Uusi yritys: eksä vaatii puolet lapsilisästä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos.

Vieras
Eli neuvoja kaipaan. Mulla on nettopalkka n.1400. Saan asumistukea ja yh-korotuksen. Eksä saa käteen n.2000-2500 e. Nyt eksä sai kuningasajatuksen: pidetään lapsia viikko-viikko systeemillä, sen ei tarvi maksaa enää elareita (joita maksaa 100e/lapsi) ja että se saa puolet lapslisästä.

Miten tässä käy jos mennään oikeuteen? Joudunko tosiaan maksaa sille? Sillä on omakotitalo ja velkaa, uus nainen muuttamassa sinne lapsineen ja mä oon yyhoo.

Mun exä vaati puolet kotihoidontuesta. Hän jäi siis asumaan omistusasuntoomme ja maksoi siitä lainaa

Sanoi et ellen anna niin saan maksaa puolet talon kustannuksista, vaikka hän siis asui talossa sillä hetkellä.

Taloa ei oltu keritty maksamaan juurikaan yhtään. Eli kun talo oli myynnissä ja myytiin niin summa oli aikalailla tasan.

Tässä sitä yritystä vasta onkin.. Ja joo, sun ei tartte maksaa lapsilisiä ja elaritkin taitaa mies joutua maksamaan koska sä oot pienempi tuloisempi.

Lasten on silti oltava kirjoilla vain yhdessä osoitteessa. Jos ovat sinun luona kirjoilla saat edelleen elarit, eikä sinun tosiaan tarvitse antaa puolia lapsilisistä eksälle. Voitte vielä käydä lastenvalvojalla tekemässä sopimuksen.

Siinä on sellainen juttu, että vaikka lapset ols teillä fifty-fifty, niin parempituloinen voidaan määrät maksamaan elatusmaksua sille huonotuloiselle. Ja tämä on fakta :)
Kaikki sopimuksen muuttaminen tarvitsee sun allekirjoituksen. Jos sä et allekirjoita, niin mikään ei muutu.

Mä kans luovuin yhteisestä ok-talosta, jotta eksä sais jäädä siihen ja lapset sais pitää tutun ympäristönsä ja omat huoneensa ollessaan isällään. Siksikin tuntuu niin epäreilulta, kun eksä yrittää nyhtää multa jopa osan lapslisästä.

Kaikilla meidän lapsilla on lääkitystä vaativa sairaus, ja mä oon aina maksanu poli-käynnit ja lääkkeet. Mä ostan vaatteet, sukset, luistimet, ym. mitä nyt koululaiset tarvii. Ja eksä tosiaan on ollu sitä mieltä, että sen maksama 100e per lapsi kattaa sen osuuden.

Nyt siis se haluaa että lapset on kummankin luona puolet ja puolet, kaikki maksettais puoliks ja se sais multa puolet lapsilisästä. Tiedän, että ongelmia tulee siinä, kun mä oon sitä mieltä, että lapset tarvii sitä ja tätä, ja eksä meinaa että ei ne tarvi. Ja sit mä oon se, joka ostan niille sen tarvittavan. Ja pulitan vielä sille sen osan lapslisästä! Sapettaa!

Kuten joku jo mainitsi, lapsilisät tulevat sille, jonka luona lapsi kirjoilla. Piste. Ja vaikka lapsi olisi teillä vuoroviikoin, exäsi saattaa silti joutua maksamaan elarit. Saa tehdä niistä vain luonpitovähennyksen, joka ei ole paljon. Kannattaa oikeasti soittaa lastenvalvojalle, ja varata aika. Toki olette vapaat sopimaan keskenänne mitä haluatte ilman sopimuksiakin, mutta jos ette pääse yhteisymmärrykseen, kannattaa saada mustaa valkoiselle.

Kolme lasta, kaksi alakoululaista, yksi yläkoulussa.

Voin kertoa yhden esimerkin eksän piheydestä ja lapsien lojaaliudesta:
Yksi lapsistamme kertoi mulle silmät loistaen, että iskä osti hänelle uuden koululaukun. Olin aluksi että vau, hieno juttu (ja mielessäni ihmettelin moista ennenkuulumatonta avokätisyyttä) Sitten lapsi totesi, että hänen kyllä pitää myöhemmin maksaa takaisin omista rahoistaan, sitten kun niitä saa (synttäri- joululahja, muuten vaan raha multa) Multa lipsahti, että ei helkkari voi olla totta! Lapset alkoivat kuorossa puolustaa isäänsä ja olivat sitä mieltä, että minä sanoin rumasti, kun ihmettelin noin tuota asiaa.

Sitten jonkun ajan päästä poikani osti koulurepun omilla rahoillaan puhumatta mulle mitään. Hän esitteli reppuaan ja totesi, että äiti sähän annat tietenkin mulle ne rahat, jotka multa meni tähän reppuun. Ja äitihän antoi...

