V*tuttaa kun lasten käytös pilaa koko päivän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti on todella väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti on todella väsynyt

Vieras
Aamulla suunnittelin, että lähdetään kaupan kautta rannalle ja vietetään siellä koko päivä.
Noh, 10v alkaa huutamaan samantien kun herää, "mä en halua rannalle!" ja siitä sitten ratkiriemukkaasti samaa karjumista eteenkin päin. Tajuan että lapsi oli väsynyt, nukkui huonosti, mutta silti. Mun fiilikset laski sen verran, että lähdin pihalle. Kauaapa en sielläkään ehtinyt olemaan, kun aivan järkyttävä karjuminen ja huuto kuuluu pihalle saakka. Lapset tappelee, 10v huutaa kuin palosireeni ja isompi ärsyttää vielä lisää.

**ttu. Hyvästi kiva päivä, mulla on elin otsassa eikä tosiaan huvita enää mikään. Ja näin käy liian usein, että noitten tappelu, huuto, kiukuttelu ja raivoaminen pilaa kaiken. Kamala sanoa näin, ja tiedän etten käyttäydy aikuismaisesti, mutta mä en voi sille mitään että tuollaisen jälkeen mä olen pahalla päällä enkä halua enää todellakaan lähteä niitten kanssa minnekään.

Noh, mä lähden kohta kauppaan ja linnoittaudun sen jälkeen pihalle. Ihan sama sitten.

Tottakai tuollainen vie fiilikset. Entä jos vaan otat ja lähdet rantsulle, lapset lähtee mukaan jos haluaa? :) Isojahan nuo jo on, pärjäilevät yksinäänkin sen ajan. Muistat palatessasi mainita että kivaa oli ja vesi lämmintä, niin ehkä seuraavan kerran miettivät kahdesti.

Itseasiassa kyllä niitä on tähän päivään saakka kiinnostanut uimaranta, enkä mä niitä minnekään leikkipuistoon ollutkaan viemässä. :/
Ois niin kiva tehdä jotain yhdessä, mutta miten noitten kiljuvien pikkuhirviöiden kanssa teet mitään, kun oma mieliala laskee pakkasen puolelle jo ennen kotiovesta astumista.

Kyllä sun nyt vaan on pakko sille jotain voida. Ei se välttämättä helppoa ole, mutta pidemmän päälle kuitenkin palkitsee, kun ei tarvitse jatkuvasti olla pahalla tuulella siksi, että lapset olivat aamulla väsyneitä ja kiukkuisia ja siksi äreitä.

Mulla napsahtaa helposti. Tai korjaan: hyvin helposti. Mutta en jaksa siihen ärsytystilaan 3 minuuttia pidemäksi aikaa jäädä, sillä sekäs sitten vasta alkaiskin vatuttamaan, kun on jatkuvasti pahalla päällä :D

En mä kyllä oikein mitään hyvää neuvoa osaa siihen antaa, että miten voisit lähteä tilannetta muokkaamaan...ehkä pitää vain ajatella asiaa niin, että mitä sillä lopulta voittaa, jos kiukuttelee koko päivän?

Käy kaupassa ja lähde rannalle. Jos lapset eivät halua tulla mukaan, niin sitten he eivät tule. Eiköhän 10v + isompi pärjää ilman äitiäkin. Tai jos haluat nimenomaan tehdä jotakin lasten kanssa (vaikka nyt tuntuukin siltä, ettet todellakaan halua) niin kysy lapsilta, että mitä voisitte yhdessä tehdä :)

