Vaaleanpunainen kastemekko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maare
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maare

Vieras
Serkkuni esikoisen ristiäiset lähestyvät ja serkkuni on nyt jossain nähnyt vaaleanpunaisen kastemekon kuvan ja aikoo ilmeisesti teettää ompelijalla sellaisen. Itse olen aina ollut siinä uskossa, että kastemekon oikea väri on valkoinen/luonnonvalkoinen.

Ristiäiset on kirkossa ja kummeiksi pyydetty siskoni ja miehensä ovat aika hartaasti uskonnollisia (kuten osa muustakin suvusta). Olen nyt hiljaa mielessäni miettinyt, että onko tuollainen vaaleanpunainen kastemekko ihan etiketin vastainen ja sotiiko se jotenkin ohjeita vastaan? Pitäiskö serkkuani valaista asiasta?

Siis tänä päivänä varmasti kaikki tuntuu olevan mahdollista, kun perinteisistä arvoista on aika pitkälle luovuttu, mutta mikähän tähän on oikea vastaus, kun ei oteta huomioon pelkkää makuasiaa?

Luin joskus Kari Suomalaisen kirjan jossa se oli piirrellyt niitä lapsenlapsiaan. Siinä kirjassa oli juttu heidän sukukastemekosta, joka on jotain vanhaa venäläistä perua ja vaaleanpunainen ja siinä on kastettu suvun pojatkin, koska on harvinaisuus ja arvokas kastemekko siis. Eli itse asiassa alban väri valkoisena on melko uusi juttu, olihan morsiuspuvutkin alunperin ihan jotain muuta väriä kuin valkoiset.

Enpä usko, että tuossa mikään kauhea etikettivirhe tapahtuu. Valkea mekko on toki monikäyttöisempi, ja näyttää hyvältä vielä seuraavallakin sukupolvella. Mutta jokainen tavallaan.

Ei, ihan kamala ajatus vaaleanpunainen kastemekko... Jotain kimalletta varman kanssa! Mitenhän kastava pappi suhtautuu? Ehkä voit ihan varovaisesti sanoa serkulle että kastemekon pitäisi olla valkoinen...Loput saanee serkku itse päättää (tai papista riippuen, voihan olla että pappi sanoo sanasen mekon väristä eikä kasta moisessa virityksessä)

Me saimme ennen kastetilaisuutta suunnitellessamme papilta vihkosen, jossa sanotaan näin:

"Kastemekko on oikeastaan pienikokoinen alba. Sen valkoinen väri kertoo pyhyydestä ja puhtaudesta. Valkeaan vaatteeseen pukeudutaan myöhemmin myös konfirmaatiossa."

Ei kai kirkko sitä määrää, mutta miksei perinteitä voisi joskus kunnioittaa.

Yhteistyössä