Oliko teillä talo vielä suurimmaksi osaksi velkaa? Mies ei ilmeisesti ainakaan maksanut sinulle mitään osuuksia? Jos isä ei tee lapsille edes mitään hankintoja, pelkkä viikko-viikko systeemi ei riitä lasten elättämiseen. Ja ex-miehesi vielä parempituloinen. Suosittelen myös lastenvalvojan luona käymistä.

Mullahan on ollut aivan samat tappelut kuin sulla. Exä löysi naisen, niin halus lopettaa kokonaan elarin maksun. Keinolla millä hyvänsä. Ehdotti myös tota fifty-fiftyä. Sanoin että joo, sopii. Lapsi on sulla joka ikinen kuukausi 15-16 päivää. Sanoi siihen, että mä oon kusipää pilkunnussija :D Hän siis ei olisi todellakaan pitänyt fifty-fifty.
Olen myös ostanut kaikki lapsen jutut lyijykynistä laskettelukamoihin. Nyt uusi sopimus sanoo, että isommat hankinnat maksetaan kimpassa. Exäni myös pihi. Osti yhden kerran tyttärelle lehden, jonka tytär kaupassa halusi. Ei hällä ollut omaa lompakkoa mukana. Isä tuumas, että lapsi maksaa sitten takaisin.
Samoin vei joululahjaostoksille kauppakeskukseen.Siis akoitus oli tytölle ostaa lahjoja, mitä se haluaa, kun isä ei osaa enää niitä ostaa. Tytär maksoi kaiken muun itse paitsi ruoan. Voi kuule, mulla olis tosta äijästä vaikka mitä juttuja :D

Tuo keskinäinen sopiminen on siitä hankalaa, että jos tulee tilanne, että et saa rahoja riittämään ja haet toimeentulotukea, homma hidastuu kun ensin pitää tehdä sopimukset ex:n kanssa. Jos kummatkin on varakkaita ja raha-asioissa reiluja, asialla ei väliä.

Eikä tuohon rahan riittämättömyyteen tarvita kuin esim sinun sairastumisesi ja päivärahojen pienuus. Tai lapsen sairastuminen ja isot lääkärikulut.

Voithan säästää lasten kuitteja ja näyttää ne esimerkkinä ex:lle. Oikeasti lapsilisät on tarkoitettu lapsen koko kulutukseen ei tavaroiden hankintaan, mutta ehkä asia on helpompi tajuta konkreettisesta esimerkistä.

Velkainen talo oli. Olisinhan mä voinut vaatia myymistä ja tiedän, että kovat voitot olis tullu. Nyt joku voi väittää marttyyriks ja vaikka miksi, mutta mä en ihan oikeasti ole mikään materialisti enkä voiton tavoittelija. Ja eksän hyväks voin sanoa, etten usko senkään olevan, sillä vaan on hämärtyny se tosiasia, mitä lasten elatus maksaa. Pihi se on, on ollu aina.

Muistan, kun vihdoin ja viimein oltiin saatu lapset hoitoon ja lähdetty kerrankiin yhteiselle lomareissulle, niin riideltiin näsineulassa siitä, ettei se suostunu juomaan siellä kahveja. Ei ollu kuulemma mitään järkeä maksaa kalliita kahveja siellä, kun jostakin huoltsikalta saa paljon halvemmalla, saati että keitettäis mökillä itse. Voi että kun meinaa jo naurattaa nuo muistelot! :D

Ei sun kannata pelätä lastenvalvojan luona käymistä. Epätodennäköistä, että joudut oikeuteen, mutta ei sulla olisi siinäkään pelättävää. Ehkä se valvoja saisi exäsi tajuamaan, miten nämä jutut menevät. Plus sitten vielä se, että jos kävisi niin, ettei exälläsi olisikaan yhtäkkiä maksukykyä, kunta maksaisi sitten elatustukea, joka on kuitenkin enemmän kuin se satanen per lapsi.

Velkainen talo oli. Olisinhan mä voinut vaatia myymistä ja tiedän, että kovat voitot olis tullu. Nyt joku voi väittää marttyyriks ja vaikka miksi, mutta mä en ihan oikeasti ole mikään materialisti enkä voiton tavoittelija.

Et varmasti olekaan, mutta tilanteen ollessa noin, exälläsi on aika huonot lähtökohdat vaatia yhtään mitään. Siis liittyen esim. lapsilisiin tai elareista luopumiseen.

Kuule. Sun ei tarvitse edes mennä koko lastenvalvojalle, jos et halua sopimusta muuttaa. Exä voi tehdä vaikka kuinka monta yritelmää, ja sun ei tarvitse edes katsomaan mennä. Anna nyt mennä kaikki nuo ohi korvien, ja sanot että mennään sopimuksella joka on voimassa. Että korkeintaan elareiden korotuksia voit käydä allekirjoittamassa.

sinne lastenvalvojalle asap. exähän maksaa sulle ihan liian vähän elatustukea. ja onko sopimus tehty niin, että maksaa myös sen jälkeen kun lapset täyttää 16 v (lapsilisä loppuu) vai ajattelitko ite maksaa lukio/amiskirjat yms opiskeluun liittyvät menot?