Meillä neiti 12v on samantyyppinen. Onneksi on jonkun verran päivisin hyvälläkin tuulella. Mutta eilen oli juuri tuollaista - ei halunnut lähteä uimaan ja murjotti ja piti mykkäkoulua, paitsi välillä raivosi ja paukutti ovia. Lomalla tähän jaksaa suhtautua oikein l. emme välitä. Tyttö lähtee mukaan eikä hänen käytöksensä anneta pilata kaikkien päivää. Kyllä hänkin sitten leppyi ja nautti uimisestakin, kun oli osoittanut mieltään tarpeeksi. En reagoi tiuskuiluihin, mutta kun alkaa raivoomaan sisaruksilleen, sitä en hyväksy. On ollut tämän luonteinen pienestä pitäen. Yritän aina muistaa huomioida positiivisesti, kun on hyvä jakso. Laitan hiuksia ja halaan, kun sallii, niin saa hyvää kosketusta. Kehun ihanaksi ja kerron, että rakastan. Mutta juttelemme myös, miten tuolla käytöksellä tulee kavereiden kanssakin vaikeuksia. Lähinnä mua huolettaa, että kokee, ettei kukaan välitä, kun raivoaa eikä saa sillä tietenkään tahtoaan läpi. Vaikka käytös nyppii muitakin, on hänellä itsellään huomattavasti pahin olla. En suostu jättämään häntä kokonaan itsekseen silloin (omaan huoneeseen saa toki mennä) , koska se kostautuu pidemmän päälle. Tyttö siis kulkee sovitusti mukana, oli raivo tai ei, eikä jää tuntikausiksi yksin kotiin, kun perhe lähtee tekemään kivoja juttuja.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Itse olen hitaasti heräävää tyyppiä, eli välittömästi silmäni auki saatuani en ole kovinkaan riemuissani heti esitetystä päiväohjelmasta, saati sitten huonosti nukutun yön jälkeen. Siinä mielessä myötätunto 10 v puolella.

No jos sun lapset on 10v ja sitä vanhempi, niin teet niinkuin viisikymppinen isoäitikin ehdotti. Jätät ne rääkypillit kotiin ja menet yksin rannalle. Kyllä ton ikäiset pärjää muutaman tunnin kotona ihan kahdestaankin,
onhan sulla puhelin mukana. Ehkä sitten seuraavalla kerralla miettivät kaksi kertaa, kannattaako kaikesta kiukutella. Kun voipi olla niin, että sitten jääkin kotiin.

Jos sä oot se tyyppi joka aamulla ennen kuin lapsi kerkeä avata silmät ilmoitat että nyt lähetään kauppaan ja rantsulle, niin kärsii itse seuraukseista.
Miksi se lapsi ei voi rauhassa herätä ja syödä ennen kuin aikuinen tulee tyrkyttämään omis suunnitelmia?
Ymmärrän hyvin tota lasta. Älä ole MINÄ ja vain MINÄ- ihminen.

Jotenkin mä ajattelen samalla tavalla kuin Miuski. En haluaisi jättää kiukkupussia yksin kotiin koko päiväksi, koska en halua että lapsi ajattelee ettei häntä rakasteta koska näyttää negatiivisia tunteita. Ajattelen myöskin niin, että lapsi lähtee mukaan eikä kiukuttelullaan saa tahtoaan periksi (ei halua lähteä). Lapsi haluaisi mieluummin jäädä pelaamaan sisälle koko päiväksi, mutta minä en sitä halua enkä siihen suostu. Mutta koska en nyt jaksa vääntää asiasta enempää niin peruin koko suunnitelman. Jäädään sitten kaikki kotiin. Eikä lapsi myöskään mene yhdellekään pelikoneelle tänään.

