä vaalit aiotaan järjestää kesäkuussa."

 
vierailija
Et kuitenkaan käytännön vinkkejä osannut sanoa, ihmisten määrän hallinta,ulkonakin on rajoitukset.
Esim 30 000 asukkaan kaupunki, äänioikeutettuja 23 000
Miten ulkoäänestys toimii niin et paikalla on max 6 kerralla? ( vaalitarkkailijoita on 3-4 )
Tai vaikka rajoitus olis 20 niin miten toimitaan?
Mistä ihmeen vaalitarkkailijoista sä oikein sönkötät koko ajan?
 
vierailija
Kertokaas PS:n kannattajat, miksi tämä on niin iso kysymys? Kyse on kuitenkin vain kahdesta kuukaudesta, ja eikös ole myös ehdokkaiden kannalta parempi, jos vähän myöhemmin olisi mahdollista kampanjoida "turuilla ja toreilla", toki turvavälit edelleen säilyttäen?

Eivät suinkaan kaikki äänestäjät seuraa ehdokkaitaan somessa.
 
vierailija
Kuinka moni teistä on valmis ilmottautumaan vaalitarkkailijaksi ja tapaamaan satoja ihmisiä vrk aikana?
Tai kiertämään koronapotilaiden/ karanteenilaisten kodit keräämässä ääniä?

Jos ette, niin kenet sinne kuuluu laittaa? Vapaaehtoiset vai voidaanko määrätä joku?
Vaalitarkkailijathan on perinteisestl oleet vapaaehtoisia.

Ja miten ratkaisette äänestyspaikoilla sen et ihmisiä ei saa tulla sisään kuin rajoitettu määrä, eikä jonoja saa muodostua.

Kannattaa myös kurkata sen oman äänestyspaikan äänestäjämäärää edellisten vaalien ajalta niin saatte jotain pohjaa siihen kuinka monelle pitää aikaa äänestämiseen saada.
Eli kirjoituksesi sanoma on, että demokratia kuoli koska demokratia kuoli. Ei saatu enää vaalitoimitsijoita kasaan ja luovutettiin. Itse olen eri mieltä ja uskon demokratiaan tästä tappavasta taudista huolimatta. Käyn myös kaupassa vähän väliä yhdessä kymmenien tai satojen täysin tuntemattomien kanssa. Elämä on.
 
vierailija
Miksei voisi äänestää vahvalla tunnistautumisella pankkitunnusten avulla? Olisi helppoa, luotettavaa.
Olen tätä aiemminkin ihmetellyt.

Ja ihmiset, jotka ei sitä halua eikä pysty, voisivat äänestää entisin tavoin.
 
vierailija
Miksei voisi äänestää vahvalla tunnistautumisella pankkitunnusten avulla? Olisi helppoa, luotettavaa.
Olen tätä aiemminkin ihmetellyt.

Ja ihmiset, jotka ei sitä halua eikä pysty, voisivat äänestää entisin tavoin.
Digitalisaatio etenee Suomessa vahvasti, mutta vaalit suoritetaan edelleen samalla tavalla kuin ensimmäisissä vaaleissa vuonna 1907.
 
vierailija
Miksei voisi äänestää vahvalla tunnistautumisella pankkitunnusten avulla? Olisi helppoa, luotettavaa.
Olen tätä aiemminkin ihmetellyt.

Ja ihmiset, jotka ei sitä halua eikä pysty, voisivat äänestää entisin tavoin.
Tämän tosiaan luulisi jo tänä päivänä olevan teknisesti mahdollista toteuttaa. Mutta ei se nyt tässä tilanteessa käden käänteessä käy, joten näillä mennään.
 
vierailija
Eli kirjoituksesi sanoma on, että demokratia kuoli koska demokratia kuoli. Ei saatu enää vaalitoimitsijoita kasaan ja luovutettiin. Itse olen eri mieltä ja uskon demokratiaan tästä tappavasta taudista huolimatta. Käyn myös kaupassa vähän väliä yhdessä kymmenien tai satojen täysin tuntemattomien kanssa. Elämä on.
Kaupassa käydään terveenä.
Äänestys taas pitää turvata myös sairaille.
Huomaatko eron?

Enemmistön päätös on juurikin sitä demokratiaa, eli se elää ja voi hyvin.
 
Vaalivirkailijoiden rokotukset. Ehtivät kesäkuulle saada molemmat pistokset.

Kenet laitat sairailta hakemaan äänet? Kesäkuussa rokotetut voi sen hoitaa, mites huhtikuussa?
Et siis vastaa, miten itse hoitaisit asian. Ullatus.

Yksikin rokote suojaa osittain. Lisäksi meillä on jatkuvasti rokottamattomia ihmisiä löhitöissä, esim. apteekin työntekijät, jotka kohtaavat koko ajan sairaita ihmisiä. Mikset ole heistä huolissaan? Kotiäänestys voidaan hoitaa esim. ulkona.
 
Et kuitenkaan käytännön vinkkejä osannut sanoa, ihmisten määrän hallinta,ulkonakin on rajoitukset.
Esim 30 000 asukkaan kaupunki, äänioikeutettuja 23 000
Miten ulkoäänestys toimii niin et paikalla on max 6 kerralla? ( vaalitarkkailijoita on 3-4 )
Tai vaikka rajoitus olis 20 niin miten toimitaan?
Sinulle voi tulla yllätyksenä, että vaalien järjestäminen ei ole minun vastuullani. Tuossa on hyviä esimerkkejä, joista olisi jo vuosi sitten voinut aloittaa vaalien suunnittelun.
 
vierailija
Et siis vastaa, miten itse hoitaisit asian. Ullatus.

Yksikin rokote suojaa osittain. Lisäksi meillä on jatkuvasti rokottamattomia ihmisiä löhitöissä, esim. apteekin työntekijät, jotka kohtaavat koko ajan sairaita ihmisiä. Mikset ole heistä huolissaan? Kotiäänestys voidaan hoitaa esim. ulkona.
No sanopa se vaikkapa hoivakodeissa asuville. Mummot ulos pyörätuoleissa viltti ympärillä äänestäään.. Just just.
 
vierailija
Et siis vastaa, miten itse hoitaisit asian. Ullatus.

Yksikin rokote suojaa osittain. Lisäksi meillä on jatkuvasti rokottamattomia ihmisiä löhitöissä, esim. apteekin työntekijät, jotka kohtaavat koko ajan sairaita ihmisiä. Mikset ole heistä huolissaan? Kotiäänestys voidaan hoitaa esim. ulkona.
Olet varmaan kuullut suosituksesta, että sairaana ei mennä nyt asioimaan.
 
vierailija
Maakuntavaaleja ei koskaan järjestetty, jos tällainen asia on mennyt sulta ohi. Eikö vaaleja siirretty.
Tiedän kyllä, kuten itsekin kirjoitit aikaisemmin "Maakuntavaalit oli tarkoitus järjestää samalla kertaa."

Miksi silloin oli täysin ok siirtää ja vielä pidemmälle kuin nyt pari kuukautta, ja nyt kauhea poru tästä? Osaatko kertoa, ihan oman näkemyksesi, miksi kaksi kuukautta on niin suuri juttu?
 

Yhteistyössä