uusien vaatteiden peseminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talitintti1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talitintti1

Vieras
Olen pessyt vauvan uudet vaatteet ennen käyttöä tähän saakka, mutta nyt mietin, onko enää tarpeellista... Minkä ikäisenä voi pistää suoraan kaupan hyllyltä vaatteet päälle?

mä oon pyrkiny pesemään pojan uudet vaatteet aina ennen käyttöön ottoo (poika 11kk), osa on kyl jääny pesemättä ennen käyttöö ja ei oo mitn.iho-oireita tms.tullu.

Oisinko siihen vajaaseen vuoteen asti pessyt vauvan vaatteet ennen käyttöönottoa, sen jälkeen en enää. Enkä pese omianikaan uutena. En ymmärrä tätä nykyaikaista ylivarovaisuutta kaiken suhteen. Ei ihme, että allergiat jyllää.

Vauva-aikoina pesin kaikki uudet vaatteet ennen käyttöä (ei ulkohaalareita). Nykyisin pesen vain, jos vaate haisee (jotkut väriaineet tai mitkä lie haisee), on kovin pölyisen oloinen, on kovan tuntuinen tai jos on kutistamisen tarvetta...

Minäkin pesin ihan vauva aikana varmaan kaikki ennen käyttöä, mutta jätin sen silloin, kun lapsemme oli n. vuoden. Nykyään pesen ennen käyttöä yleensä tummemmat vaatteet jos niihin on sattunut jäämään väriaineita...

Aikuisten vaatteita en pese koskaan ennen käyttöä, mutta sen sijaan petivaatteet pesen aina.

Pesen lapsen ja aikuisten vaatteet aina ennen kaappiin laittoa. jotkut vaatteet haisevatkin niin pahalle että en niitä päälle suoraan laittaisi. Ja just myös näiden "liika värjäysten ja tiedä kuka vaatetta aiemmin kokeillu" takia.

Alkuperäinen kirjoittaja erilainen:
Oisinko siihen vajaaseen vuoteen asti pessyt vauvan vaatteet ennen käyttöönottoa, sen jälkeen en enää. Enkä pese omianikaan uutena. En ymmärrä tätä nykyaikaista ylivarovaisuutta kaiken suhteen. Ei ihme, että allergiat jyllää.

Ei ole kyse allergioista. Tai itseasiassa on. Allergioita on juuri siksi niin paljon, kun joka paikka on tungettu täyteen kemikaleja, joille ihmiset ajan mitaan yliherkistyvät. Mm.vaatteita kuljetetaan kymmenien tuhansien kilometrien päästä ja vaatteiden on säilytettävä ominaisuutensa koko matkan ajan, joten ne käsitellään monilla eri kemikaaleilla, jotta tuote säilyisi hyvänä kaupan hyllylle asti. Ei ole suinkaan tyhmää pestä vaatteita ennen käyttöä, sama koskee lakanoita ja pyyhkeitä. Vaikkei varsinaisia iho-oireita välttämättä tulekaan, niin ylimääräiset kemikaalit iholla, etenkin lapsen iholla, tuskin hyödyksikään on. Vaikka nyt juuri ei oireita ilmaantuisikaan, niin luultavasti jossain vaiheessa ilmaantuu jos iho on kerta jatkuvasti kemikaalien vaikutukselle altis.

Ei meilläkään pesty uusia vaatteita kun olin pieni, mutta eipä ollut 25-vuotta sitten tälläisiä myrkkymääriä käytettynä esim tekstiileissä, eikä paljon muussakaan.

Joka paikka on täynnä nykyään kaikenlaisia kemikalipommeja, kaikkia ei voi välttää vaikka haluaisikin. Jos siis pesemällä lapseni vaattet, pystyn välttämään niistä edes murto-osan, niin olen todellakin valmis se tekemään.

Meillä pestään aina lakanat ja pyyhkeet ennen ensimmäistä käyttöä (mun mielestä niistä tulee pehmeempiä ja lakanoissa ainakin on usein joku outo haju?).
Vaatteet pestään vain ns. tarvittaessa...kun ipana oli ihan pieni/syntymätön niin innoissani pesin kaikki vaatteet. Ne vaatteet tulee pestyä jotka on saatu käytettynä tai haisevat muuten oudoilta tms....niin ja alusvaatteet tulee aina pestyä.