Meillä neiti 12v on samantyyppinen. Onneksi on jonkun verran päivisin hyvälläkin tuulella. Mutta eilen oli juuri tuollaista - ei halunnut lähteä uimaan ja murjotti ja piti mykkäkoulua, paitsi välillä raivosi ja paukutti ovia. Lomalla tähän jaksaa suhtautua oikein l. emme välitä. Tyttö lähtee mukaan eikä hänen käytöksensä anneta pilata kaikkien päivää. Kyllä hänkin sitten leppyi ja nautti uimisestakin, kun oli osoittanut mieltään tarpeeksi. En reagoi tiuskuiluihin, mutta kun alkaa raivoomaan sisaruksilleen, sitä en hyväksy. On ollut tämän luonteinen pienestä pitäen. Yritän aina muistaa huomioida positiivisesti, kun on hyvä jakso. Laitan hiuksia ja halaan, kun sallii, niin saa hyvää kosketusta. Kehun ihanaksi ja kerron, että rakastan. Mutta juttelemme myös, miten tuolla käytöksellä tulee kavereiden kanssakin vaikeuksia. Lähinnä mua huolettaa, että kokee, ettei kukaan välitä, kun raivoaa eikä saa sillä tietenkään tahtoaan läpi. Vaikka käytös nyppii muitakin, on hänellä itsellään huomattavasti pahin olla. En suostu jättämään häntä kokonaan itsekseen silloin (omaan huoneeseen saa toki mennä) , koska se kostautuu pidemmän päälle. Tyttö siis kulkee sovitusti mukana, oli raivo tai ei, eikä jää tuntikausiksi yksin kotiin, kun perhe lähtee tekemään kivoja juttuja.

Tämän allekirjoitan, paitsi tyttl 11v ei kovin usein ole kiukkutuulella, mutta kun on , niin oksat pois.
Pakotin mukaan (toki lähes 12v olisi pärjännyt kotonakin, mutta se ei ole se pointti), iskin kirjan käteen ja käskin lukea sitä.
Luki kirjaa mököttäen tunnin, vaikka yritin laskea leikkiä yms. Sitten sain suostuteltua vaihtamaan uikkarin ja nautti meidän muiden kanssa merellä uimisesta, tehtiinpä kahdestaan pitkä uimalenkkikin rupatellen kun iskä vahti pienempiä heittelemällä niitä mereen =)

Jos sä oot se tyyppi joka aamulla ennen kuin lapsi kerkeä avata silmät ilmoitat että nyt lähetään kauppaan ja rantsulle, niin kärsii itse seuraukseista.
Miksi se lapsi ei voi rauhassa herätä ja syödä ennen kuin aikuinen tulee tyrkyttämään omis suunnitelmia?
Ymmärrän hyvin tota lasta. Älä ole MINÄ ja vain MINÄ- ihminen.

Lapsilla on päivärytmit heittäneet häränpyllyä tässä loman aikana. Nukkuvat pitkälle päivään ja valvovat yöt. Siksi sanoin jo eilen, että nyt alkaa rytmin kääntö. Nukkumaan mennään ajoissa ja myöskin herätään ajoissa. Tiedän ettei uni tullut vielä viimeyönä ajoissa, mutta ei se tule ensiyönäkään jos tänään taas nukkuu koko päivän. Siksi musta on täysin asiallista herätä "jo" klo 10.45, jolloin lapsella oli hyvin aikaa herätä, syödä ja valmistautua lähtöön.
Sitäpaitsi rantsu on tähän saakka ollut suosikkipaikka, joten tyhmänä aikuisena kuvittelin että sen ilmoittaminen olisi ollut mukava herätys.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti on todella väsynyt;30127727:
Lapsilla on päivärytmit heittäneet häränpyllyä tässä loman aikana. Nukkuvat pitkälle päivään ja valvovat yöt. Siksi sanoin jo eilen, että nyt alkaa rytmin kääntö. Nukkumaan mennään ajoissa ja myöskin herätään ajoissa. Tiedän ettei uni tullut vielä viimeyönä ajoissa, mutta ei se tule ensiyönäkään jos tänään taas nukkuu koko päivän. Siksi musta on täysin asiallista herätä "jo" klo 10.45, jolloin lapsella oli hyvin aikaa herätä, syödä ja valmistautua lähtöön.
Sitäpaitsi rantsu on tähän saakka ollut suosikkipaikka, joten tyhmänä aikuisena kuvittelin että sen ilmoittaminen olisi ollut mukava herätys.

Rytmien kääntö tuottaa aina tuskaa.... mukava herätys ei ole sellainen äkkiä ylös nyt lähdetään.