Uusia sanayhdistelmiä(turhis on)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piika-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piika-äiti"

Vieras
Olen kolme viikkoa opetellut sanomaan miniäntekeleen sijasta "poikani avovaimo".

He ovat asuneet jo jonkun kuukauden yhdessä ja tässä vaiheessa sitten huomasin tittelinmuutoksen ja nyt olen kaksi kertaa sanonut sen ääneen perheolosuhteistamme puhuessani.

Ääntöväyläni ei ole vielä tottunut siihen, eivätkä aivoni.

Miniäntekele?? Etkö pidä kyseisestä naisesta,vai miksi noin halventavaa nimitystä olet käyttänyt? Toivottavasti et poikasi tai hänen avovaimonsa kuullen sentään..

Avovaimo on kyllä turhin käsite suomen kielessä. Mitä se muka tarkoittaa? Mikä Avo ja Vaimo? Kenenkään vaimoksi en ole suostunut, en edes puolikkaaksi, ainoastaan muuttamaan saman katon alle.
Tuo sana saisi kyllä kadota.

[QUOTE="vieras";24775258]Miniäntekele?? Etkö pidä kyseisestä naisesta,vai miksi noin halventavaa nimitystä olet käyttänyt? Toivottavasti et poikasi tai hänen avovaimonsa kuullen sentään..[/QUOTE]

Miniäntekele on täällä päin hyvin neutraali.

Ystävälleni hänen miniäntekeleensä oli aikanaan tullut itse esittelemään itsensä "mä oon Jenna ja vaikka Juuso ei ehkä ole maininnut, mä oon sun miniäntekele".

Ja kyllä sitä on yli kaksi vuotta tämän pojan avovaimon, entisen miniäntekeleeni kuullen käytetty. Ja minä olen ollut hänen esitellessä minua tutuilleen "mun anopintekele", ja minusta se on ihan ok.

[QUOTE="vieras";24775262]Avovaimo on kyllä turhin käsite suomen kielessä. Mitä se muka tarkoittaa? Mikä Avo ja Vaimo? Kenenkään vaimoksi en ole suostunut, en edes puolikkaaksi, ainoastaan muuttamaan saman katon alle.
Tuo sana saisi kyllä kadota.[/QUOTE]

Ajattelen varmaan samalla tavalla ja siksi se tuntuu niin oudolle sanoa.

Mutta poikani kertoi, että hänellä on nyt avovaimo avovaimonsa nyökytellessä vieressä, että kai sitten tällä tapaa, en sano vastaan.

No ok,jos se on teilläpäin neutraali ilmaisu niin sitten siitä vaan. Mun korvaan se vaan kuulostaa tosi halventavalta,sellaselta "kuka sekin kuvittelee olevansa.."-tyyliltä.

Tosta Avovaimosta oon kyllä samoilla linjoilla,ihan ihme sana. Vähän sama kun joku avoliitto. Mikä liitto se on jos se on avoin??

Yhteistyössä