Meillä pestään kaikki iholle tulevat vaatteet, sekä tietysti petivaatteet ja pyyhkeet ennen ensimmäistä käyttöä.
Niissä tosiaan on ylijäämävärejä, tärkkejä yms. jotka ei kyllä ole mitään terveellisiä, vaikkei niistä heti iho alkaisikaan kukkia.

Juu ei meidän perheissä ainakaan ole mitään allergioita vaikka ollaankin vaatteet pesty ennen käyttöä =D Pöpöjä on joka puolella ja ne tuo sitä vastustuskykyä, ei niitä tarvita kemikaalien ym muodossa.

Tuli mieleen tällainen: Ostettiin kerran tosi söpöt pussilakanat lapsille kun saatiin suht halvalla. Haisivat tosi pahalta mutta ajattelin että häviää pesussa. Toisin kuitenkin kävi ja haisevat yhä edelleen vaikka pesty ainakin 10 kertaa.. Mitähän niihin on laitettu?

Joku aika sitten Tallinnassa kaksi (katu)lasta olivat varastaneet uusia vaatteita ja pukeneet päälle. No nämä kyseiset lapset saivat vaatteista todella pahat iho-oireet ja elleivät olisi päässet sairaalaan ties miten olisi käynyt, koska vaatteista löytyi erittäin vaarallista myrkkyä! Tämä juttu oli n. vuosi sitten muistaakseni iltasanomissa...

Eli kyllä pesen aina uudet vaatteet! Ei se iso homma ole;)

Varsinkin piraattivaatteissa (torit ym. Tallinnassa) noita myrkkyjä on, tehty Kiinassa ym. ties millä systeemeillä ja värjätty ym.
Suomalaiset tuotteet pitäisi olla aika vaarattomia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sorelliinalle:
Varsinkin piraattivaatteissa (torit ym. Tallinnassa) noita myrkkyjä on, tehty Kiinassa ym. ties millä systeemeillä ja värjätty ym.
Suomalaiset tuotteet pitäisi olla aika vaarattomia.

Mitkä ihmeen suomalaiset? Itse en tiedä yhtään vaatevalmistajaa, joka tekisi vaatteen alusta lähtien Suomessa. Juurihan lehdissäkin oli varoituksia noista Kiinassa tehdyistä vaatteista, kyllä niitä Suomessakin myydään.

Tuota onko oikeasti uudessa vaatteessa niin paljon MYRKKYÄ että sitä ei voisi käyttää, siis sen aikaa kun pesee sen ekan kerran, päivä pari päällä ja pesuun, onko niin vaarallisia ettei voi käyttää ensin, ihmettelen vaan. Lakanat ja pyykeet pesen, koska pyyhkeet pyyhkii vasta pestynä kunnolla ja lakanat tulee myös pehmeäksi. Mitään muuta en pese, en edes vastasyntyneen vaatteita.

Ei varmaan ole niin paljon myrkkyä, ettei voisi käyttää, mutta sen verran kemikaaleja kuitenkin, että on hyvin ymmärrettävää jos joku haluaa pestä vaatteensa ennen käyttöä. Tämä on sarjassamme niitä asioita, jotka toiset kokevat tärkeiksi ja toiset eivät. Samaan sarjaan kuuluu lisäaineet ruuassa, toiset pyrkivät välttämään niitä, niin paljon kuin mahdollista ja toisille on ihan sama. Minä ajattelen, niin että minä itse voin valita mitä syön ja mitä puen tai esim. poltanko tupakkaa.. Lapsi ei voi valita, joten pyrin tekemään hänen puolestaan valintoja, jotka olisivat hänen terveytensä kannalta paras mahdollinen valinta. Aina ei voi valita, mutta jos voin, niin minimoin riskit asiassa kuin asiassa.
Olen joutunut muutaman kerran ostamaan lapselleni "lennossa" housut, kun vaippa on kauppareissulla falskannut. Tällöin en luonnollisesti pysty niitä pesemään, mutta jos olen varta vasten ostamassa tytölle vesim. kesävaatteita, niin pesen ne aina ennen käyttöä.

Yhteistyössä