Uusperheelliset ja juhlat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tulipa vaan mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tulipa vaan mieleen

Vieras
Eli miten teillä muilla uusperheellisillä on mennyt juhliin kutsumiset? Itse, kun pitää juhlat niin saa toki kutsua kenet tahtoo jne, mutta pohdin vaan tätä. Meillä on lapset vuoroviikoin ja toistaiseksi tämän yhdessä asumisen aikana synttärikutsuja ja vastaavia on tullut vain miehen puolelta. Ja sinne on kutsuttu vain mies lapsineen ja minut. Omien lasteni nimiä ei kutsuissa ole.

Sattumalta nämä aiemmat juhlat on menneet sellaisille viikoille, kun lapseni ovat olleet isällään eli ei mitään hämminkiä siinä. Mutta nyt tuli kutsu sellaiselle viikolle, kun lapset ovat meillä. Eli meneekö se nyt sitten vaan niin, että mies menee sinne omien lastensa kanssa ja minä jään omieni kanssa kotiin, koska heitä ei ole kutsuttu enkä tokikaan itse lähde mitään synttärikakkua syömään ja jätä lapsia keskenään.

Onko siis ihan tavallinen tapa toimia niin, että jaotellaan se uusioperhe näin?

Itse olen myös elänyt uusioperheessä ja kyllä me ainakin kävimme kokonaisena perheenä aina kaikkialla oli ne juhlat sitten kummalta puolelta tahansa.

Juuri noin se on meillä mennyt. Ei olla tehty siitä ongelmaa. Sitten kun lapset ovat isompia niin voivat ehkä luoda ystävyyssuhteita myös "väärän puolen sukulaisiin" jolloin sitten kutsuja saa päättää tapauskohtaisesti kutsuuko vai ei.

Veikkaisin, että on aika harvinaista tuo että eron jälkeen vielä osallistutaan juhliin perheenä aivan kuin ennen eroakin. Usein välit on sen verran tulehtuneet, onhan sille aina syynsä miksi on erottu, ettei juhliminen yhtenä perheenä ole kenellekään kivaa. .

Teillä on asiat siis olleet ihan kivasti, kun olet edelleen saanut kutsuja miehen puolen juhliin eikä ilmeisesti mitään ongelmia ole tullut. Mutta tavallisempaa siis on, että eron jälkeen kumpikin vanhempi osallistuu oman puolensa juhliin yksin lasten kanssa. Ja näin toki nyt toimitte, kun et pääse juhliin lastenhoitoesteiden vuoksi. Ethän sinä tietenkään kuokkavieraiksi raahaa lapsiasi, sillä vain pilaisit tähän asti ilmeisen hyvinä säilyneet välit ex-miehesi sukulaisiin.

Veikkaisin, että on aika harvinaista tuo että eron jälkeen vielä osallistutaan juhliin perheenä aivan kuin ennen eroakin. Usein välit on sen verran tulehtuneet, onhan sille aina syynsä miksi on erottu, ettei juhliminen yhtenä perheenä ole kenellekään kivaa. .

Teillä on asiat siis olleet ihan kivasti, kun olet edelleen saanut kutsuja miehen puolen juhliin eikä ilmeisesti mitään ongelmia ole tullut. Mutta tavallisempaa siis on, että eron jälkeen kumpikin vanhempi osallistuu oman puolensa juhliin yksin lasten kanssa. Ja näin toki nyt toimitte, kun et pääse juhliin lastenhoitoesteiden vuoksi. Ethän sinä tietenkään kuokkavieraiksi raahaa lapsiasi, sillä vain pilaisit tähän asti ilmeisen hyvinä säilyneet välit ex-miehesi sukulaisiin.

Et nyt tainnut oikein ymmärtää. Eikö tässä ollut nyt kyse UUDEN puolison sukulaisten juhlista eikä exän.

Eli miten teillä muilla uusperheellisillä on mennyt juhliin kutsumiset? Itse, kun pitää juhlat niin saa toki kutsua kenet tahtoo jne, mutta pohdin vaan tätä. Meillä on lapset vuoroviikoin ja toistaiseksi tämän yhdessä asumisen aikana synttärikutsuja ja vastaavia on tullut vain miehen puolelta. Ja sinne on kutsuttu vain mies lapsineen ja minut. Omien lasteni nimiä ei kutsuissa ole.

