Uusiutuuko keskenmeno?

Onko teille sattunut useita keskenmenoja peräkkäin?Minulle nyt ensimmäinen ja pelottaa aloittaa raskautumista uudelleen.Neuvolassa sanottiin, ettei tarvii pitää mitään taukoa, mutta en kyllä jaksaisi heti toista keskenmenoa uudelleen.Lääkäri oli tosi töykeä, sanoi vain että näitä sattuu, näkemiin.Hoitaja kipitti perässä ja yritti lohdutella.Siitäkin jäi niin paha maku.

moi
Riski kasvaa saada uusi keskenmeno mitä useamman olet saanut ja mitä vanhempi olet.

Yhden keskenmenon jälkeen voit olla ihan rauhassa. Riski on varmasti hyvin pieni.

Itselläni ikää yli 30 ja 2 keskenmenoa ja samojen asioiden kanssa kamppailen. Edellisetä keskenmenosta liki 3kk ja nyt vasta alko ekat kuukautiset, joten mun kroppa vaati ainkin aikaa (lääkkellinen keskeytys). Nyt uusi yritys alkaa ja toivo elää!

Rohkeesti vaan yrittämään, mutta mieti rauhassa kannattaako oottaa ne ekat menkat ihan henkisistä syistä. Mulla on ainakin mieli jo ihan toinen kun 2kk sitten. Silloin en ois kestäny uutta keskenmenoa. Nyt oon mielessäni kerinny asiaa käsittelemään ja oon valmis uuteen yritykseen.

Heippa!

Pelko on aivan normaalia keskenmenon jälkeen, mutta riski saada toinen keskenmeno on aivan samaa luokkaa kuin niillä, jotka eivät ole keskenmenoa kokeneet. Ymmärrän todella hyvin sinun tunteen siitä, että halu tulla raskaaksi on kova, mutta pelko vaivaa.

Itselläni todettiin keskeytynyt keskenmeno elokuun lopulla rv 12 ja nyt marraskuussa tuli sitten spontaani keskenmeno rv 6. Tulin siis heti ekan keskenmenon jälkeen raskaaksi kuten halusinkin. Mulla oli aivan pakkomielle tulla raskaaksi, ajattelin kai, että se helpottaa surussa. No, niinhän ei käynyt vaan tuli uusi keskenmeno. En tällä todellakaan halua ottaa kantaa siihen, kuinka hommat kuuluu hoitaa, mutta minun tapauksessa olisi kyllä kannattanut ehkä kuitenkin odottaa, että suru ja ahdistus helpottaa eikä heti hankkiutua raskaaksi. Nyt ei ole vauvantekopuuhat kyllä ollenkaan mielessä vaan aion hoitaa itseni henkisesti kuntoon. Pelko on aivan järjetön.

Voimia sinulle :hug:

Kiitokset vastauksista.Minullakin raskausmateriaali tuli ulos spontaanisti, ennen kuin ehdin suunniteltuun kaavintaan.Ikää on jo liiankin paljon , lähempänä neljääkymmentä, mutta sinänsä mitään estettä ei ole.Vauvakuume vaivasi jo pidemmän aikaa, ja nytkin tuntuu siltä, ettei tästä selviä ennen uutta raskautta.Täytyy odotella ne kuukautiset ja selvitellä ajatuksetkin, josko sitten vielä uskaltaisi uudelleen yrittää.

Yhteistyössä