Alkuperäinen kirjoittaja jekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuo, että lapsi saa tietää biologisen isänsä täysi-ikäisenä on erittäin hyvä lakipykälä. Minun mielestäni saisi tietää jo aikaisemminkin varsinkin, jos jotain perinnöllisiä sairauksia epäillään. Heidät pitäisi kuitenkin lailla suojata ettei heille tulisi mitään elatusvastuita, sillä ovathan he olleet vain solujen luovuttajia.
Ei luovuttajilla mitään elatus velvollisuuksia ole. Ja kyllä luovuttajat "tutkitaan" mahdollisten perinnöllisten sairauksien osalta. Meinaatko että luovuttaa voi kuka tahansa (että heidän sukusolujaan käytettäisiin) ja että he joutuvat vielä jopa rahalliseen velvoitteeseen luvutuksen vuoksi?
Voihan niitä tauteja ilmetä myöhemminkin.
Itse olen hieman harmissani tuosta laista, koska niin monet ovat pelänneet luovuttajien määrän pienenevän. En tiedä onko näin, mutta se olisi asian huono puoli. Toisaalta tuo sairauspuoli on hyvä olla tiedossa, mutta eihän siinäkään tarvis henkilöllisyyksiä paljastaa. Joku puolueeton taho voisi toimia näissä tilanteissa välikätenä.
Tuttavapiirissä on yksi lapsi, joka sairastaa harvinaista syngroomaa. Lapsi oli "terve" syntyessään, mutta sitten alettiin ihmetellä, että miksi hän ei kehitykkään ikätovereidensa tapaan. Lapsi oli reilusti päälle vuoden, kun lääkärit totesivat lapsen olevan kehitysvammainen (äiti odotti jo silloin pitkällä toista lastaan). Lasta testattiin ja testattiin ja ihmeteltiin, että mikä häntä vaivaa. Vasta kuusi vuotiaana lapselle löytyi diagnoosi, jonka saadaakseen piti myös kummatkin vanhemmat testata. Syngrooma on hyvin harvinainen, sitä sairastaa vain alle 5 kappaletta koko Suomessa, mutta vanhemmille diagnoosi oli helpotus. He saivat tietää, että heidän lapsi on ihan yhtä älykäs kuin muutkin lapset ja voi opiskella ym., mutta ei opi koskaan puhumaan. Diagnoosin jälkeen siis vasta otettiin käyttöön kuvakortit ym. ja löytyi yhteinen "kommunikointikieli". Sairastuakseen kummankin vanhemman oli pitänyt kantaa tätä geeniä ja jos isää ei olisi ollut tiedossa tietäisivätkö he tänäkään päivänä mikä tyttöä vaivaa????
Ei tuollaisia perimäjuttuja luovuttajilta testata ...hei haloo.