Siis mulla sopimus exän kanssa et on elatusvelvollinen siihen asti et lapsi 18v ja Kela maksaa elatustukea146 € kuussa, kun ex on pienituloinen. kai ne hänellä menee ulosottoon, en tiedä eikä kiinnosta.

Itseasiassa kyllä mäkin sanoisin, että lähde sinä ap tekemään ehdotusta sinne lastenvalvojalle. Jos ei exä allekirjoita, niin vie käräjille. Taatusti nousee elarit.

Jos et kerran talostakaan rahaa halunnu,t niin et kai kynnysmatoksi silti ala?
Pidä puolesi ja sano ettet allekirjoita mitään, puolet lapsilisistä hah salli mun nauraa, miten sillä miehellä muuten niin nopeasti se uus akka on jo taloon muuttamassa?

Moi! Muutama vuosi sitten eronneena voin kertoa, että eksä ei voi millään saada mitään osita lapsilisistä tai kodinhoitotuista. Se perustuu yksinkertaiseen lakiin, joka määrä nämä tuet sille, jonka luona lapset asuu virallisesti (vaikka oliskin viikko/viikko järjestelyt).
Toseksi 2000€ tuloilla 100 kuussa on naurettavaa..Meille lasten valvoija teki laskelmat ja määräs miehen 1500€ tuloille n. 150 €/lapsi.LAstenvalvojaa ei kannata pelätä. HJe on useimiten äidin puolella.

Moi! Muutama vuosi sitten eronneena voin kertoa, että eksä ei voi millään saada mitään osita lapsilisistä tai kodinhoitotuista. Se perustuu yksinkertaiseen lakiin, joka määrä nämä tuet sille, jonka luona lapset asuu virallisesti (vaikka oliskin viikko/viikko järjestelyt).
Toseksi 2000€ tuloilla 100 kuussa on naurettavaa..Meille lasten valvoija teki laskelmat ja määräs miehen 1500€ tuloille n. 150 €/lapsi.LAstenvalvojaa ei kannata pelätä. HJe on useimiten äidin puolella.

Ottamatta kantaa mitenkään tähän kyseiseen juttuun... onko toi sun viimeinen lause oikeasti reilua???? Eikö niiden pitäisi olla puolueettomia?

[QUOTE="yökkö";27124575]Ottamatta kantaa mitenkään tähän kyseiseen juttuun... onko toi sun viimeinen lause oikeasti reilua???? Eikö niiden pitäisi olla puolueettomia?[/QUOTE]

Mä kans ihmettelen näitä, että kehdataan vielä ääneen sanoa. Vaikka onhan tästä mediassa ollut useampi esimerkki, kun isät taistelee lapsistaan.

[QUOTE="xXx";27124647]Mä kans ihmettelen näitä, että kehdataan vielä ääneen sanoa. Vaikka onhan tästä mediassa ollut useampi esimerkki, kun isät taistelee lapsistaan.[/QUOTE]

Pidän mahdollisena, että epäkohtia viranomaistoiminnasta löytyy, mikäänhän ei ole täydellistä, mutta suhtaudun kyllä aina vähän skeptisesti tällaisiin hehkuttaviin "oih, minua on kohdeltu väärin" -tyyppeihin. Kuitenkin esim. narsismille on tyypillistä kovaääninen uhriutuminen ja se, ettei nää omassa toiminnassaan mitään tarkasteltavaa (vaikka sitä olisi vähintään siinä missä muidenkin.) Enkä tietenkään sano, että kaikki esiin nostetut tapaukset olisi tälläisiä, mutta keskimäärin varmasti tällaisissa möykkääjissä niitä, joiden sietäisi katsoa peiliin on enemmän kuin keskimäärin.

(Toisaalta voi olla sitten paljon sellaisiakin isiä tai äitejä, jotka taas eivät nosta tapauksiaan esille vaikka ehkä aihetta olisi. En tällä viittaa mihinkään tiettyyn, vaan noin teoriassa.)

mun exällä on edunvalvoja/lakimies ja exä ei edes tapaa lastaan, silti hän koetti saada lapsilisiä itselleen ja jotenkin johonkin lakia kierrellen koetti siinä onnistuakin :(
Täällä sitten minun paikakunnan sossun lakimies oli joutunut oikein töitä tekemään että lapsilisät menee siihen osoitteeseen jossa lapsikin asuu.
Että älkää olko niin sinisilmisiä ja tuudittautuko siihen mitä kelan lapuissa lukee, lapslisä sinne missä lapsi asuu, vaan jos on kiero kuin korkkiruuvi löytyy siitäkin laista porsaamentävä aukko ja niin voikin olla että ns etävanhempi saa senkin edun :(

Yhteistyössä