Vaahtopatjan pesuun niksejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paksua vaahtomuovia on vähän vaikea pestä, kosteus tuppaa jäämään sisälle ja patja alkaa haista. Tuuletus on se keino jolla vaahtomuovipatjoja raikastetaan. Ohut vaahtomuovi saattaapi kuivua riittävän nopeasti ettei ala haisemaan..

Kyllähän sen pesee, mutta kuivaksi ei saa millään! Kerran yrittänyt, vaikka oli pienempi vaahtomuovi. Sohvatyynyyn oli pissitty ja kauniina lämpimänä kesäpäivänä pesin sen. Ei kuivunut ei.

Muoviteollisuuden sivuilta kopsattua tietoa vaahtomuovipatjan pesemisestä:

Mikäli patja kuitenkin joudutaan pesemään, siinä
voi käyttää tavanomaisia pesuaineita. Kuivaus
onnistuu parhaiten pystyasennossa. Alareunaan
valuva vesi puristellaan säännöllisin välein pois.
Kuivuminen kestää erittäin kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mäntysuopaa?

Ihan tavallista pyykinpesuainetta vaan. Mutta tule ihmeessä kertomaan, jos onnistut kuivattamaan saunassa! Tuskin kovin kuumaan kannattaa laittaa, ei eehkä kestä etkä tiedä mitä höyryjä siitä lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja juu ei:
mäntysuopaa?

Ihan tavallista pyykinpesuainetta vaan. Mutta tule ihmeessä kertomaan, jos onnistut kuivattamaan saunassa! Tuskin kovin kuumaan kannattaa laittaa, ei eehkä kestä etkä tiedä mitä höyryjä siitä lähtee.

Siis miksei kestäs... en mä sitä kiukaan päälle ajatellut heittää... enkä ole siellä niitä höyryjä hengittämässä:)

Vaahtomuovipatjat homehtuvat helposti. Jos päälliskangas on vaalea, niin homepilkut huomaa helposti. Tummemmistä kankaista hometta ei päälle päin näe, mikä on huonompi juttu. Meillä lähti lasten vaahtomuovipatjat kaatopaikalle, kun huomasin homepilkut. Joskus oli sattunut pissivahinkoja ja olin pessyt pissapaikat. Kokonaan en ollut patjoja pessyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaahtomuovipatjat homehtuvat helposti. Jos päälliskangas on vaalea, niin homepilkut huomaa helposti. Tummemmistä kankaista hometta ei päälle päin näe, mikä on huonompi juttu. Meillä lähti lasten vaahtomuovipatjat kaatopaikalle, kun huomasin homepilkut. Joskus oli sattunut pissivahinkoja ja olin pessyt pissapaikat. Kokonaan en ollut patjoja pessyt.

ei ole homeessa...

ei ole homeessa...

...siis vielä. tuon pesukerran jälkeen voi olla. milloin vauvan pitäisi päästä käyttämään patjaa?

Alkuperäinen kirjoittaja :):

ei ole homeessa...

...siis vielä. tuon pesukerran jälkeen voi olla. milloin vauvan pitäisi päästä käyttämään patjaa?

3kk:n päästä.

tuntuu oudolta, että joku väittää patjan homehtuvan helposti... hmm eihän ne pissavahingostakaan homehdu, vaikka lakana välissä ja patjan suojuskangas... eli ei ilma kierrä. Nooh, uus-avuton menee tässä tilanteessa kauppaan ja ostaa uuden, mie en :)

Miksi ostatte vaahtomuovipatjoja. Asiantuntevat lastentarvikeliikkeet ovat jo toistakymmentä vuotta tarjonneet vain polystervanupatjoja, jotka voi pestä ongelmitta ja kuivuvat homehtumatta. Vaahtomuovipatjassa ei edes päällisen mustat pilkut riitä ilmaisemaan hometta. Homeonpatjan sisällä ja aiheuttaa astmaa ja allergioita. Vaahtomuovi vieläpä lisää itse kosteusongelmaa, kun lapsen vartalon lämpö aiheuttaa kosteuden kondensoitumista patjaan.

tuntuu oudolta, että joku väittää patjan homehtuvan helposti... hmm eihän ne pissavahingostakaan homehdu, vaikka lakana välissä ja patjan suojuskangas... eli ei ilma kierrä. Nooh, uus-avuton menee tässä tilanteessa kauppaan ja ostaa uuden, mie en :)

Saattoipa muovi tuossa lämmössä kemiallisesti suorittaa pieniä muutoksia itsessään. Aika näytää mitä vapautui, poistui ja mitä jää jäljelle

Yhteistyössä