(V?)L ajoivat minut perheineni kodistamme pois kun emme kääntyneet heidän uskoona

Ihanan provosoivat otsikko eikö? :D Lähinnä tällainen ilmoitusluontoinen asia siis, joka kiinnostaa koko kansakuntaa. :D Mutta joo, itse olen jotain 3-vuotias meidän perhe asui pienessä kerrostalossa (minun lisäksi äitini ja isoäitini). Sitten tuli lestaadiolaiset ja ostavit tönön ja ehto sille että olisimme saaneet jäädä asumaan oli, että meidän pitää tulla seuroihin ja sitä myöten sitten lestaadiolaisiksi.... Arvatenkin me muutimme pois. =)

Mutta ei sillä en ole katkerakaan uusi koti oli ihan ok, ei siinä. Ihmettelen vaan moista toimintaa "Jos et ole meidän uskossa niin kerää kamasi ja häivy".. :saint: Jokainen toki tekee omalla kiinteistöllään mitä tykkää.. ei siinäkään mitään.
 
noh
Kaverilleni kävi niin, että hänen vanhempansa kielsivät 22-vuotiasta tytärtään seurustelemasta kaverini kanssa, tämä samanikäinen mies kun ei kuulemma ollut "oikea uskova" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan). Tämän naisen piti puolen vuoden seurustelun jälkeen valita perheensä + työpaikkansa tai sitten tämän poikaystävänsä väliltä. No perhe sai tyttärensä "takaisin" ja kaverini potkut kyseisestä firmasta...

Mulla ei ole mitään uskontoja vastaan, mutta yhtä asiaa olen aina ihmetellyt. Eri uskontojen edustajat paasaavat aina siitä lähimmäisenrakkaudesta ja suvaitsevaisuudesta, mutta kuitenkin yleensä itse jaottelevat muut ihmiset "kelvollisiin ja kelvottomiin" uskon tai sen puutteen takia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
tiedoksi vaan että VANHOILLISLESTADIOLAISET ei yritä käännyttää uskoon. oisko ollu jotain muista lestoja.
Niin, eihän seuroihin komentaminen ole käännyttämistä eihän.. :LOL:

Jätän oven auki sille mahdollisuudelle että olen väärässä, olinhan vain 3-vuotias ja tuo muisti nyt saattaa toki tuossa iässä pettää ja en voi tähän hätään äidiltä tai isoäidiltäkään asiaa tarksitaa, kas kun he ovat istuskelleet pilven reunalla jo monen monta vuotta. No mut mie korjaan ihan varuiksi otsikkoa niin ei kukaan suutu, vaikka 89,64% varma olen että nimenomaan VL oli kyseessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Kaverilleni kävi niin, että hänen vanhempansa kielsivät 22-vuotiasta tytärtään seurustelemasta kaverini kanssa, tämä samanikäinen mies kun ei kuulemma ollut "oikea uskova" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan). Tämän naisen piti puolen vuoden seurustelun jälkeen valita perheensä + työpaikkansa tai sitten tämän poikaystävänsä väliltä. No perhe sai tyttärensä "takaisin" ja kaverini potkut kyseisestä firmasta...

Mulla ei ole mitään uskontoja vastaan, mutta yhtä asiaa olen aina ihmetellyt. Eri uskontojen edustajat paasaavat aina siitä lähimmäisenrakkaudesta ja suvaitsevaisuudesta, mutta kuitenkin yleensä itse jaottelevat muut ihmiset "kelvollisiin ja kelvottomiin" uskon tai sen puutteen takia...
No juurikin tätä haen takaa tällä aloituksella. :flower:
 
vieras ja uskon
Tuntuu kyllä ettei uskovaisilla ole mitään tekemistä , esim. seurusteluasian kanssa , meidän lapset saa ihan itse päättää kenen kanssa seurustelevat , eihän mun asiani ole siitä päättää, luulen että elämän suuret päätökset tulee loppujen lopuksi tuolta "ylempää" voinhan kertoa asiallisesti mitä mieltä olen jos nyt aivan mahdoton tyyppi olis kyseessä, uskon nykyään niin vahvasti ja luotan Jumalan johdatukseen , kaikki asiat järjestyy. En nyt ehkä saa aivan selkeesti tätä esille , luulen kuitenkin jonkun ymmärtävän mitä tarkoitan.
 
vierailija
Olen asunnut pienellä paikkakunnalla heidän kanssaan. Oli todella kova kokemus. Lapset kiusasivat lapsiani koulussa kun ei olleet samaa uskoa. Naapurit karttoivat meitä. Kyllä se on ahdistavaa olla eri uskontoon kuuluva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No just joo. On sullaki ongelmat, ja aiheet katkeroitua.
No onhan tuo nyt aika ikävä juttu. Tosin ap ei vaikuta järin katkeralta. Mutta hiertääkö SUA jokin?
Juu en ole katkera, enhän mä herran tähän edes muista siitä ajasta mitään, joten eipä ole tietoa mistä katkeroitua! Lähinnä näin aikuisina alkoi ihmetyttää moinen toimintatapa..
 
VL
Mun mummo on uskovainen, äitini ja osa sisaruksistani kans, isäni ei ole ollut uskomassa koskaan, eikä myöskään mieheni. Eli ei välejä laiteta poikki tai kielletä seurustelemasta uskonasioiden takia
 
UGH
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Olen asunnut pienellä paikkakunnalla heidän kanssaan. Oli todella kova kokemus. Lapset kiusasivat lapsiani koulussa kun ei olleet samaa uskoa. Naapurit karttoivat meitä. Kyllä se on ahdistavaa olla eri uskontoon kuuluva.
Tiedätkö, että esim pk-seudulla, jossa lestoja on vähemmän kuin muita niiin lestoja kiusataan ja he joutuvat salaamaan taustaansa?

Tämä ei siis millaan tapaa oikeuta kenenkään kiusaamista, mutta kun ihmisirotu vaan ON sellainen, ettei erilaisuutta suvaita. Vähemmistö kärsii aina. Ja se on jo kokonaisuutena osana paaaaaaaaaljon isompaa ongelmaa kuin pelkkä vanhoillislestadiolaisuus.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja VL:
Mun mummo on uskovainen, äitini ja osa sisaruksistani kans, isäni ei ole ollut uskomassa koskaan, eikä myöskään mieheni. Eli ei välejä laiteta poikki tai kielletä seurustelemasta uskonasioiden takia
Olen ollut, ja mä ainakin oon saanut käsityksen, ettei vl:n sovi seurustella ei vl:n kanssa. Mut varmasti niitä toisinajattelijoitakin löytyy. Mut aina meille on raamattuluokassa jne. selitetty, miten ei kannata alkaa seurustelemaan ei-vl:n kanssa, ja kaikissa vl-häissä puhuja sanoo, miten tärkeää on, kuin kaksi uskovaista on löytänyt toisensa.
 
vieras
Uskovaiseksi ei voi tulla toisen käskystä, vaan ensin tulee hätä omasta sieluntilasta, kärsii tekemiensä syntien takia. Tekee parannuksen eli pyytää syntinsä anteeksi . Eli ei lestat käske ketään kääntymään mihinkään
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja VL:
Mun mummo on uskovainen, äitini ja osa sisaruksistani kans, isäni ei ole ollut uskomassa koskaan, eikä myöskään mieheni. Eli ei välejä laiteta poikki tai kielletä seurustelemasta uskonasioiden takia
Kyllä ainakin siinä perheessä laitettiin, eiväthän kaikki vl:t ole samanlaisia. Itse asiassa kyseisen nuoren naisen vanhemmat olivat aikanaan palkanneet kaverini suurimmaksi osaksi siitä syystä, että hän on vl. Hän ei kuitenkaan ole vl mistään "tiukimmasta" päästä eli tämä oli sitten alkanut hiertää tytön vanhempien ja kaverini välejä. Ensin oli huomauteltu, mitä kaikkea "tekee väärin" uskonnon puolesta ja kun kaverini ei ollut kehotuksista huolimatta muuttunut "oikeaksi uskovaksi", niin tilanne kärjistyi. Tämä kaikki tapahtunut nyt 2000-luvulla.

 
vääräuskoinen
Uskovainen = VL, siis mitä ihmettä?

Kyllä minun tietojeni mukaan on olemassa muitakin uskovaisia kuin vanhoillislestadiolaisia. Mutta asiaan, tunsin kotipaikkakunnaltani muutamia parsiskuntia, joista vaimo oli VL mutta mies polki laveampaa tietä. Ei tämä vissiin elämää suurempi ongelma ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uskovaiseksi ei voi tulla toisen käskystä, vaan ensin tulee hätä omasta sieluntilasta, kärsii tekemiensä syntien takia. Tekee parannuksen eli pyytää syntinsä anteeksi . Eli ei lestat käske ketään kääntymään mihinkään
Ensin mussutatte toisessa ketjussa että kun juututaan yksityiskohtiin ym ym. Saatteko te kuitenkin pilkkua n**sia huoleti? :D Mietis nyt päälläsi, että minkä johtopäätöksen tapaa ihminen vetää sellaisessa tilanteessa, että jonkun lahkon (minkä tahansa) edustajat sanoo sulle, että se on joko tai - tulette meidän seuroihin tms tai tuos on ovi.. Voihan sitä kierrellä ja kaarrella ja kaunistella että ei se muka olisi käännyttämistä, mitä se sitten on, jos vuokrasopimuksen jatkumisen ehtoa on osallistua uskonnollisiin menoihin? Jos sut "pakotetaan" osallistumaan johonkin missä sinut pakotetaan kuuntelemaan jotain uskonasiaa niin mitä se on, jos ei käännyttämistä tai sen yritystä? Nimenomaan kultaseni tässä on tuo uhkaus ja pakotus, mikä tekee tuosta käännyttämistä. Se että joku muuten vaan ilman ukaaseja kutsuu seuroihin tai muihin ei ole käännyttämistä vaan mahdollisuuden tarjoamista.

Ok. Muuttaisin otsikkoa vielä jos jaksaisin, mutta puhutaan sitä sitten OMAN USKONSA TUPUTTAMISESTA. Sillä sitä tommonen nyt vähintään on..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
up. ei ap oo käyny lukemassa selitystä miks ne kodistapoisjajat ei oo voineet olla lestoja
Lestadiolaisia ne olivat (ja ovat edelleen sillä asuvat siellä tänäkin päivänä ), siitä en mene takuuseen että olisivat vanhoillislestaadiolaisia. Tästä panen pääni pantiksi.
 
Mutta kuten sanoin niin ei siinä mulla oli ihan kiva lapsuuden koti siellä missä asuttiin ja kaikki hyvin ja niin päin pois. Hämmästyttää vaan että tollaistakin tapahtuu, se oli tämän aloituksen pointti, ei mitään sen vakavampaa. :) Ja hyvilläni olen että ei sinne jääty vaan sain kasvaa tavallisen paskasakin seassa.

muoks: Eikä siis sekään nyt ollut se keskeisin asia tässä että kyse oli nimenomaan lestadiolaisista vaan ylipäätään että Suomessa uskovaiset ihmiset tekevät tuollaista..
 

Yhteistyössä