Sattumalta nämä aiemmat juhlat on menneet sellaisille viikoille, kun lapseni ovat olleet isällään eli ei mitään hämminkiä siinä. Mutta nyt tuli kutsu sellaiselle viikolle, kun lapset ovat meillä. Eli meneekö se nyt sitten vaan niin, että mies menee sinne omien lastensa kanssa ja minä jään omieni kanssa kotiin, koska heitä ei ole kutsuttu enkä tokikaan itse lähde mitään synttärikakkua syömään ja jätä lapsia keskenään.

Onko siis ihan tavallinen tapa toimia niin, että jaotellaan se uusioperhe näin?

Itse olen myös elänyt uusioperheessä ja kyllä me ainakin kävimme kokonaisena perheenä aina kaikkialla oli ne juhlat sitten kummalta puolelta tahansa.

Meillä meni ikävä kyllä noin uusperheessä, jossa oli molempien entisten suhteiden lapsia ja vielä yksi yhteinen. Miehen vanhemmat ja osa suvusta eivät hyväksyneet /kutsuneet / muistaneet minua ja lastani, eivätkä edes yhteistä pientä lastamme juhlapäivinä. Omat sukulaiseni sen sijaan kutsuivat kaikki ja muistivat kaikkis lapsia. Varsin ikävää tuo jakaminen lastenkin tunteiden kannalta, puhumattakaan omistani. Meillä kyseessä oli selvästi se että miehen vanhemmat pitivät minua syyllisenä entisen parin eroon. Vaikka niin ei ollutkaan. Jonkun niskaan se pettymys oman pojan erosta kaadetaan, ja kun omalle ainoalle pojalle ei olla vihaisia, niin syyllisesksi ja negatiivisten tunteiden kohteeksi on helppo ottaa uusperheen uusi äiti. Meidän yhteiselämää exän lisäksi siis hankalohankaloittaaa äiti. Ja tapa Hakaa perhe ja osoittaa mieltä juhlien kohdalla on siinä varsin tehokasta. Edes naimisiinmenosta tai yhteisen lapsen syntymästä ei onniteltu. Oma lapseni ei saa joulu- tai synttörilahjoja tai tuliaisia sieltä. Miehellä olisi paikka vaikuttaa, tai kommentoida äitinsä sabitointia, muttei välitä / halua äitinsä kanssa riidellä.
Täytyy sanoa että aika kummallisiin ja ikävien elämäntilanteisiin sitä uusperheessä voi joutua. Ja on aika haasteellista jaksaa tuota kohtelua vuosia, ilman että se alkaa hiertää puolisoiden välejä. Jos on empaattinen ja keskusteleva mies asia varmaan olisi ratkottu onnistuneesti keskustellen, mutta meidän tilanteessa, mietin jo eroa, kun mies ei välitä vuosienkaan ja useiden keskustelunen jälkeen edellyttää minun ja lasteni tasapuolista kohtelua. Miehellä näkisin tuollaisessa tilanteessa olevan se suurin mahdollisuus vaikuttaa, esim. Kertomalla ja kutsun lähettäjälle, että perheemme on nykyään tällainen ja onko ok että kaikki tulemme. Tämä voi vähentää epäselvyyttä kaukaisemmilka ystävillä/ sukulaisilla siitä keitä perheeseen kuuluu. Omalla kohdallamme kyse oli muustakin kuin tuosta epäselvyydestä. Eli pahasta tahdosta ja yrityksestä hankaloittaa onnustumistamme yhdessä. Anopilla esim vain exvaimon ja miehen hääkuva esillä, ei meidän.. jne. Meden uusi perhe ja uusi puolisi jätettiin vuosiksi syrjään kaikesta. Anoppi myös ilmoitti haluavansa kutsua exvaimon juhliin joihin minua taas ei. Kuvaavaa sekin, että ennen mieheni ja expuoludonsa eroa anoppi ja ex vaimo olivat olleet monta vuotta välit poikki. Kun tämä pari erosi, niin alkavat pitää välejä yllä ja minuun ja lapsiin kohdistettiin tuo erosta johtunut paha olo. Jaksamista toivottelen uusperheen arkeen ja erityisesti uusperheen äideille vastaavissa tilanteissa, jossa exälle on suhteellisen tuore ero takana.

Yhteistyössä