Vaikka kommenttini menee hieman ohi uusperhe-aiheen, on pakko kommentoida tuohon aborttiasiaan.
Aikoinaan, kun exästä erosin ja elin sinkkuna, mulla oli jonkinsortin on-off- suhde nuoruuden ihastukseni kanssa. Söin pillereitä, joten siinä mielessä ehkäisy oli kunnossa. Noh, kerrattain sitten ihmettelin kummaa vatsakipua ja menin opiskelijaterveydenhuoltoon, jossa lääkäri ilmoitti mun olevan raskaana. Voitte kuvitella, etten oikein meinannut uskoa asiaa. No, soitin sitten tälle miehelle, sanoin että haluan jutella, mutta en niin että on auton ratissa, kun pelkäsin että ajaa ojaan tms., kun säikähtää. Kerroin että olen raskaana - tuli hiljaista. Sitten mies sanoi, että "kai sinä keskeytät sen..?". En tiennyt mitä vastata, en koskaan ollut miettinyt moisia. Ajattelin aina, että jos ei kykene ehkäisemään raskautta, ei tartte harrastaa seksiä. Pitkään mietin asiaa, kerroin äidilleni (olin reilu 20v, ellen ihan väärin muista) ja äitini lupasi tukea ja auttaa, jos päätän pitää lapsen. Olisin niin silloin halunnut pitää sen lapsen, vaikka ilman sen hemmetin miehen tukea, mutta pelkäsin etten jaksa. Päädyin aborttiin, keskeytys tehtiin lääkkeellisesti ja se oli elämäni kamalin kokemus. Olin yön osastolla, kun keskeytys ei meinannut lähteä käyntiin.. arvatkaapas monestiko olen miettinyt tätä kaikkea? Nykyisen mieheni kanssa kun esikkoa "työstettiin", muistot palasivat, katkeruus tätä menneen elämän miestä kohtaan kasvoi. Ja taas nyt, kun yritetään saada toista pientä ihmettä meille aikaiseksi, samat muistot valtaa taas mielen. Olen niin usein miettinyt, että millainen se pieni ihminen olisi, minkä ikäinen hän olisi, miltä voisi näyttää. Ja mietin, millaista meidän elämä olisi nyt, olisinko tässä. Enkä vieläkään voi unohtaa, katkeruus on jossain määrin vallannut mieleni, katumus painaa kaikkien näiden vuosien jälkeenkin. Aikaa tuosta kaikesta on kulunut jo kai kymmenisen vuotta ja edelleen kun näen tämän miehen, jonkinsortin viha, katkeruus ja jopa inho valtaa mielen. Joskus teki mieli jopa mennä sanomaan hänen avovaimolleen, että tiedätkö, miehesi painosti mut aikoinaan aborttiin. Ei se mitään auttaisi, ei muuttaisi, mutta heikkona hetkenä se olisi ehkä jotenkin helpottanut. Tai ehkä ei, mutta omaa pahaa oloaan sillä olisi saanut siirrettyä. Mietin myös sitä, miten kaikki tuo vaikuttaa ehkä raskautumiseeni.. mieheni kanssa olen joskus asiasta jutellut, mutta ei sitä mies kai samoin ymmärrä kuin nainen, äiti ehkä itsekin. Tai saman kokenut. :'( Esikolta kun kävin neuvolassa ym., oli jotenkin ahdistavaa lukea / kuulla se, että olin toista kertaa raskaana..
Koska itse koin tuon aborttihelvetin, neuvoni on monille ihmisille (teiniraskaudet on eri asia), että tehkää niinkuin sydän sanoo, älkää antako kenenkään toisen päättää elämästä ja siitä, miten itse tunnet.
No joo, toisaalta, mulla on ihana elämä nyt. Toki, olisihan se ihanaa kun olisi kaksi lasta ja kolmatta yritettäisiin - tosin, ehkä kolmas olisi jäänyt työstämättä kokonaan
Hassua, itseasiassa ensimmäistä kertaa taisin kertoa julkisesti tätä tarinaani.
Anteeksi omanapaisuuteni :ashamed:
Piitulle pahoittelut tädistä :hug:
Pippurihännälle pitelen peukkuja, ettei täti tupsahda kylään
opcorn: